صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  • پاکسازی و درختکاری در مجموعه جهانی تخت جمشید
  • اسناد مالکیت تخت جمشید و کاخ اردشیر بابکان صادر شد
  • بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد
  • ماموریت مجلس دوازدهم چیست؟
  • چند نصیحت برادرانه به تازه انتخاب شدگان
  • گزارش تصویری: حضور مردم مرودشت در پای صندوق رای + جشن رای اولی ها در دبیرستان دخترانه شاهد و فرزانگان
  • کشف رد پای انسان‌های ۱۴ هزار ساله در ارسنجان
  • انتخابات مجلس در حوزه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم کشید. + آرای همه نامزدها
  • یک باند خرید و فروش آراء در مرودشت بازداشت شد
  • ممنوعیت استقرار غرفه ها در مسیر اصلی تخت جمشید مرودشت در ایام نوروز
  • اعلام آمادگی یک سرمایه گذار برای ساماندهی مجموعه‌ی میراث جهانی تخت جمشید مرودشت با ۱۰هزار میلیارد ریالی
  • درخشش شطرنج باز مرودشتی در مسابقات بین المللی کاسپین
  • قهرمانی سعید رزمیان در مسابقات پرورش اندام کشور
  • بهره برداری از بیش از ۵٠ پروژه عمرانی
  • جهاد تبیین اولویت اصلی نامزدها باشد
  •  

     


    پاسبانان آرامش/ گفتگو با رییس و معاون آتش نشانی مرودشت

     
    3097
    :كد
    شنبه 5 ارديبهشت 1394

    خیلی سخت است که ارامش خود را فدای آسایش دیگران کنی. خیلی ها این ادعای بزرگ را دارند اما وقت عمل که فرا می رسد، عده کمی از این آزمون سربلند بیرون می آیند. آتش نشانان مرودشت همواره نشان داده اند که آسایش شهروندان، اولین و مهم ترین هدف آنان است.



    -جناب کشت ورز لطفأ ابتدا در مورد فعالیت سازمان آتش نشانی، توضیحاتی ارائه بفرمایید
    آتش نشانی به طورکلی به سازمانی اطلاق می شود که متشکل از ایستگاه های اطفاء حریق و امداد و نجات است و مأمورینش در عین ورزیدگی، تخصص های لازم را در این زمینه دارند.
    بنابر همین تعریف، در بعد عملیاتی فعالیت هایی از قبیل اطفاء انواع حریق و امداد و نجات از قبیل نجات در تصادفات، نجات از چاه، نجات گمشدگان یا افرادی که در ارتفاعات گرفتار شده اند و … از وظایف سازمان می باشد. در صورت وقوع چنین اتفاقاتی یک دستگاه سبک پیشرو به محل حادثه اعزام می شود. این ماشین های پیشرو که سال گذشته سازمان آتش نشانی مرودشت به آن مجهز گشت، قابلیت انجام کارهای مختلفی از قبیل نجات از چاه، نجات از ارتفاعات، نجات غریق و … را دارد. یک خودرو دیگر امداد و نجات هم در اختیار سازمان است که از این نمونه تنها ۲۲ عدد در سطح کشور موجود است و خوشبختانه از این میان، یکی نیز برای مرودشت می باشد.

     


    -درحال حاضر، مرودشت چند ایستگاه آتش نشانی دارد و چند نیرو در ان مشغول به فعالیت هستند؟
    آتش نشانی مرودشت دارای ۳ ایستگاه می باشد: ایستگاه ۱ واقع در پشت پارک شهر برای پوشش دادن عملیات مناطق مرکزی و تا حدود ۶۰ متری و جاده فتح آباد، ایستگاه ۲ درمسجدالرسول برای قسمت های شمال و شمال شرق و ایستگاه شماره ۳ واقع در شصت متری و جنب دانشگاه آزاد اسلامی. تکمیل ایستگاه «امداد و نجات» نیز که سال ها نیمه کاره رها شده بود، در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است که کاملا طبق استانداردهای روز ساخته می شود. همچنین ایستگاه دیگری نیز در میدان آب، در دست احداث می باشد که اسکلت آن ساخته شده و پس از پروژه ایستگاه ۳، دنبال خواهد شد.
    در بعد نیروی انسانی نیز سازمان آتش نشانی از وجود ۲۰ نیروی رسمی و ۲۶ نفر نیروی قراردادی و شرکتی بهره می برد.

