صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • انتقال آب خلیج فارس به پتروشیمی شیراز و مرودشت کلید خورد
  • افتتاح نمایشگاه نسخ خطی عاشورایی در تخت جمشید
  • عکس/ زندگی در طبیعت به سبک انسان‌های اولیه در قرن ۲۱
  • تعیین تکلیف چندین پروژه مهم در سطح شهرستان در راستای رفع مشکلات حوزه تامین آب شرب
  • انتصاب های خاموش
  • افزونِ ۵ تن مواد غذایی غیر قابل مصرف در مرودشت کشف و معدوم شد
  • برداشت گندم درمرودشت، قطب تولید خوشه های طلایی به ایستگاه آخر رسید
  • ویدئو: شعر دلنشین عبدارضا قیصری درباره مرودشت
  • اعطای کمک هزینه به مدال آوران مرودشتی در عرصه های آسیایی و جهانی
  • «تخت جمشید» میزبان یک خواننده سرشناس دیگر می شود
  • برنامه هفتم توسعه باید سرلوحه کار هر سه قوه قرار گیرد
  • تیم تپانچه شهرداری ارسنجان نائب قهرمان لیگ استان فارس شد
  • ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید"
  • امام زیستِ مومنانه
  • مهندس محمد رضا زارعی سرپرست شهرداری مرودشت شد.
  • ویدیو/ شگفتی مهندسی باستان در زیرزمین مخفی "تخت جمشید"
  • شرکت یش از ۱هزار و ۷۰۰ نفر در آزمون الکترونیکی کتبی (آنلاین) فنی و حرفه ای مرودشت
  • کسب ۶ مدال نقره و برنز توسط دو پولاد دختر مرودشتی در آوردگاه رقابت‌های وزنه برداری بانوان قهرمانی کشور
  • امید آفرینی و آگاهی بخشی در اولویت دولت جدید باشد
  • چندین پروژه عام المنفعه حاصل سفر استاندار فارس به بخش کامفیروز
  • محمدنبی حیدری به جمع داوران ستاره دار فدراسیون جهانی بوکس پیوست
  • سرپرستان جدید ۲ معاونت مدیریت آموزش و پرورش مرودشت معرفی شدند
  • پیام قدردانی فرماندار ویژه شهرستان مرودشت از حضور باشکوه مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
  • مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران شد
  • جهان در هفته‌ای که گذشت به روایت تصویر
  • تصاویر کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید
  • نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اعلام شد/ پزشکیان و جلیلی به دور دوم رفتند+ جزئیات آراء شهرستان مرودشت
  • حواشی یک کنسرت در تخت جمشید
  • حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای طمع دشمن را می برد
  • فرماندار ویژه شهرستان مرودشت در بازدید از شعب اخذ رای: گزارش های اولیه حاکی از استقبال خوب مردم در انتخابات است
  •  

     


    ماجرای یک تبلیغ تحقیرآمیز در تلویزیون

    6071
    :كد
    شنبه 7 بهمن 1402

    تبلیغات اغراق شده‌ای همچون جوان شدن با کرم‌های شرکتی، نظر جامعه را به سمت ظاهر معطوف می‌کند.



    اخیراً در رسانه ملی شاهد تبلیغ یک کرم جوان ساز هستیم که در سناریوی آن، دختر ماجرا بابت چین و چروک‌های صورت خواستگار جوان به او پاسخ منفی می‌دهد. قطعاً برای شما هم پیش آمده که حین تماشای یک برنامه تلویزیونی ناگهان با قطع برنامه و پخش آگهی‌های تلویزیونی مواجه شده باشید، آگهی‌هایی که این روزها به آفتی در رسانه ملی تبدیل شده‌اند و به کلی از دستورالعمل و مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی فاصله گرفته اند، تبلیغاتی بی‌محتوا، کمال گرایانه و بعضاً افراطی که اثری از بازبینی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

    بر اساس اصل ۱۱ مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی، آگهی بازرگانی نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت، کالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع معرفی کند، همچنین از اغراق باید پرهیز شود.

    همچنین بر اساس اصل ۱۲ این آئین نامه، استفاده از عبارات و قیود تکراری اخباری، چون اطلاعیه، اطلاعیه – توجه، توجه – مژده، مژده – اطمینان بخش – مطمئن، کاملاً سالم، کاملا بهداشتی و استفاده از صفات مطلق ساز و اغراق‌آمیز هم در آگهی مجاز نیست.

    اصل ۳۰ این دستورالعمل هم تأکید دارد که نشان دادن تاثیر آنی استفاده از وسایل درمانی مانند لاغر شدن فوری و یا به تصویر کشیدن فرآیند تأثیر داروها، شامپوها، مواد شوینده، روغن ها، بر بدن انسان به هر شیوه‌ای از آن جمله تمهیدات انیمیشن مجاز نیست.

    وعده جوانی با یک کرم جادویی

    اما با این حال در میان تبلیغات پر زرق و برق و اغراق‌آمیز در رسانه ملی، اخیراً شاهد تبلیغ یک کرم جوان ساز هستیم که در سناریوی آن، دختر ماجرا بابت چین و چروک‌های صورت خواستگار جوان به او پاسخ منفی می‌دهد، تبلیغی که در ادامه آن یک خانم با میکاپ سینمایی و رتوش چهره، در قاب جادویی ظاهر می‌شود و در قامت فرشته مهربان در قصه سیندرلا به کمک شاهزاده جوان می‌آید و با معرفی یک کرم جوانساز، وعده می‌دهد که در فاصله کوتاهی تمامی چین و چروک‌ها دود می‌شوند و به هوا می‌روند.

    این تبلیغ فارغ از زیر پا گذاشتن ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی این حس را در مخاطبان جوان ایجاد می‌کند که از خود واقعی‌شان فاصله بگیرند و گمان کنند که سرنوشت‌شان به صاف شدن چین و چروک صورت‌شان گره خورده است!

    ایجاد حس حقارت و عدم اعتماد به نفس در جوانان با تبلیغات غیر واقعی

    یک روانشناس و مشاور خانواده درباره چنین تبلیغاتی گفت: وقتی تبلیغات به شکل درست و علمی صورت نگیرد به ضد تبلیغ تبدیل می‌شود.

    وی با بیان اینکه افراد زیادی به دلایل مختلف همچون انجام کارهای شرافتمندانه و سخت، قرار گرفتن زیر آفتاب، فشارهای زندگی یا روند طبیعی سن چین و چروک‌هایی بر صورت دارند، گفت: اینها ایرادی محسوب نمی‌شود اما تبلیغات اغراق شده‌ای همچون جوان شدن با کرم‌های شرکتی، نظر جامعه را به سمت ظاهر معطوف می‌کند.

    این روانشناس با بیان اینکه رسانه ملی با پخش چنین آگهی‌هایی اقدام به نیازسازی می‌کند، تصریح کرد: در واقع صدا و سیما با تبلیغات غیرواقعی احساس نیاز کاذب را در افراد ایجاد می‌کند، البته این جزو تکنیک‌های جهان سرمایه داری برای افزایش تولید و تسخیر بازار است اما در کنار آن، حس حقارت، عدم اعتماد به نفس و نداشتن خوشبختی را در افراد به ویژه جوانان ایجاد می‌کند.

    فرهنگ‌سازی غلط با تبلیغات تلویزیونی

    شریفی یزدی ادامه داد: این نیازسازی در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، جامعه را از درون تهی می‌کند، به همین جهت ما افرادی را می‌بینیم که مثلاً دندان‌های خراب دارند اما به جای مراجعه به دندانپزشک، ترجیح می‌دهند برای ژل و بوتاکس هزینه کنند تا برای مدتی موقت، حالشان خوب شود و احساس جوانی کنند.

    وی فرهنگ‌سازی غلط و سوق دادن جوانان به سمت معیارهای نادرست برای انتخاب همسر را از دیگر معایب چنین تبلیغاتی عنوان کرد و افزود: وقتی معیارهای ظاهری در تبلیغات مهم جلوه داده شود، به مرور تبدیل به فرهنگ می‌شود و جوانان هم به جای معیارهایی همچون تعهد، مسئولیت پذیری، سلامت روانی و… ظاهر را در اولویت قرار می‌دهند.

    این روانشناس با بیان اینکه ایران رکورد کلینیک‌های زیبایی را در جهان شکسته است، گفت: ما مخالفتی با زیبایی نداریم اما وقتی تبلیغات جنبه افراطی به خود می‌گیرد و صدا و سیما هم روی این موج سوار می‌شود، ورق برمی گردد.

    وی در پایان گفت: ای کاش رسانه ملی به جای تبلیغات دروغ این باور را در ذهن جوانان جا می‌انداخت که جوان ماندن و داشتن ظاهر خوب منوط به تغذیه، ورزش و خواب درست است اما متأسفانه کم شدن افراد فرهیخته، آگاه، متخصص و با سواد در حوزه تبلیغات، منجر به این شده که امروز شاهد تبلیغات اغراق شده و نادرست باشیم.




    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    613
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari