صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  • بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی
  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  • پاکسازی و درختکاری در مجموعه جهانی تخت جمشید
  • اسناد مالکیت تخت جمشید و کاخ اردشیر بابکان صادر شد
  • بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد
  • ماموریت مجلس دوازدهم چیست؟
  •  

     


    گفتگو با دکتر رضا زارع پیرامون موسسه مرودشت شناسی

     
    3854
    :كد
    سه شنبه 9 فروردين 1395

    اگر بخواهم در یک جمله هدف و قصد خودم را شرح دهم این است که هویت فرهنگی درونی خودمان را تقویت کنیم و نوع نگاه بیرونی نسبت به مرودشت را تغییر دهیم.



     

    – جناب آقای دکتر زارع، لطفاً در ابتدا خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمایید.

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    در ابتدا از دغدغه‌های فرهنگی شما در مورد شهر و تلاش‌تان برای ارتقای فرهنگ شهرستان تشکر می‌کنم. من در سال ۱۳۴۱ در روستای فاروق به دنیا آمدم. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستا گذراندم و برای ادامه تحصیل به شیراز رفتم.

    در سال ۱۳۶۰ دیپلم گرفتم، اما به دلیل وقوع جنگ تحمیلی در قالب بسیج به جبهه رفتم و مدت چهار سال به صورت داوطلبانه در جبهه‌های جنگ حضور داشتم که عملیات ثامن الائمه که به قصد شکستن محاصره آبادان انجام شد یکی از عملیات‌هایی است که در آن حضور داشتم.

    بعد از پایان جنگ فعالیت‌های خودم در عرصه فرهنگی را ادامه دادم و به اتفاق بعضی از دوستان، در قم لیسانس علوم سیاسی اخذ نمودم و تحصیلات تکمیلی علوم سیاسی را در تهران ادامه دادم. همزمان با تحصیل در معاونت سیاسی ستاد نیروی زمینی سپاه تهران بودم. و مراودات خوبی با برخی از مسئولین مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه داشتم.

    در کنار این فعالیت‌ها، گاهی یادداشت‌هایی برای برخی روزنامه‌ها به رشته تحریر در می‌آوردم. در این مدت در کنار فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی، تدریس در دانشگاه را شروع کردم و سپس به شیراز آمدم و در دانشگاه‌های شیراز و مرودشت مشغول به تدریس و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین شدم.

    بعد از بازنشستگی ضمن تدرییس به ادامه تحصیل در مقطع دکتری تاریخ گرایش ایران اسلامی پرداختم و تمرکز تحقیقاتی خودم را بر روی منطقه مرودشت قرار دادم. با توجه به ظرفیت منطقه مرودشت، و روستاهای مرودشت، به فکر تاسیس مرکزی برای کار فرهنگی و مطالعاتی افتادم، ابتدا موضوع را با فرمانداری مطرح کردم، اما به رغم استقبال، خیلی اراده قوی پشت قضیه ندیدم، به همین خاطر اقدام به تاسیس موسسه به صورت خصوصی نمودم، با توجه به تلاش‌های زیاد، از اداره فرهنگ و ارشاد استان فارس مجوزهای لازم را گرفتیم و از سال ۹۳ مجوز صادر شد. به کمک خداوند فعالیت موسسه آغاز شد و انتخابات این دور به شناخته شدن موسسه کمک بسزایی کرد. با توجه به ورود دیرهنگام ما به عرصه انتخابات، اما همین فعالیت انتخاباتی ما در مدت دو ماه انتهایی، به اندازه دو سال موسسه را به جلو انداخت و باعث شناخته شدن موسسه در بین تمام مناطق شهرستان گردید و همچنین، باعث برقراری ارتباط موسسه با شهروندان مناطق مرودشت، ارسنجان، پاسارگاد و کامفیروز شد.

     

     

    – هدف شما از تشکیل موسسه چیست؟

     

    همانطور که می‌دانید، سه حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست از جمله مهمترین حوزه‌ها هستند و با توجه به عنایت ویژه رهبری نسبت به حوزه فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی ما نیز با استفاده از ابزارهای تاثیرگذاری که در دسترس داریم وارد این حوزه شدیم. مقوله فرهنگی بسیار پیچیده است و فعالیت‌های مرتبط با فرهنگ زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که مکتوب باشد، در غیر اینصورت، فرهنگ شفاهی به مرور و در گذر زمان دستخوش فراموشی می‌گردد.

    اگر بخواهم در یک جمله هدف و قصد خودم را شرح دهم این است که هویت فرهنگی را درونی خودمان تقویت کنیم و نوع نگاه بیرونی نسبت به مرودشت را تغییر دهیم.

     

     

    – از چه سالی فعالیت‌های این موسسه رسماً آغاز شده است؟

     

    ما از اوایل سال ۹۳ کارها را شروع کردیم، در مهرماه مجوزهای لازم را اخذ کردیم، همزمان مکانی را در نظر گرفتیم اما به صورت رسمی در آذرماه سال ۱۳۹۴ همزمان با هفته پژوهش کار خود را آغاز کردیم که این رویداد با زمان دفاع تز دکتری من نیز همزمان بود.

    در این مدت با برخی با محققین ارتباط گرفتیم و با دانشجویانی که درباره مرودشت پایان‌نامه نوشته بودند تماس گرفتیم و دوستانی که دغدغه کار فرهنگی داشتند، را جمع کردیم. تلاش ما آن است که این موسسه در آینده به صورت خودگردان اداره شود و از درآمدهای این موسسه حقوق افراد پرداخت شود.

     

     

    – مهم‌ترین فعالیت‌های موسسه مرودشت شناسی را لطفاً عنوان بفرمایید؟

     

    همزمان با پیگیری فعالیت‌هایی که قرار است به صورت مکتوب ارائه شود با چند تن از دوستان زمان جبهه، و با هماهنگی‌های صورت گرفته با ریاست آموزش و پرورش مرودشت، مدرسه‌ای را در اختیار گرفتیم و در آن فضا، جبهه و آثار شهدا و رزمندگان را به صورت شبیه‌سازی‌شده در آنجا قرار دادیم تا دانش آموزان و سایر شهروندان بتوانند از این مکان بازدید داشته باشند و در آنجا الگوهای دفاع مقدس را به بازدیدکنندگان معرفی کنیم. بنابراین، قرارگاه فرهنگی جنگ تحمیلی را ایجاد کردیم و در آن محیط افرادی موضوعات را برای بازدیدکنندگان معرفی و روایت می‌کنند.

    برای انتقال فرهنگ راه‌های فراوانی وجود دارد. به تعبیر رهبری دوره جنگ، گنج تمام نشدنی است، که متاسفانه ما نتوانسته‌ایم به درستی از آن استفاده کنیم. ما در بحث تهاجم فرهنگی همزمان با مقابله باید بحث جایگزینی را داشته باشم. بحث جایگزینی بسیار حائز اهمیت است. گنجینه دفاع مقدس باید برای بحث جایگزینی به جوانان معرفی شود. قرارگاه فرهنگی که ایجاد شد در بحث فرهنگی می‌تواند به کمک ما بیاید و خوشبختانه کانون‌های فرهنگی و مدارس شهر از این قرارگاه استقبال خوب و مناسبی کرده‌اند.

    بحث موزه شهدا نیز در دست پیگیری هست، کتابی تحت عنوان «نقش مرودشت در دفاع مقدس» نیز در حال تدوین است. مصاحبه‌های بسیاری انجام شده و بخش قابل توجهی از این کتاب تا کنون انجام شده و به امید خدا به زودی تکمیل می‌شود.

    همچنین، در ارتباط با فعالیت‌هایی که باید در شهر پیگیری شود می‌توان به نقش کارخانه قند در هویت‌سازی شهر مرودشت اشاره کرد. کارخانه قند به عنوان نمادی از هویت شهر مرودشت باید مورد توجه قرار گیرد. این کارخانه تاثیر زیادی در شکل گیری شهر مرودشت داشته و تاثیرات اجتماعی آن نیز باید بررسی شود. از دیگر موضوعات، شناخت و معرفی اقوام و تیره‌های ساکن مرودشت است.

     

     

    – آیا برای تشکیل حلقه‌های مرودشت شناسی برنامه‌ای دارید؟

     

    ما تصور می‌کنیم که مرودشت و اطراف آن در سایه تخت جمشید و شیراز دیده نشده است. حتی خود تخت جمشید هم در بحث میراث فرهنگی دیده نشده است. لازم است که بخش‌های متعدد مرودشت مورد توجه قرار گیرد و مورد شناخت واقع شود. که این کار در دست اقدام می‌باشد. باید بخش‌های مختلف از قبیل بخش سیدان شناسی، کامفیروزشناسی، رامجردشناسی و خانیمن شناسی را ایجاد کنیم در همین راستا سایت مرودشت شناخت را ایجاد کردیم که انشاالله در آینده بیشتر به این بخش‌ها پرداخته خواهد شد.

     

     

    – آیا حلقه‌های مطالعاتی در ساختار این موسسه جایگاهی دارد؟

     

    از آنجا که موسسه نوپا و در ابتدای فعالیت خود می‌باشد هنوز فرصت کافی برای این امر به دست نیامده است. ما در نظر داریم تمام اقشار را متناسب با موقعیت‌شان مورد بررسی قرار دهیم. فعالیت‌های موسسسه مرودشت شناسی می‌تواند به تقویت و پیشرفت اقشار مختلف جامعه مرودشت کمک کند. در همین راستا، باور داریم که برای پیشرفت شهر باید دلسوزان شهر را جمع کنیم و برنامه‌های این افراد نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین، این برنامه‌ها و پیگیری‌ها نباید موقت باشد، ما که مدعی دلسوز مردم و منطقه هستیم باید این کارها را ادامه دهیم و با این باور دینی که تکلیفی بر روی دوش ما قرار دارد پیگیر مسائل شهر باشیم.

    از این فضای وسیع و بازی که هست هر کس متناسب با توان خودش باید در این امر کمک کننده باشد که انشاءالله خدمت صادقانه به مردم نمود داشته باشد.

     

     

    – آیا در پی وصل شدن به بنیاد فارس شناسی هستید یا اینکه می‌خواهید مستقلاً فعالیت‌های مرودشت شناسی را دنبال کنید؟

     

    بنیاد فارس شناسی نهادی دولتی است؛ اگر بخشی از آن مجموعه بودیم زیر نظر فرمانداری و با حکم بنیاد فارس شناسی فعالیت می‌کردیم. اما موسسه ما یک موسسه خصوصی است که با بنیاد فارس شناسی نیز بی ارتباط نیستیم، هماهنگی‌ها و دیدارهایی با مسئولان بنیاد فارس شناسی داشته‌ایم.

    دست موسسه ما برای ورود به عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باز است. فرصت خوبی مهیا شده و برای تداوم این موسسه باید پشتوانه داشته باشیم که متاسفانه پشتوانه ثابتی نداریم. نیاز به همکاری و مساعدت مسئولین داریم که نسبت به عرصه فرهنگی مساعدت بیشتری کنند. عرصه فرهنگی جای کار بسیاری دارد. مدیریت خنثی، آفت کار فرهنگی در شهر می‌باشد. مدیریت شهرستان باید جهادی باشد، باید با فکر مسئولیت زندگی کنند و خدمتگذار مردم در همه زمان‌ها باشند. تفکر جهادی باید در بین همه مردم و همه اقشار ایجاد شود و همه در راستای گره‌گشایی از کار مردم باشند. فعالیت و کار فرهنگی دیده نمی‌شود، باید فضا تغییر کند. اثرات کار فرهنگی به صورت لحظه‌ای قابل دیدن و رویت نیست، زمان می‌برد تا اثرات کارها دیده شود.

     

     

    – آیا موسسه با مفاخر شهرستان مرودشت ارتباط دارد؟

     

    با توجه به نوپا بودن موسسه و مشغله‌های تحصیلی و فعالیت‌های انتخاباتی هنوز فرصت تقویت ارتباط موسسه با مفاخر شهرستان را نداشته‌ایم اما به یاری خداوند در آینده نزدیک این ارتباط تقویت و گسترش می‌یابد. ارتباطاتی وجود دارد، اما به صورت مدون و مشخص نیست، باید این ارتباطات را توسعه دهیم و مدون کار کنیم.

    دو کتاب «مشارکت اجتماعی مردم مرودشت در انتخابات» و «مشاهیر و فرزانگان مرودشت» در حال تهیه و تدوین است، فعالیت‌هایی در حال انجام هست. همچنین، نگارش کتاب مرودشت، که به شکل گیری مرودشت از ابتدا تا اکنون می‌پردازد و فراز نشیب‌های این راه را تشریح می‌کند نیز آغاز شده است. با محقیقن و مشاهیر ارتباط‌هایی برقرار شده است، اما در پی وسعت و گسترده کردن این ارتباطات هستیم.

     

     

    – برنامه‌های آتی موسسه چه خواهد بود؟

     

    همانطور که پیش‌تر عنوان شد، «تقویت هویت فرهنگی درونی خودمان» و «تغییر دادن نگاه بیرونی نسبت به مرودشت» دو برنامه مهم این موسسه است. بر این اساس فعالیت‌هایی را به صورت مکتوب آغاز کرده‌ایم و هدف این است که طرح‌های مکتوب شده را به سرانجام برسانیم و مراکز سیدان شناسی و کافیروز شناسی را ایجاد کنیم. مردم و علاقه‌مندان باید کمک کننند و با نگاه اخروی وارد عرصه فعالیت فرهنگی شوند.

    در سال ۹۵ می‌توانیم بهتر به اهداف برسیم. در روز مرودشت، باید بهتر بتوانیم ورود پیدا کنیم تا مراسم این روز پربارتر برگزار گردد.

    با توجه به خشکسالی منطقه، بخش گردشگری و جاذبه‌های طبیعی می‌تواند به این منطقه کمک کنند. همه باید برای ارتقاء منطقه کمک کنند، نگاه‌های سیاسی و حزبی و شخصی را باید کنار بگذاریم و برای پیشرفت شهر کمک کنیم. مسئولین نیز باید به امور فرهنگی توجه ویژه داشته باشند تا همه دست در دست هم به امور شهر بپردازیم.

     

     

    – این دور انتخابات رو چطور ارزیابی کردید؟

     

    هنوز برای ارزیابی زود است، به نظر بنده نیاز است تا فرهنگ انتخابات آسیب شناسی دقیق شود، در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود و بزرگان و مسئولین شهر به این موضوع بپردازند و کسانی که اهل تحقیق و مطالعه هستند نیز به صحنه بیایند و عناصر اصلی برگزاری انتخابات و مردم باید به ارتقای فرهنگ انتخاباتی کمک نمایند تا ما به سمت انتخابات آگاهانه قدم برداریم. انتخابات حقی است که این حق سرنوشت افراد را تعییین می‌کند، اگر افراد از این حق خود آگاه نباشند و ندانند از این حق چگونه استفاده کنند این حق به سمت جایگاه واقعی نمی‌رود و آن اتفاقی که باید بیفتد نخواهد افتاد.

    بنابراین لازمه انتخابات آگاهانه آن است که همه باور کنیم که اصولی که برای انتخابات سالم و رقابت سالم تعیین شده پیروی کنیم که انشالله بتوانیم به انتخابی شایسته دسترسی پیدا کنیم. انتخاب آگاهانه باعث تقویت نظارت عمومی و پیگیری اصولی‌تر مشکلات و مسائل شهر می‌شود. این موضوع به زمان بیشتری نیاز دارد که ما این آمادگی را داریم که هرکس خواست جلساتی را برگزار کنیم و به آسیب شناسی انتخابات بپردازیم.

     

     

    – در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید.

     

    خوانندگان عامل اصلی حرکت رسانه‌ها هستند، خوانندگان می‌توانند با نقد منصفانه و داوری عادلانه مسائل را مورد توجه قرار دهند. در عین حال خوانندگان دقت کنند به منابع خبری که مورد تحلیل قرار می‌دهند، از رسانه‌های معتبر و دارای مجوز استفاده کنند تا اخبار موثق بدست آورند و بعد به قضاوت بنشینند.

    با توجه به اینکه در انتخابات شعار ما «خدمت صادقانه، نظارت قاطعانه و پیشرفت عادلانه» بود، بنده به بخش نظارت خیلی معتقد هستم، خوانندگان می‌توانند با طرح نقد منصفانه بخش نظارت عمومی را در قالب تقویت پرسشگری و مطالبه‌گری مطرح نمایند. مسئولین باید به صورت منصفانه مورد سوال قرار گیرند. خدمات مسئولین نیز باید مطرح شود تا خوانندگان دید جامعی داشته باشند.

    جلساتی تشکیل شود و مسئولین شهر و شورای شهر را در جلسات بخواهید، از اینها سوال کنید و خواسته‌های خودتان را بگویید و در جلسات بعد پیگیر خواسته‌هایتان باشید.

    در مرودشت اگر تلاش کنیم و ما اصحاب رسانه روحیه مطالبه‌گری و پرسشگری عادلانه را تقویت کنیم، کارها خیلی بهتر پیش خواهد رفت.

    در پایان از شما و مسئولین سایت «مرونیوز» که دغدغه کار فرهنگی دارید و نگران شهر هستید، تشکر می‌کنم و قدردان شما و همه کسانی که در زمینه فرهنگی کار می‌کنند هستیم.


    منبع:مرو نیوز



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1475
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari