صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  • پاکسازی و درختکاری در مجموعه جهانی تخت جمشید
  • اسناد مالکیت تخت جمشید و کاخ اردشیر بابکان صادر شد
  • بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد
  • ماموریت مجلس دوازدهم چیست؟
  • چند نصیحت برادرانه به تازه انتخاب شدگان
  • گزارش تصویری: حضور مردم مرودشت در پای صندوق رای + جشن رای اولی ها در دبیرستان دخترانه شاهد و فرزانگان
  • کشف رد پای انسان‌های ۱۴ هزار ساله در ارسنجان
  • انتخابات مجلس در حوزه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم کشید. + آرای همه نامزدها
  • یک باند خرید و فروش آراء در مرودشت بازداشت شد
  • ممنوعیت استقرار غرفه ها در مسیر اصلی تخت جمشید مرودشت در ایام نوروز
  • اعلام آمادگی یک سرمایه گذار برای ساماندهی مجموعه‌ی میراث جهانی تخت جمشید مرودشت با ۱۰هزار میلیارد ریالی
  • درخشش شطرنج باز مرودشتی در مسابقات بین المللی کاسپین
  • قهرمانی سعید رزمیان در مسابقات پرورش اندام کشور
  • بهره برداری از بیش از ۵٠ پروژه عمرانی
  • جهاد تبیین اولویت اصلی نامزدها باشد
  •  

     


    یک شهروند مرودشتی باید به مرودشتی بودن خود افتخار کند/ گفتگو با ابراهیم رنجبری مولف کتاب تماشا

    4344
    :كد
    پنج شنبه 32 شهريور 1395

    یک شهروند مرودشتی باید یاد بگیرد که به مرودشتی بودن خود افتخار کند و آن را با تمام وجود دوست داشته باشد و آبادی و سر بلندی این شهر برایش مهم باشد.



    مرودشت نما: شهر مرودشت نیاز به کار فرهنگی به صورت گسترده دارد. حال اگر این کار به صورت بنیادین و به صورت آموزش برای دانش آموزان ارائه شود نتایج بهنتری خواهد داشت. این هفته شاهد یک رویداد مهم فرهنگی یعنی رونمایی از کتاب تماشا بودیم که قرار است طی ده سال در مقطع ابتدایی در آموزش پرورش مرودشت و مناطق همجوار تدریس شود. به همین مناسبت گفتگویی کوتاه با مولف کتاب جناب ابراهیم رنجبر داشته ایم که از نظر شما می گذرد.

    جناب رنجبر با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید لطفا برای شروع خودتان را معرفی کنید.
    درشهر مرودشت انتهای خیابان فردوسی و محله سهل آباد به دنیا آمده ام کارشناس ارشد برنامه درسی از دانشگاه آزاد شهرستان مرودشت هستم 26 سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف آموزش و پرورش در شهر خودم بخصوص در مقطع ابتدایی در پایه های اول ودوم را دارم هم اکنون مسئول گروه تکنولوژی و گروه های آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هستم و مدت    6 سال است سرگروه آموزشی ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس می باشم و با دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری نیز همکاری دارم.

    از کتاب تماشا و علت تالیف آن بگویید.
    کتاب تماشا (تعلیم مهارت های اجتماعی شهروند ایرانی ) چهارمین کتابی است که در حوزه ادبیات کودکان و کتابهای کمک آموزشی برای دوره ابتدایی تالیف نموده ام. و اما در خصوص کتاب تماشا باید بگویم که در نظام های نوین آموزشی دنیای امروز اهداف آموزشی به عملکرد های مطلوب فراگیران بسیار نزدیک است و عمده اهداف دوره ابتدایی (دوره پایه )توانمندی در کسب مهارت های زندگی و مهارت های اجتماعی تعریف می شود .نسبت به دوره اول و دوم متوسطه از اهمیت بیشتری برخودار است.

    کتاب تماشا را به پیشنهاد شهرداری و شورای محترم  شهر و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان مرودشت تالیف نمودم. در کتاب تماشا سعی برآن شده تا ضمن توجه به اهداف اصلی دوره ابتدایی که کسب مهارت های زندگی فردی اجتماعی و شهروندی به طور عام  پرداخته شود به چالش های پیش روی امروز مناطق شهری در کشور و استان بخصوص شهر زرخیز خودما ن مرودشت نیز پرداخته شود.در این راستا از تعلیم دینی مذهبی و فرهنگ غنی اسلام ، قرآن و ائمه اطهار بهره گرفته شده است .

     در این کتاب به چه نکاتی توجه شده است؟
    یکی از عمده ترین چالش ها ی فرهنگی در شهر ما کمرنگی هویت شهری در نزد همشهریان می باشد علی رقم آنکه مردم یکی دو نسل است در این شهر زندگی می کنند در این شهر به دنیا آمده ، شادی و غم های خود را در این شهر و با مردم این شهر تجربه می کنند اما زمانی که به هم می رسند و یا می خواهند یکدیگر را معرفی کنند می پرسند:« اصالتا کجایی هستی؟» و خود را متعلق به مرودشت نمی دانند و این یک چالش است با وجود این همه مظاهر فرهنگی عالی ؛ یک شهروند مرودشتی باید یاد بگیرد که به مرودشتی بودن خود افتخار کند و آن را با تمام وجود دوست داشته باشد و آبادی و سر بلندی این شهر برایش مهم باشد. این جانب سعی کرده ام شهروندان کوچک ما از همان زمان ابتدایی نسبت به میراث گرانبهای فرهنگی وافتخارات با ارزش و توانمندی های بی نظیر شهر خود توجه داشته باشند و به مرودشت و مرودشتی بودن خود افتخار کنند و با سربلندی آن را متعلق به خود بدانند و نسبت به سرنوشت تمام عناصر آن حساس باشند  بخصوص در این کتاب به میراث فرهنگی ، شهدای والامقام به عنوان مظاهر افتخار ملی و مذهبی ، قهرمانان ورزشی و توانمندی های اقتصادی وطبیعی توجه شده است.


    نکته دوم تم داستانی بودن این کتاب است . در بعضی از شهر ها ( مشهد ، شیراز )کتاب اصول شهروندی و مهارت های شهروندی تحت عناوینی چون شهر فرزانگان یا دختر خوب پسر خوب ؛ توسط همکاران بنده تالیف شده و در شهر یا بعضی ازنواحی در مدارس کارشده است . این جانب ضمن مطالعه کامل این کتاب ها و تماس حضوری با مولفین محترم آسیب ها و موفقیت و عدم موفقیت های آنان را بررسی نمودم . «تکلیفی بودن کتاب برای آموزگار و دانش آموز ،عدم التذاذی بودن و فقدان بازخورد های مناسب به آموزگاران ساعی در تدریس این کتب و فراگیران»  آسیب های جدی عدم موفقیت این کتاب ها و خارج شدن از چرخه فعالیت آموزشی مدارس بوده است . سعی شد تا ضمن توجه کامل به اهداف و مهارت ها ؛ تمام کتاب در قالب یک داستان با بهره گیری از قوه تخیل بسیار خوب دانش آموزان مقطع پایه  و عناصر بومی ، میراث فرهنگی  ، المان های شهری مرودشت تالیف کنم و تقریبا به بیش از 70 موضوع از مهارت های شهروندی اجتماعی همچون احترام به بزرگترها ، چگونگی برقراری ارتباط ،مقررات راهنمایی و رانندگی  ، حفظ اموال عمومی شهری ، مدیریت پسماند و زباله ،صرفه جویی و عدم اسراف در آب ، برق ،نان و ...  ، مهارت نه گفتن ، آپارتمان نشینی ، مسولیت پذیری و وظایف یک دانش آموز در مدرسه و خانواده و ...پرداخته شده است.
    نکته سوم و بااهمیت در این کتاب عمل گرا بودن این مهارت ها و فعالیت ها می باشد  این مهارت ها و فعالیت ها به گونه ای طراحی شده اند که دانش آموزان ضمن  شناخت مهارت ، نسبت به عملیاتی کردن آن و دریافت  بازخورد مناسب تشویق می شود نهایتا تبدیل این مهارت ها به باور و اخلاق تاکید شده است.
    نکته چهارم : پیش بینی فعالیت هایی خارج از کتاب برای دانش آموزان با کمک آموزگاران  پر تلاش و مدیران محترم ما در مدارس می باشد.

    جهت تالیف این کتاب کدام افراد یا ادارت با شما همکاری داشتند؟
    جا دارد تقدیر فراوان کنم از  شهردار محترم جناب آقای جعفری ، شورای اسلامی محترم شهرو رئیس شورا شهر و مسئول کمسیون فرهنگی اجتماعی جناب آقای مختاری ، معاونت های مختلف ایشان بخصوص معاونت فرهنگی جناب آقای حبیبی، معاونت  برنامه ریزی جناب آقای برفی دخت و معاونت مالی و پشتیبانی جناب آقای حبّی کنم که در جلسات متعدد نسبت به بازخورد های مناسب اهتمام ویژه ای داشتند و در تفاهم نامه که مابین آموزش و پرورش شهرستان مرودشت و شهرداری و شورای شهر منعقد شد مقرر شد به همه آموزگاران پایه پنجم مجری طرح و دانش آموزان ساعی باخورد های مناسب داده شود بخصوص استفاده رایگان ازامکانات شهر من جمله استفاده از شهربازی و خط واحد شهری و ...
    در پایان از تمام نهاد ها ادارت و ارگان های شهر ی که این جانب را در تالیف این کتاب کمک و راهنمایی نمودند تقدیر تشکر می کنم بخصوص از عزیزانی که در مجموعه  آموزش و پرور ش جناب آقای جمشیدی معاونت محترم آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس ، جناب آقای چراغی مدیریت محترم اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت ، جناب آقای حیدری معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ودوسنانم در مجموعه آموزش ابتدایی ، معاونت های محترم پشتیبانی و پزوهش و نیروی انسانی اداره آموزش و پرورش و مدیران وآموزگارن عزیزدر مدارس که نقش اصلی اجرای این طرح را به عهده دارند
    از مجموعه شهرادری و شورای شهر که بخش عمده  طراحی و پشتیبانی این طرح را به عهده دارند
    امام جمعه  محترم و نماینده ولی فقیه در شهرستان مرودشت ، نماینده محترم مردم درمجلس  شورای اسلامی ،  فرمانداری محترم، حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) ، نیروی انتظامی ،ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران شهرستان مرودشت ، دادگستری ، سازما ن  تبلیغلت اسلامی ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،میراث فرهنگی روابط عمومی شهرداری و آموزش و پرورش و اصحاب رسانه و همه عزیزانی که ممکن است نام آنان در این جا فراموش شده باشد.

    حرف آخر:

    به امید روزی که شهری داشته باشیم زیبا و عالی با مردمی متعالی

     

    گزارش تصویری رونمایی کتاب




    نظرات بینندگان
      دقت میکردی ی وخ اسمی جانمونه برادر!!
    شهروند  سلام باید از چنین افرادی که قدمهای فرهنگی بزرگی در شهر برمیدارند تشکر وقدر دانی شوند تمام مردم مرودشت مدیون چنین افرادی هستند . باید مسولین در انتشار وتدریس این کتاب همت مضاعف کنند
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    2377
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari