صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  • پاکسازی و درختکاری در مجموعه جهانی تخت جمشید
  • اسناد مالکیت تخت جمشید و کاخ اردشیر بابکان صادر شد
  • بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد
  • ماموریت مجلس دوازدهم چیست؟
  • چند نصیحت برادرانه به تازه انتخاب شدگان
  • گزارش تصویری: حضور مردم مرودشت در پای صندوق رای + جشن رای اولی ها در دبیرستان دخترانه شاهد و فرزانگان
  • کشف رد پای انسان‌های ۱۴ هزار ساله در ارسنجان
  • انتخابات مجلس در حوزه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم کشید. + آرای همه نامزدها
  • یک باند خرید و فروش آراء در مرودشت بازداشت شد
  • ممنوعیت استقرار غرفه ها در مسیر اصلی تخت جمشید مرودشت در ایام نوروز
  • اعلام آمادگی یک سرمایه گذار برای ساماندهی مجموعه‌ی میراث جهانی تخت جمشید مرودشت با ۱۰هزار میلیارد ریالی
  • درخشش شطرنج باز مرودشتی در مسابقات بین المللی کاسپین
  • قهرمانی سعید رزمیان در مسابقات پرورش اندام کشور
  • بهره برداری از بیش از ۵٠ پروژه عمرانی
  • جهاد تبیین اولویت اصلی نامزدها باشد
  •  

     

    در حاشیه جشنواره فرهنگی و هنری عشایر
    نیاز جامعه عشایر و روستایی به بیمه‏ های اجتماعی در گفتگو با عباس اورنگ

     
    3855
    :كد
    چهارشنبه 10 فروردين 1395

    یکی از هدف های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر پوشش بیمه ای فوت، از کارافتادگی و بازنشستگی این قشرجامعه است. زیرا این قشر بسیار آسیب پذیر هستند/ در سال 94 حق بیمه ای که از بیمه شدگان دریافت میشد روزی هزار تومان بود.



    مرودشت آنلاین: ارائه خدمات تأمین اجتماعی و به ویژه گسترش نظام بیمه که به توسعه انسانی و از بین بردن فقر و بهبود زیر ساخت های اقتصادی و حفاظت از محیط زیست و در نتیجه توسعه اقتصادی و اجتماعی بخش کشاورزی و روستایی و عشایری می انجامد، از جمله ابزارهای مؤثری است که کارایی آن در جهت کاهش فاصله توسعه مناطق روستایی و شهری، افزایش بازدهی نیروی انسانی، کاهش محرومیت و گسترش عدالت اجتماعی به اثبات رسیده است.

    یکی از غرفه های اولین جشنواره ملی فرهنگی و هنری عشایر در دانشگاه آزاد اسلامی به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر اختصاص داشت. با توجه به جمعیت زیاد عشایری و روستایی شهرستان مرودشت و اهمیت بیمه این قشر مصاحبه ای با عباس اورنگ چهره نام آشنای شهرمان به عنوان عضو هیأت مدیره این صندوق که در محل غرفه حضور داشت انجام دادیم.

     

    لطفا خودتان را معرفی کنید و حوزه کاری خود را بیان کنید.
    بنده عباس اورنگ هستم از اهالی  شهرستان عزیز مرودشت. مدتی هست به خاطر شرایط شغلی در تهران مشغول به کار هستم.
    یکی از حوزه هایی که بنده در آن کار کرده ام حوزه بیمه عشایر و روستایی هست.  از جمله  قشرهایی که در جامعه ما فارغ از شعار نتوانسته اند  به حق خود برسند جامعه مولد عشایر و روستایی است. متاسفانه بحث رفاه و تامین اجتماعی در حوزه عشایری و روستایی خیلی تعریف شده نیست. در اواخر دولت هفتم در راستای اصل بیست و نهم قانون اساسی قرار شد حوزه رفاه و تامین اجتماعی دقیقتر و جزئی تر بررسی شود. به همین خاطر بحث تدوین قانون نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی مطرح شد و در این قانون بیمه روستایی

    و عشایری نیز گنجانده شد. در این راستا وزارت رفاه مأمور اجرای قانون شد و یکی از مواردی که بر دوش دولت گذاشته شد تدوین آیین نامه ایجاد صندوق بیمه عشایر و رستاییان بود که من نیز  به خاطر سابقه کاری خود در این حوزه یکی از کارشناسان فعال در بحث تدوین این آیین نامه بودم. با کار حدودا سه ساله در سال 83 توانستیم آیین نامه صندوق را به تصویب هیأت دولت برسانیم و در سال 84 صندوق بیمه روستاییان و عشایر تشکیل شد.

     

    هدف از ایجاد این صندوق چه بوده است؟
    یکی از هدف های این صندوق پوشش بیمه ای فوت، از کارافتادگی و بازنشستگی این قشرجامعه است زیرا این قشر بسیار آسیب پذیر هستند و در صورتی که مسائل معیشتی آنها دچار مشکل شود دچار فقر فلاکت بار می شوند. این قشر در سنین بالا و از کار افتادگی هیچ درآمدی ندارند و در صورتی که حتی اگر اندوخته ای هم داشته باشند ولی به این اندوخته درآمد جاری افزوده نشود این اندوخته نیز با توجه به مشکلات کهنسالی به پایان میرسد و طبیعتا این قشر به فقر فلاکت بار دچار میکند.

     

    پرداختی اعضا به این صندوق چقدر است؟
    صندوق بیمه عشایر و روستائیان حدود 10 سال است که فعال است. دو سوم حق بیمه را دولت پرداخت میکند و یک سوم باقیمانده را بیمه شده پرداخت می کند.  در سال 94 حق بیمه ای که از بیمه شدگان دریافت میشد روزی هزار تومان یا سالی 360 هزار تومان بود و در حالیکه اگر در سال 94 یک بیمه شده فوت میکرد حداقل مستمری برای خانواده او ماهی 400 هزار تومان بود. یعنی حق بیمه پرداختی و مستمری دریافتی تناسبی با هم ندارند و به نفع عشایر و روستائیان است که از این بیمه استفاده کنند.  دریافتی از بیمه شدگان حداقل مبلغ ممکن می باشد و این رویکرد کاملاً حمایتی صندوق را میرساند.

     

    میزان نفوذ این صندوق در بین جامعه عشایر و روستایی و کشاورزان چقدر است؟
    متاسفانه صندوق بیمه روستائیان و عشایر در کشور ناشناخته است. بخصوص در بین عشایر که نیاز بیشتری به این صندوق دارند زیرا زندگی عشایر وابستگی زیادی به باران و ابر دارد که در صورت عدم بارندگی مناسب این قشر به خاطر نداشتن حداقل های زندگی  مناسب بیشتر دچار مشکلات می شوند و دولتها نیز قادر به جبران خسارتهای خشکسالی به اندازه کافی نیستند.
    خوشبختانه در کشور حدود یک میلیون و سیصد هزار بیمه شده داریم که حدود هشتصد هزار نفر از این بیمه شده ها فعال هستند. در استان فارس حدود صد هزار نفر بیمه شده سرپرست خانوار داریم که از این تعداد حدود 12 هزار نفر بیمه شده در مرودشت هستند. امیدواریم بتوانیم به پوشش حداکثری برسیم چون دولت حمایت خوبی از این صندوق میکند و در صورت گسترش این صندوق و سوق جامعه عشایری و روستایی به سمت این نوع بیمه، قطعاً اقتصاد خانوار جامعه روستایی و عشایری بخصوص  در شرایط کم درآمدی یا فقدان درآمد دچار بحران نمی شود و این بیمه باعث می شود این خانوارها از حداقل درآمد برخوردار باشند.

     

    کشاورزان، عشایر و روستائیان برای برخوردار شدن از این نوع بیمه باید به کجا مراجعه کنند؟
    ما برای توسعه تشکیلاتی به این دلیل که قشر عشایر و روستایی در روستاها و مراکز عشایری ساکنند نمی توانستیم در شهرها دفتری داشته باشیم و به همین علت از کاگزاریهای بیمه استفاده شده است. عموم دهیاری ها و تعاونی های تولیدی روستاها و تعاونی های عشایری به عنوان دفتر کارگزاریهای ما مشغول به کار هستند. ما نزدیک به سه هزار کارگزاری در سطح کشور داریم که هرکدام از شرکت های تعاونی حاضر به همکاری با ما باشند می توانیم به آنها مجوز فعالیت کارگزاری بدهیم. جهت عشایر کوچ رو نیز در اکثر منزل گاه های آنها کارگزاری داریم و بدلیل ارتباط تنگاتنگ با اداره امور عشایری خیلی از شرکت های تعاونی عشایری هم کارگزاری ما هستند. 

    آیا برای معرفی بیشتر صندوق به جامعه هدف برنامه ای دارید؟
     متاسفانه در این 10 سال تلاش زیادی در جهت معرفی صندوق نشده است و بنا داریم در این جهت کارهایی را در سالهای آینده انجام دهیم.

    حداقل و حداکثر سن متقاضیان بیمه ای چقدر است؟
    در حال حاضر محدودیتی از نظر سنی وجود ندارد و تمامی افراد جامعه روستایی و عشایری می توانند عضو صندوق شوند. اما طرح جدیدی در مجلس در حال بررسی است که احتمال دارد محدودیت سقف سنی برای متقاضیان جدید اعمال شود بنابراین توصیه من به این جامعه بخصوص عزیزانی که سن بالاتری دارند این است که سریعتر جهت عضویت در صندوق و برخوردای از امتیازات آن اقدام کنند.

    آیا فرزندان عشایر، روستاییان  و کشاورزان که سرپرست خانوار نیستند می توانند عضو این صندوق شوند؟
    بله از این نظر محدودیتی وجود ندارد و هم سرپرستان خانوار و هم غیرسرپرستان می توانند عضو شوند. حتی افرادی که عضو این صندوق می شوند و ممکن است در آینده به خاطر بدست آوردن شغل دیگری از  پوشش بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند، می توانند سوابق خود در این صندوق را به بیمه تامین اجتماعی منتقل کنند.

    عملکرد دانشگاه آزاد را در ارتباط با برگزاری جشنواره ملی،فرهنگی و هنری عشایر  چگونه ارزیابی می کنید؟
    من از دانشگاه آزاد در ارتباط با برپایی این جشنواره تشکر میکنم زیرا یک ظرفیت خوبی برای معرفی عشایر به جامعه ایجاد کرد و همچنین فضای خوبی برای معرفی صندوق بیمه ای عشایر و روستائیان به جامعه هدف ایجاد کرد.

    با توجه به نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، نقش عشایر را در اقتصاد مقاومتی چگونه ارزیابی می کنید؟
    در اقتصاد مقاومتی تاکید به تولید در داخل کشور می باشد و هر چه تولید داخلی بیشتر باشد وابستگی به خارج کشور کمتر می شود. و طبیعتاً با توجه به نوع فعالیت عشایر هر چه فعالیت این قشر بیشتر باشد و تولیدات بشتری داشته باشند نگاه به خراج از مرزها کمتر می شود و این به تقویت اقتصاد مقاومتی کمک  میکند.

    با تشکر از همکار  شما برای انجام این مصاحبه


    لیست و اطلاعات کارگزاریهای  صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان وعشایر در مرودشت:

     

     

     

     

     

     

     

     




    نظرات بینندگان
    خدایی  سلام، سوالی که برای خیلی از کارگران و کارفرما ها وجود دارد، 1.مقدار ساعت مجاز کار ،در 30 روز از ماه، نه در چهار هفته. 2.میزان عیدی کارمندان دفتری? و آیا ....
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    2257
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari