صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  • بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی
  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  •  

     


    آرامش، امنیت و زیبایی؛ سوغاتی فضای سبز

    نويسنده - خبرنگار: محمدظهرابی

     
    3480
    :كد
    جمعه 29 آبان 1394

    ای که دستت می رسد کاری بکن ...





    ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ و درگیر شدن انسانها به زندگی ماشینی و الکترونیکی ، ﺍﻫﻤﯿﺖ ایجاد ﭘﺎﺭﮐﻬﺎ ﻭ فضاهای ﺳﺒﺰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﻣﯽ و گاه در محیط های خصوصی افراد و شهروندان ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮﯼ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺭﺍﯾﺠ ﺘﺮﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﻓﻀﺎﯼ ﺳﺒﺰ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ  ﻓﻀﺎﯼ ﺳﺒﺰ ﺩﻭﻟﺘﯽ ست ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺩﻭﻟﺖ ﺷﮑﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ و توسط متولیان این امر با توجه به رشد جمعیت و سرعت رشد جمعیت ایجاد می شود . هر چقدر رشد جمعیت و همچنین توسعه ی فیزیکی شهرها رو به فزونی یابد ، سرانه ی فضای سبز نیز می بایست متحول و به طبع آن  فزونی یابد  تا در کنار بهسازی محیط زیست اطرافمان که این روزها تحت تاثیر عوامل انسانی در حال از بین رفتن است ، به دستاوردهای دیگری از جمله ، کاهش آلودگی صوتی که در اثر زندگی ماشینی شکل گرفته است ، تصفیه هوا توسط همین ریه های زمین ، کاستن گرد و غبار که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم ، افزایش رطوبت هوا ، ایجاد سایه و مکان هایی جهت بازیابی توان زندگی و جلوگیری از فرسایش خاک ،  برسیم .
    فضای سبز این روزها بیش از گذشته مورد نظر و مورد توجه انسانها و جوامع رو به پیشرفت و توسعه یافته قرار گرفته است . چرا که جز تاثیر مستقیم بر روحیه و روان افراد ، نقش قابل توجهی در ارتباطات و گرد همایی های افراد جامعه و آشنا شدن و تبادل احساسات و   دوری گزیدن از هجمه های فکری ، که زندگی امروز بر روان انسانها و شهروندان تحمیل کرده است دارد و موجب تعادل روانی هر جامعه می شود .
    نسل آینده ی هر جامعه ای ستون های پیشرفت و ترقی آن  جامعه ،  که نگاهی به سمت پیشرفت و توسعه دارد  می باشند . در شرایط امروز که خانه های وسیع و حیاط دار جای خود را به آپارتمان های کوچک داده اند ، کودکان نیاز وافر تری به این گونه فضاهای سبز در جای جای شهرستان دارند تا کودکیهایی که نمی توانند در محیط های آپارتمانی بروز دهند و تخلیه کنند در چنین فضاهایی ارضا کرده و با روانی سالم تر پا به مراحل بعدی زندگی بنهند و در کنار جست و خیز های کودکانه بتوانند با استفاده از فضاهای آموزشی که در کنار فضاهای سبز ( پارک ها )ایجاد می شوند مانند فرهنگ سراها ، باغ های گیاه شناسی یا جانور شناسی ، کتاب خانه ها و کانون های پرورش فکری و ... آشنا و از آموزش های لازم برخوردار شوند .
    وقتی سرانه ی فضای سبز چند ساله اخیر شهرستان را دنبال کرده و بررسی می نماییم ، نسبت به گذشته شرایط امیدوار کننده ای پیش رو می بینیم و به سعی متولیان امر به سرانه ی مطلوب نزدیک شده ایم . اما در این بررسی ها به  نکاتی بر می خوریم که  اهمیت بسیار بسزایی در ایجاد فضای سبز استاندارد  دارند و در ایجاد اینگونه محیط ها به فراموشی سپرده شده و تا حدودی نادیده گرفته شده است .
    در ادامه به اختصار سعی می شود بدانها پرداخته شود .

    ۱:  معماری : معماری و طراحی فضاهای سبز که تحت عنوان پارک به امکانات رفاهی شهر اضافه می شود می تواند باز گو کننده ی اعتقادات و مسایل فرهنگی و همچنین اشاعه گر فرهنگ و ارزش های  آن باشد . ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻓﻀﺎﯼ ﺳﺒﺰ ، ﺑﺎ ﺍﻟﻮﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﻡ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﺑﺮ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺭﻭﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و باز گو کننده و معرف فرهنگ و تاریخ و شخصیت فرهنگی جامعه باشد.

    ۲: طراحی مناسب : برای ایجاد یک محیط تفریحی سبز می بایست تمامی جنبه های آموزشی ، تفریحی ، ورزشی ، فرهنگی لحاظ گردد و افراد با هر گونه انگیزه ای جهت استفاده از چنین مکانهایی ، قابلیت انتخاب داشته باشند و بتوانند در امنیت کامل اوقات خوشی برای خود و خانواده رقم بزنند .

    ۳: امکانات اولیه فضاهای سبز :  لازمه هر محیط  تفریحی امکانات و اسبابی ست که استفاده از آن محیط را برای شهروندان راحت و مسافران را جهت اقامت در شهر تشویق و یاری می کند .
    امکاناتی که شامل : امکانات بهداشتی قابل استفاده ، آب شرب جهت شستشو ، آب آشامیدنی سالم ، سطل های زباله و سایر امکانات بهداشتی که محیط را سالم و قابل استفاده نماید .

    ۳ : فضای ورزشی : محیط هایی که برای اقامت موقت و نیز گذراندن اوقاتی مفرح و شاد طراحی می شود ، می بایست  برای تمامی سنین امکانات ورزشی مهیا نماید . امکاناتی نظیر  پیست اسکی کودکان و نوجوانان ، حلقه های فلزی بسکتبال و زمین مسطح والیبال و بسکتبال ، میزهای شطرنج ، وسایل بدنسازی آهنین و ...

    ۴: باغ های گیاه شناسی و جانور شناسی : آشنایی کودکان با گیاهان و جانوران به نوعی باعث ایجاد ارتباط کودک با دنیاهای اسرار آمیز نهان در جهان شود و حس کنجکاوی و زیبا شناسی کودکان را بیدار کند .

    ۵: فرهنگ سرا ها و خانه های کوچک فرهنگ : ایجاد کلاس های آموزش ، نقاشی ، قرائت قران ، آموزش زبان های مختلف ،  کتاب خانه های کودکانه ، ورزشی .

    ۶: پارکینگ و دیگر امکاناتی که می توانند شهروندان رابرای رسیدن به آرامش و باز یابی توان از دست رفته کمک نماید .

    با توجه به تلاش هایب که جهت ایجاد فضاهای سبز صورت گرفته است ، متاسفانه هنوز به نقطه ی مطلوبیت سرانه ی فضای سبز نرسیده و این نیاز همچنان حس می شود و همچنان که شهر رو به وسعت نهاده است این نیاز نیز بیش از پیش حس می گردد .
    نکته ای که قابل تحمل است و می بایست به نکات گفته شده اضافه گردد ، عدم نگهداری از فضاهای ایجاد شده که قسمت اعظمی از شهر را دارای فضای سبز نموده است می باشد و عدم صرف هزینه نگهداری در جهت ترمیم و تعمیر آسیب هایی که گاه از سوی شهروندان بر پیکر این فضاها زده می شود و گاه به صورت ناخوداگاه این آسیب ها تحمیل می شود است که بعد از چند سال محیط را مستهلک و فضا را غیر قابل استفاده خواهد نمود .
    در صورتی می توان با سرعتی بیشتر به سمت سرانه ی فضای سبز مطلوب پیش رفت که در کنار احداث چنین فضاهایی با امکانات در خور و نیز نگهداری صحیح از امکانات ایجاد شده در گذشته ، شهروندان را به ایجاد فضاهای سبز خصوصی در حریم خانه هایشان نمود . ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺎﻍ ﺍﺯ ﻗﺪﯾﻢ ﻧﺰﺩ ﺁﺩﻣﯽ ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﻣﺪ ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﻀﺎﯼ ﺳﺒﺰ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﻫﻢ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .
    می توان با ترغیب افراد در زمان ساخت و ساز های مسکونی ، آنان را توصیه به ایجاد فضاهای سبز در محیط ها خصوصی و در معماری بنا نمود و به صورت کاملا غیر مستقیم به فضای سبز شهری و همچنین معماری شهر کمک قابل ملاحظه ای نمود .
    هرگاه به مکانهای سبز و تفریحی شهر قدم می گذاریم ، بدون اغراق می توان گفت یک مجموعه ی کامل از چنین امکاناتی در شهرستان مرودشت نخواهیم دید  .  فضای سبز شهرمان فقط لغت  پارک را یدک می کشند که خود این موضوع با دو عامل تاثیر گذار روبه روست و آن دو ، یکی اقدامات مسئولین در ساخت زیر ساخت هاست و دیگری نحوه برخورد شهروندان از چنین امکاناتی ست .‌
    سوال اینجاست که این زیرساخت ها در توسعه ی فضای سبز ، تا چه حد منظور و در نظر گرفته شده است ؟!  اگر گرفته شده است ، شهروندان تا چه حد از این امکانات حراست و در نگهداری و استفاده ی بهینه از این امکانات ، قدم برداشته اند ؟
    اگر امکاناتی لحاظ نشده ، این کم کاری و عدم توجه به امکانات اولیه ،  توسط بانیان و متولیان امر می باشد و اگر لحاظ شده و مورد تخریب واقع شده است ، این مسئله ، نحوه ی برخورد شهروندان و استفاده کنندگان را به چالش می کشد .
    اگر قرار است شهری داشته باشیم با سرانه ی فضای سبز استاندارد به ازای هر شهروند ، می بایست شهروندان نیز در کنار مسئولین همت به خرج داده و از محدود امکانات شهر پاسداری و حفاظت نمایند تا در آینده شهری داشته باشیم در خور نام مرودشت و در خور شهری در فاصله ی چند صد متری تخت جمشید ...!
    محمد ظهرابی
    mohammadzohrabish@yahoo.com




    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1357
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari