به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فریدون فعالی اظهار داشت: مرمت پل تاریخی خان واقع در شهرستان مرودشت از بیستم اردیبهشتماه سال جاری با اعتباری بالغ بر 540 میلیون ریال آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه این پروژه از محل اعتبارات عمرانی سال 90 این اداره کل در حال اجراست، گفت: در این پروژه، با کمک مرمتگران توانمند فارس، آجرهای فرسوده و فاقد استحکام در بدنه پل بیرون آورده شده و سپس آجرهای سنتی و جدید جایگزین آن میشود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تثبیت بخشهای در حال ریزش، همچنین بازسازی و مرمت طاقهای جناقی این پل از دیگر بخشهای مرمتی این اثر است.
فعالی در پایان گفت: با توجه به ظرافتهای موجود در مرمت این اثر، این پروژه هماکنون با پیشرفت فیزیکی 25 درصدی در حال اجراست.
به گزارش فارس، این پل در نزدیکی مرودشت و بر سر راه شیراز به اصفهان، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفویه است که بین سالهای 1021 تا 1043 «ه. ق» توسط امام قلی خان حکمران فارس و فرزند اللهوردی خان، سردار محبوب شاه عباس اول ساخته شده است.
انتخاب محل احداث پل با دقت و دانش بسیاری صورت گرفته است، به طوری که پایههای پل بر روی بستر صخرهای رودخانه قرار گرفته و همین امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته شده است.
پل خان دارای پنج دهانه است که سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر است.
طول پل قدیم 101 متر و عرض آن حدود پنج متر بوده، طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در این قسمت بیش از 5.7 متر است.
ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از 13 متر است و پایههای پل از سنگهای تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام بسیاری برخوردار است.
بر روی این پایهها، طاقهایی با قوس جناغی برپا شده است.
قسمتی از رویه پل در دورههای جدیدتر مرمت شده که از بقیه بدنه به طور کامل متمایز است.
طرفین سطح گذرگاه پل در گذشته دارای جانپناهی بوده که اینک روی آن را قرنیز سیمانی ریخته و یک جانپناه در قسمت مرتفع پل نصب کردهاند.
این پل به شماره 929 به ثبت تاریخی رسیده است.