     
    -این تعداد نیرو برای خدمات رسانی به شهر پرجمعیتی مثل مرودشت کافی است؟
    طبق استانداردهای ملی، در ازای هر ۲۵۰۰ نفر جمعیت، باید یک آتش نشان و هر ۵۰ هزار نفر باید یک ایستگاه آتش نشانی وجود داشته باشد. با توجه به این استاندارد، باید در حدود ۵۶ نیروی عملیاتی داشته باشیم که در حال حاضر کل نیروهای ما در بخش اداری و عملیاتی ۴۶ نفر است و با کمبود نیروی عملیاتی روبرو هستیم. به همین دلیل نیز به تازگی درخواست ۳۰ نفر نیرو داده ایم که ثبت نام آن آغاز شده است.

     
    -محدوده خدمات رسانی سازمان آتش نشانی کجاست؟
    محدوده فعالیت سازمان آتش نشانی، شهر مرودشت است ولی با توجه به اینکه نجات جان انسان ها، در این حرفه، از هر چیز دیگری مهم تر است، هرجایی که نیاز به حضور ما باشد، با دستور ستاد حوادث غیر مترقبه استان، فرماندار یا شهردار بیرون از محدوده شهر نیز خدمات دهی می کنیم.

     
    -به نظر می رسد بین وظایف آتش نشانی و هلال احمر نزدیکی خاصی وجود دارد. فعالیت های این دو نهاد چگونه از یکدیگر تفکیک می شود؟
    فعالیت های هلال احمر اغلب جنبه داوطلبانه دارد و این دوستان معمولا در شرایط بحرانی از قبیل وقوع بلایای طبیعی فعالیت های پشتیبانی را بر عهده می گیرند. همچنین هلال احمر نیروی رسمی ندارد اما در سازمان آتش نشانی نیروها، رسمی هستند و به صورت ۲۴ ساعته، آماده خدمات رسانی می باشند. در حقیقت آتش نشانی و اورژانس، نوک پیکان خدمات رسانی هستند.

     
    -ارتباط آتش نشانی با گروه امداد و نجات کوهستان شهرستان چگونه است؟
    در زمان معارفه آقای سعیدی، این موضوع مطرح گردید که برای تقویت این سازمان با ایجاد بستر مناسب، امکان استفاده از نیروهای متخصص از بخش های مختلف فراهم شود. تشکیل گروه امداد کوهستان با همکاری کوهنوردان حرفه ای نیز در راستای همین برنامه صورت گرفت و با همکاری هیئت کوهنوردی و هلال احمر شهرستان، این گروه آغاز به کار نمود. مجوز آن نیز با اعلام آمادگی هلال احمر، اخذ شد و تمرینات آن نیز با همکاری آتش نشانی انجام گرفت.

     
    -آیا وضعیت بخش ها و روستاهای مرودشت نیز از نظر تجهیزات و امکانات آتش نشانی به همین اندازه رشد یافته است؟
    متأسفانه خیر. از این نظر، سایر بخش های شهرستان وضیعت خوبی ندارند. در این میان، رامجرد قبلأ یک ماشین داتسون داشت که متاسفانه در فعالیت های دیگری مورد استفاده قرار گرفت و کارایی خود را از دست داد و چون آن موقع، شهرداری هم نداشت و نیرویی برای فعالیت در آتش نشانی در نظر گرفته نشده بود، عملأ این ایستگاه راه اندازی نشد. اما به تازگی مهندس روزدار رئیس شورای شهر رامجرد اعلام نمود که یک ماشین برای این شهر تهیه کرده اند. آتش نشانی مرودشت نیز در زمینه آموزش نیروی مورد نیاز، همکاری های لازم را با آنها انجام خواهد داد. همچنین با شهرک صنعتی فتح آباد هم رایزنی هایی داشته ایم تا در صورت تهیه تجهیزات، نیروهایی را جهت حفظ ایمنی آن ناحیه صنعتی آموزش دهیم.

     
    -به عنوان یک فرد متخصص که ارتباط منظمی با آتش نشانی های سایر نقاط کشور دارید، نیروهای مرودشت را از نظر تخصص و آمادگی، چگونه ارزیابی می کنید؟
    خوشبختانه آتش نشانان مرودشت از نظر سطح دانش و تحصیلات، در سطح خوبی قرار دارند و از این لحاظ از نیروهای سایر شهرها چیزی کم ندارند.

     
    -با توجه به اهمیت آموزش در پیشگیری از اتفاقات، سازمان آتش نشانی مرودشت چه فعالیت هایی را در راستای آموزش شهروندان داشته است؟
    آموزش شهروندان یکی از مهم ترین راه های کاهش حوادث است. در همین راستا، سازمان آتش نشانی مرودشت نیز با همکاری آموزش و پرورش، آموزش گروه های مختلف سنی از مهدکودک تا دبیرستان را دربرنامه های خود گنجانده است.
    همچنین برگزاری دو دوره امداد و نجات و آموزش داوطلبان (۱۲۰ نفر) همراه با اعطای گواهینامه و دوره هایی نیز برای بانوان خانه دار از دیگر برنامه های این نهاد است. ۱۰۰ نفر هم برای دوره جدید نام نویسی کرده اند که در سال جاری برای آنها نیز دوره خواهیم گذاشت. موضوع دیگری که مورد تأکید قرار داده ایم، بازدید از ساختمان های در حال احداث، از اولین مراحل آغاز کار تا پایان است که طی این بازدیدها، کارشناسان نکات مهم ایمنی را گوشزد نموده و بر رعایت آنها، نظارت می کنند.
    در زمینه «پیشگیری» نظارت بر مشاغل خطرناک مثل پمپ بنزین ها و برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل آنها، از دیگر اقداماتی بوده که سازمان آتش نشانی مرودشت به آن پرداخته است. با این حال در سال گذشته ۳۸۴ عملیات اطفاء حریق و بیش از ۳۶۶ عملیات امداد و نجات توسط نیروهای آتش نشانی مرودشت انجام گرفت.

     
    -نوروز امسال چگونه گذشت؟
    خوشبختانه وقوع اتفاقات، به ویژه در ایام نوروز سال ۹۴ به طور چشمگیری کاهش یافت. سال گذشته در نوروز بیش از ۱۰ مورد تلفات جانی داشتیم که این مورد در سال ۹۴ به صفر رسید. آمار مصدومین نیز نسبت به نوروز ۹۳، کاهش زیادی داشت.

     
    -دلیل این امر چه بود؟ آیا برنامه های ویژه ای را در ایام نوروز، اجرا می کنید؟
    در ایام نوروز، یکی از خودروهای خود را با دو شیفت کاری در مجموعه تخت جمشید مستقر نمودیم که همین مسئله باعث شد بتوانیم با حضور به موقع، مانع از گسترش حوادث و در نتیجه آسیب افراد بشویم.
    در نظر گرفتن گشت های موتوری و ماشینی نیز به ما کمک کرد تا از وقوع برخی اتفاقات، جلوگیری نماییم. همچنین اطلاع رسانی گسترده ای نیز از طریق پیامک، بروشور، نصب بنر و … انجام دادیم و آسیب های احتمالی استفاده از وسایلی مثل چادر مسافرتی را به مسافران گوشزد نمودیم.
    استفاده از فضای مجازی به ویژه واتس آپ برای انتشار اخبار و گزارش های تصویری از وقایع و حوادث نیز با توجه به اینکه اشتباهات و مخاطرات را بیان می نمود، اثر مثبتی در کاهش آمار حوادث داشت.

     
    -مشکلات پیش روی آتش نشانی مرودشت در ارائه خدمات و اجرای عملیات را چه می دانید؟
    از لحاظ عملیاتی، یکی از مهمترین مشکلات ما، تنگ بودن معابر است که به دلیل ایجاد ترافیک، سرعت خدمات دهی را کاهش می دهد. عدم ارائه آدرس دقیق از سوی حادثه دیدگان به دلیل هیجان زدگی نیز از مسائلی است که دسترسی ما را به محل وقوع حادثه مشکل می سازد.
    در بعد منابع انسانی نیز علاوه بر کمبود نیروی عملیاتی، مشکل بلا تکلیفی برخی از آتش نشانان شرکتی سازمان است که دوره ۵ ساله آنها تمام شده و الآن در حالی که به یک نیروی حرفه ای تبدیل شده اند، قراردادهای آنها رسمی نمی شود.
    در صورتی که برای این مشکل چاره ای اندیشیده نشده و دغدغه این آتش نشانان برطرف نگردد، سازمان با مشکل بزرگی روبرو خواهد شد. همچنین نداشتن ساختمان اداری مستقل از جمله مشکلات این سازمان است که به منظور برطرف کردن آن، از فضای موجود در ایستگاه یک استفاده می کنیم که مناسب سازمان نیست.

     
    -سال ۹۳ با یک حادثه ناگوار برای یکی از آتش نشانان فداکار مرودشتی همراه بود. در حال حاضر وضعیت جسمانی آقای نجم باختری چگونه است؟
    تا کنون ۲۷ عمل جراحی بر روی ایشان انجام شده و خدا را شکر با برطرف شدن مشکلاتی که باعث تأخیر در درمان وی شده بود از جمله خونریزی و عفونت، وضعیت عمومی ایشان رو به بهبودی است. امیدواریم که با دعای همشهریان، این نیروی ارزشمند ما، هرچه سریعتر بهبودی خود را به دست آورد تا بتواند بار دیگر در خدمت شهروندان عزیز مرودشتی باشد.


    -گفتگو را با مهراب سعیدی، رئیس سازمان آتش نشانی مرودشت ادامه دادیم…
    -با سپاس از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، گفته می شود که حادثه روی داده برای آقای نجم باختری، در حوزه خدمات رسانی آتش نشانی مرودشت نبوده است. آیا این مسئله صحت دارد؟
    از نظر قانونی این حادثه در نزدیک ترین اتوبان به مرودشت اتفاق افتاده که این مسیر به همراه ۷ روستای دیگر در حریم قانونی ما قرار دارد. هرچند که برابر قانون، سازمان آتش نشانی هر زمان که نیاز باشد با هماهنگی ستاد حوادث غیر مترقبه، شهردار به عنوان رئیس شورای سازمان و فرماندار شهرستان می تواند خارج از حوزه نیز به ارائه خدمات بپردازد.
    آقای نجم باختری نیز در حوزه قانونی بوده است و منعی وجود نداشته است. هرچند که آنچه برای آتش نشانان اهمیت دارد، عمل به سوگندی است که در راستای نجات جان انسان ها خورده اند.

     
    -آیا سابق بر این، نمونه هایی از چنین اتفاقاتی برای نیروهای آتش نشانی مرودشت رخ داده است؟
    نفس کار آتش نشانی با قرار دادن خود در معرض خطرات، تعریف می شود و بنابراین در هر زمانی، انتظار بروز اتفاقی برای نیروها می رود. پیش از این نیز حوادثی از جمله (آسیب دیدگی ریه، چشم و …) برای برخی از آتش نشانان به وجود آمد ولی مشکلی که برای آقای نجم باختری پیش آمد، سنگین ترین مورد در سال های اخیر بوده است.


    -برای شناساندن این آتش نشان فداکار به سایر هموطنان و همچنین ثبت اقدام او در حافظه جامعه و سازمان آتش نشانی، اقداماتی انجام داده اید؟
    از سوی سازمان آتش نشانی مرودشت و با همکاری سخنگوی آتش نشانی تهران، با صدا و سیما ارتباطی برقرار کردیم و زمینه ای فراهم گردید و فیلمی از زندگی ایشان ساخته شد که در نوبت پخش قرار دارد. همچنین در همایش هایی که در شهرهای دیگر برپا می شود نیز ایشان به عنوان یکی از مفاخر آتش نشانی مرودشت معرفی می گردند.

     
    -آیا آتش نشانان تحت حمایت پوشش های بیمه ای خاصی هستند تا در صورت بروز چنین اتفاقاتی، در مورد هزینه های درمانی خود، نگرانی نداشته باشند؟
    تمام پرسنل آتش نشانی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و با استفاده از بیمه تکمیلی، کمبودهای این بیمه برطرف می شود. بخاطر حادثه خیز بودن این حرفه، آتش نشانی سقف بیمه را بالاتر از حد معمول(۶ میلیون) می بندد و در تلاشیم که این مبلغ را بالاتر ببریم. در مورد آقای نجم باختری نیز تا کنون هزینه های ایشان را سازمان متقبل شده است و امیدواریم ان شاء الله هرچه زودتر بهبودی کامل حاصل گردد.

     
    -از سوی دولت نیز حمایتی از آتش نشانان آسیب دیده صورت می گیرد؟
    متأسفانه اگرچه آتش نشانان برای نجات جان دیگران، وجود خود را در معرض خطر قرار می دهند، اما در صورت بروز آسیب و یا حتی خدای نکرده در صورت فوت، از حمایت های دولت مثل نیروی انتظامی و … برخوردار نمی شوند و این مسئله یکی از دغدغه های آتش نشانان است.

     
    -چه شد که سازمان آتش نشانی مرودشت، احداث ایستگاه شماره۳ آتش نشانی را که علیرغم نیاز مبرم منطقه، متوقف شده بود، مجددأ در دستور کار قرار داده است؟
    امروزه در سراسر دنیا و حتی کلان شهرهای ما سرمایه گذاری زیادی بر روی حفظ سلامتی منابع انسانی می شود جا دارد که ما نیز به عنوان دومین شهر استان، در این خصوص و برای افزایش ایمنی سطح شهر، تجهیزات و منابع انسانی خود را ارتقا ببخشیم. بنابراین، ضرورت دارد که ایستگاه های مجهزتری را برای خدمات رسانی به همشهریان فراهم کنیم و این خواسته بحق مردم است. تبدیل شدن بولوار امام علی(ع) به یکی از شاهراه های ارتباطی شهر، تجمع چند اداره و مرکز آموزشی مهم شهر، احداث مجتمع های مسکونی بزرگ همچون مسکن مهر در این منطقه و … ضرورت تکمیل این ایستگاه را بیش از پیش روشن می ساخت. بنابراین به همت شهرداری و سازمان آتش نشانی، ساخت این ایستگاه از سر گرفته شد.
    به همین منظور و با توجه به اینکه خیابان ۶۰ متری به یکی از شاهراه های ارتباطی شهر تبدیل شده است و ارباب رجوع ادارات و نهادهای مختلفی از این مسیر عبور می کنند، بروز حادثه در این ناحیه نیزافزایش یافته است، احداث ایستگاه سه خود را در بولوار امام علی و جنب دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت که سالها به دلیل نبود بودجه، متوقف شده بود، به همت شهرداری و سازمان آتش نشانی، پیگیری شد.

     
    این ایستگاه، چه ویژگی هایی دارد که ان را از سایر ایستگاه ها متمایز کند؟
    این محل ۱۱ هکتاری قرار است تبدیل به «دهکده ورزشی آتش نشانان استان فارس» شود که با اجرای این طرح، فرصت بسیار ویژه ای برای نیروهای ما به وجود خواهد آمد تا با جدیدترین آموزش ها و تکنیک ها آشنا شوند و این موجب بالا رفتن آمادگی آنها و در نتیجه افزایش ایمنی شهروندان می شود.
    البته با توجه به اهمیت و گستردگی پروژه، نیاز به هماهنگی ادارات و دستگاه های مختلفی است که امیدواریم با همکاری ویژه فرماندار شهرستان، این امر هرچه سریع تر محقق گردد.

     
    -نیازهای آتش نشانی مرودشت چیست؟
    با توجه به گستردگی شهرستان، نیاز است که بخش ها و دهیاری های ما نیز به بخشی از وسایل ایمنی تجهیز شوند. ما برای دهیاری ها، حتی تانکرهای آتش نشانی را هم طراحی کرده ایم تا در صورت بروز اتفاق، نیروهای آموزش دیده بتوانند از آنها استفاده نمایند.
    ما در حال حاضر کل شهرستان را پوشش می دهیم و این تنها از روی تعهد اخلاقی و انسانی است.
    همچنین با توجه به مرتفع سازی و احداث ساختما ن های چند طبقه از جمله برج اصناف، آپارتمان های مسکن مهر و بنیاد مسکن و …، در حال حاضر تأمین یک دستگاه نردبان یا اسنوکر، از مهم ترین نیازهای ماست چرا که خدای نکرده در صورت بروز اتفاقی در طبقات بالای این ساختمان ها، امکانات فعلی ما، پاسخگو نخواهد بود.

     
    -تهیه این دستگاه چقدر هزینه در بر دارد؟
    نزدیک به ۵ میلیارد تومان که تأمین این اعتبار در توان مجموعه آتش نشانی و شهرداری نیست و می طلبد که با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی یک نهاد صرفأ خدماتی است، همه مسئولین شهر از جمله نماینده، فرماندار و …، مساعدت های لازم را در این زمینه داشته باشند.

     
    کلام پایانی؟
    در حالی که اکثرخانواده ها، ایام تعطیلات را در کنار هم می گذرانند، آتش نشانان به طور ۲۴ ساعته در آماده باش به سر می برند تا از جان مردم حفاظت کنند. حتی در روز سیزده بدر هم نیروهای ما، از خانواده های خود دور بودند.
    اما کاهش چشمگیر سوانح و حوادث در نوروز امسال، خستگی و سختی این روزها را از تن کل مجموعه به در برد و این امر در سایه لطف خداوند، فعالیت های معاونت آموزش سازمان جناب کشت ورز و تیمشان در جهت بالا بردن آگاهی شهروندان و همکاری و از خودگذشتگی نیروهای آتش نشانی محقق شد.
    همچنین به نمایندگی از خانواده آتش نشانی مرودشت، تشکر ویژه ای از عوامل بیمارستان شهید مطهری مرودشت به ویژه تیم دکتر ایزدی می نمایم که اگر تلاش های آنها نبود، شاید امروز همکار عزیزمان «مهدی نجم باختری» در میان ما وجود نداشت.
    جا دارد که همین جا از تمام نیروهای خستگی ناپذیر سازمان آتش نشانی مرودشت و همچنین شهرداری و شورای شهر و سایر نهادهایی که هر یک به نحوی ما را در خدمت رسانی به مردم شریف شهرستان مرودشت یاری رسانده اند، تشکر و قدردانی نمایم.
    «گفتگو از آرزو اسماعیلی»
    منبع: هفته نامه مرودشت




    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1626
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari