صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 
+تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008

آخرین اخبار

  • بکار بردن واژه خائن برای تیم مذاکره کننده زشت و ناپسند است
  • مردم حتی با نزدیکان خود نیز اقدام به تنظیم اسناد عادی خرید و فروش اموال غیر منقول نکنند.
  • طلایی ترین فرصت تاریخ در دست بازیکنان تیم ملی فوتبال
  • شاهکارهای سه‌بعدی نقاش پرتغالی | عکس
  • کشف ۴ تن برنج تقلبي توسط پلیس مرودشت
  • همایش تجلیل از فعالان فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد
  • ماندگاری وگسترش دین خدا در گروه تبلیغ می باشد
  • بازدید فرماندار و نماینده مجلس از پروژه‌های شاخص آموزش و پرورش
  • اجرای ممنوعیت تردد کامیون‌ها در سطح شهر و اعمال طرح پارک ممنوع در خیابان اصلی
  • شتاب در تکمیل بزرگ‌ترین پروژه درمانی شمال فارس؛ موانع افتتاح بیمارستان سرداران شهید بررسی شد
  • منشأ بوی نامطبوع ورودی شهر مرودشت از میان برداشته می‌شود
  • ناتوی عربی فروپاشید
  • جوان ۲۶ ساله، برادر و نامزدش را به قتل رساند
  • جلسه هم‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت با بیمارستان مرودشت
  • قرآن سرچشمه ی آنچه از دنیا و آخرت می‌خواهیم است.
  • لایروبی بستر رودخانه کُر در ورودی شهر مرودشت
  • جمهوری اسلامی اکنون دست برتر در میدان دیپلماسی و جنگ می باشد
  • کنترل تنگه هرمز در اختیار ایران است
  • تامین نان با کیفیت مطالبه به‌حق شهروندان است
  • بانوان سیدان پیشگام کارآفرینی و رونق اقتصاد محلی
  • درخشش مرودشتی ها در لیگ برتر تکواندوی کشور
  • 18 هدف مهم متعلق به ارتش شرور امریکا طی دو موج عملیاتی مورد هدف قرار گرفتند.
  • بازار فروش؛ مهم‌ترین مطالبه هنرمندان صنایع‌دستی مرودشت
  • مرودشت در مسیر کشاورزی نوین؛ از آبیاری هوشمند تا تغییر الگوی کشت
  • تجلیل از خانواده ورزشکار شهید پویا یزدانی
  • عبدالحسین نجفی به عنوان ریس جدید آب و فاضلاب شهرستان مرودشت منصوب شد.
  • دستگیری ۱۷ سارق در طرح امنیتی مرودشت
  • عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، به عضویت هیأت تحریریه دو مجله ISI منصوب شد.
  • چرا ایران زد؟ چه نتیجه ای گرفت؟
  • بازدید سیدمختار امیری فرماندار مرودشت از کارخانجات آرد و بیسکوئیت دادلی
  •  

     

     


    بسته‌ی خروج از رکود دولت یا خودروسازان!؟

    نويسنده - خبرنگار: رضا فلاح

     
    3593
    :كد
    جمعه 4 دى 1394

    طرح خرید خودرو با تسهیلات در حالی پرونده خود را 6 روزه بسته می‌بیند که قشر متوسط و ضعیف جامعه از طرح باز مانده ولی برخی نمایندگی‌های خودرو جمعه را نیز تعطیل نکردند وتا چند روز پس از اتمام طرح نیز پیام فروش خوردو با همان وام را می‌دادند، همچنین متقاضیان وجه ثبت نامی را پرداخته ولی پس از چند هفته خبری از خودرو نیست.



    به اجرا در آمدن بسته‌ی دوم خروج از رکود دولت در اجرای طرح وام 250 میلیون ریالی خرید خودرو و با استقبال کم نظیر مردمی که در فضای مجازی صحبت از حق‌خواهی نسبت به قیمت و کیفیت خودرو و راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی صفر می‌کردند و درعمل اتفاق دیگری افتاد، از زوایای مختلفی جای بحث دارد.
    در اجرای طرح اولیه تغییراتی به وجود آمد:
    1- کاهش زمان بازپرداخت تسهیلات از 7 به 4 سال
    2- گرفتن مالیات ارزش افزوده
    3- تحویل یک ماهه به جای تحویل فوری یک هفته‌ای
    4- ارائه چک (حدود 16 چک برای یک خودرو با 4 سال بازپرداخت)، تعهد و سفته
    5- زمان 6 ماهه طرح 6 روزه پایان یافت
    6- تغییر نرخ سود برای پرداخت‌های 3 ماه یکبار
    پس از این مراحل نیز بانک‌ها از همکاری سر باز زدند و چند روزی تاخیر ایجاد شد و هنوز مباحثی بین بانک‌ها و خودروسازان ادامه دارد. این طرح که به صورت چند فوریتی و بدون پیش‌بینی و بررسی‌های لازم و به نفع خودروسازان انجام شد در حالی اتمام یافت که هنوز مردم در حال بررسی طرح و آماده‌سازی مدارک خود بودند و قشر ضعیف جامعه از این طرح باز ماند و بانک‌ها هم نمی‌توانند از بازپرداخت اقساط مطمئن شوند.
    از طرفی در سال‌های گذشته با طرح‌های فروش مختلف، خودروسازان نشان دادند که پیگیری منافع خود را در اولویت قرار داده و هر بار با چاره‌جویی در بازار انحصاری خود محصولات‌شان را به فروش رسانده‌اند، برای مثال در طرح طلایی، خودرویی با شرایط ذکر شده 3 ماه دیگر تحویل می‌شد و بعد از 2 ماه برای تحریک تقاضا در طرح دیگری همان خودرو با شرایط جدید و مناسب‌تری 20 روزه به مشتری تحویل می‌شد که البته هر دو طرح منافع خودروسازان را در نظر داشت و هر از چند ماهی فروش فوری متوقف می‌شد تا تقاضا دوباره تحریک شود ولی تمام راهکارهای خودروسازان کوتاه مدت بوده و این بار با تحریم مردم (کمپین نخریدن خودرو صفر)، در گِل گیر کرده بودند که باز دست به دامان دولت و وکلای ملت شدند، اکنون نیز خودروسازان پس از فروش خودروهای انبار شده‌ی خود صحبت از رونمایی و فروش خودروهای جدید در ماه‌های آینده می‌کنند که ظلم اول به خریداران وامی خودرو است که تا چند سال دیگر درگیر اقساط خودروی بی کیفیتی هستند که اکثرا از ناچاری و به دلیل شرایط مناسب اولیه وام و همچنین جو ایجاد شده و هیجان‌زده خریداری کردند و از طرفی شرکت‌ها پس از تحریم‌ها هم خودروهای جدید خود را نه از نظر قیمت، کیفیت و حتی شرایط فروش به خودروسازهای دنیا نزدیک نمی‌کنند و ظاهرا نیازی هم نمی‌بینند چون بازار رقابتی ندارند و البته نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون با قیمت خودروهای قبلی آن‌ها همخوانی ندارد ، خط تولیدها بی استفاده خواهد ماند و متضرر می‌شوند، در این میان مردم هم توان تنبیه خودروسازان را ندارند و از طرفی  به دلیل تعرفه‌ی سنگین گمرکی نیز توان خرید خودروهای وارداتی را ندارند.
    مطمئن بودن خودروسازان از حمایت‌های بی قید و شرط دولت در مواقع بحرانی مانند دریافت وام‌های کلان از دولت، بالا بردن تعرفه واردات خودرو و یا مانند بسته‌ی حمایتی اخیر دولت متضمن عدم ورشکستگی آن‌ها شده و موجب از بین رفتن انگیزه‌ی ارتقای کیفیت محصولات آن‌هاست، اما این کمک‌های دولتی تا چه زمانی باید و می‌تواند ادامه داشته باشد؟ دولت به جاي تلاش براي حل ريشه‌ای مشکلات صنعت خودروسازي که به توليد خودروهاي بی‌کيفيت و گران و بی میلی مردم انجاميده چرا برنامه‌ای بلند مدت برای خودروسازان در نظر نمی‌گیرد؟ شاید اولین راه کاهش تعرفه‌ی واردات خودرو به صورت سالیانه است که تصویب و سپس تعدیل شد که باید تعرفه اکنون حداکثر 30 درصد باشد نه  40 تا 55 درصد و پس از آن مشروط بودن هرگونه کمکی از سوی دولت به بالابردن سطح کیفی محصولات، توليد خودروهاي هيبريدي و کم‌مصرف، توقف توليد خودروهاي قدیمی و ...
    در پرانتز، طرح دیگر این بسته اقتصادی کارت اعتباری خرید کالاهای بادوام ایرانی و احتمالا خارجی تا مبلغ 100 میلیون ریال می‌باشد که چند هفته از وعده‌ی اجرای آن می‌گذرد و قرار است با سود شناور 12 تا 21 درصد در اختیار مردم قرار گیرد ولی به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایلی برای اجرای این طرح که به جای دو شرکت بزرگ و انحصاری، شامل چند صد شرکت تولیدی می‌شود را ندارد و می‌توان گفت تنها فوریت اجرای این طرح اجرا شدن وام خرید خودرو می‌باشد که اعتراض و انتظار عده‌ای را برای اجرای طرح دوم در پی داشته است.
    شایان ذکر است دولت‌ها گاهاً به دلایل مختلف مجبور به حمایت از صنایع کارآفرین شده و می‌شوند، در حالی که از سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شورای رقابت هم خبری نیست. به جاست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نماینده مستقیم و صدای مردم هستند نسبت به چنین مسائلی آگاهانه‌تر برخورد نمایند؟؟ نمایندگانی که وظیفه‌ی آنها حمایت از مردم است نه خودروسازان؟ اجرای این طرح مشکل خودروسازان را حل نخواهد کرد و سال‌های آتی نیز همین مشکلات به اشکال دیگری نمود پیدا می‌کند.




    نظرات بینندگان
    مهران  قضیه کلا سیاسی بود با جنبش تنباکو مقایسه اش کن حداقل 200 صفحه در موردش میشه نوشت... بی فکر به این نتیجه نرسیدند از نظر اقتصادی ظاهرا یه ضرر بزرگ بر ا دولت به حساب میاد ولی...
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    1771
     
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari