صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  • بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی
  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  •  

     

    رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به آفتاب مرودشت:
    باید پای مسئولیت مان بایستیم

    نويسنده - خبرنگار: سعید عمادی

     
    3003
    :كد
    شنبه 23 اسفند 1393

    اصحاب رسانه و خبرنگاران با حساس کردن افکار مردم در خصوص طرد اتباع بیگانه غیر مجاز می توانند کمک زیادی به ما کنند.



    رحیم مختاری-رضا مردانه- آفتاب مرودشت؛ بیوگرافی خودتان را بفرمایید؟

     

    من هم خدمت شماعرض خوش آمد دارم. کسی که مسئول می شود، باید تمام وقت خود را برای مسئولیتش بگذارد. به نظر من یا نباید مسئولیتی را قبول کنیم یا اگر قبول کردیم باید پای آن بایستیم و پاسخگو مطالبات مردم باشیم. مطالبات مردم یا قانونی است که یا می توانم بر اساس قانون پاسخ دهم و یا نمی توانم که باید پیدا کنم و جواب دهم یا بی قانونی است که باید محترمانه مشاوره کنیم. من فکر نمی کنم مسئولی در مرودشت باشد که پاسخگو نباشد و ما در مرودشت تیم مدیریتی خوبی داریم.اما نقص همه جا هست، وهمه ما، هم معایب و هم محاسنی داریم. محمد سعیدی عمادی هستم، متولد یکی از روستاهای مرودشت در بخش سیدان،دهستان رحمت هستم.متولد ۱۳۵۲ و درسال۱۳۶۷ به استخدام آموزش و پرورش در آمدم،در سال ۱۳۷۱ مدیریت مدرسه یکی از روستاهای مرودشت را شروع کردم تا سال ۸۱ و در سال ۸۱ تا ۸۳ به تحصیلات کارشناسی پرداختم و در سال ۸۸ رئیس اداره تعاون سابق شدم.لیسانس و فوق لیسانس من مدیریت آموزشی است. ۲۶ سال سابقه کار دارم که ۲۲ سال آن را مدیر بودم، والآن۷سال است، که در وزارت تعاون هستم.

    آفتاب مرودشت؛توضیحاتی پیرامون اداره تعاون،کار ورفاه اجتماعی، وظایف واختیارات این اداره بیان نمایید؟

    اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی از سه بخش کار، تعاون و رفاه اجتماعی تشکیل شده است،که تا قبل از سال ۹۰ سه وزارت خانه مستقل بودند،در سال ۹۰ این سه وزارتخانه با مصوبه مجلس ادغام شدند ولی مسئولیت ها هیچ تغییری نکرد،اما در راستای چابک سازی و کوچک سازی دولت صورت گرفت. در این شهرستان حدود ۸۰۰۰ کارگاه وجود دارد که ۱۲۰۰ کارگاه بالای ۱۰ نفر کارگر دارند و ۶۰ کارگاه بالای ۵۰ نفر کارگر دارند، واحد تعاون الان همان کارهای اداره تعاون سابق را انجام می دهد. در حال حاضر مرودشت ۵۲۸ شرکت تعاونی، یک شرکت فراگیر ملی، یک شرکت تعاونی دانش بنیان درسیزده گرایش مختلف شرکت تعاونی دارد و تقریبا ۳۲۰ عدد از این شرکت تعاونی ها فعال هستند ومابقی نیمه فعال یا تعطیل هستند و سه شرکت تعاونی فراگیر ملی در شرف تاسیس داریم که حدود ۷۰% مراحل پیش رفته و همچنین یک تعاونی حمل و نقل رانندگان کامیون هم در شرف تاسیس داریم که بالغ بر ۱۷۵ نفر عضو دارد و ۴ تعاونی دیگر شرکت های دیگر در دست اقدام است که مراحل اولیه طی شده است. از شرکت تعاونی های فعال برتر کشوری مان، شرکت تعاونی کامیون داران مرودشت است که یکی از قطب های حمل و نقل ایران می باشد و با شرکتی نظیر آبادان بار رقابت می کند.

    در قسمت تامین نیاز ۹ تامین نیاز دامداران داریم که روزانه ۱۲۰ تن شیر در شهرستان تولید می کنند و در راس این ها اتحادیه دامداری شهرستان مرودشت می باشد که مسئولیت هماهنگی این ها را به عهده دارد و یکی از شهرستان های بسیار فعال در زمینه دامپروری و کشاورزی هست. سه تا شرکت تعاونی اعتبار داریم تقریبا شرکت های تعاونی اعتبار،بانک های کوچکی برای مجموعه کارکنانش است. شرکت تعاونی کارکنان روستایی، تعاونی اعتبار فرهنگیان مرودشت، تعاونی اعتبار فرهنگیان درودزن وتعاونی اعتبارها تمامی تسهیلاتی را که به کارمندان خود می دهند با سود حداکثر ۱ تا ۴ درصد می باشد و از خدمات بزرگ بخش تعاون به مردم محسوب می شوند.

    در مرودشت همانند شهرهای مرزی تعاونی هایی وجود دارد که در صادرات محصولات تولیدی فعال می باشند و در طول ۵ سال گذشته رتبه اول تعاون در استان فارس را داشته ایم.

    در حوزه کار ۸ واحد داریم،واحد روابط کار یکی از آنهاست که وظیفه اش تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما، رسیدگی به شکایات و مشاوره های کارگری و کارفرمایی،نظارت بر اجرای قانون کار ،طرح های طبقه بندی مشاغل- قراردادهای کار،کمیته های انضباط کار-مشاوره شغلی و… می باشد.

    و یک نظارتی را بین کارگر و کارفرما ایجاد می کنیم درکارگاها کمیته نظارت انضباط کار وجود دارد که وظیفه اش نظارت بر کار،کارگر است وکارگرانی که به هر دلیل تخلف کنند کمیته های انضباط کار تذکر کتبی می دهند و پس ازسه تذکر کتبی مجاز به اخراج کارگر هستند.

    شهرستان مرودشت شهرستان پایلوت شمال فارس است،به گونه ای که مشکلات و شکایات مربوط به کار،چهار شهرستان ارسنجان، پاسارگاد، بوانات و خرم بید به این اداره ارجاع داده می شود که در هیات حل اختلاف رسیدگی می شود و یکی از پرکارترین هیات های حل اختلاف استان بعد از شیراز است. درسال ۱۳۹۳ در واحد روابط کار و هیات های تشخیص ۳۸۲ پرونده را رسیدگی کردیم و ۲۱۸ شکایت در هیات حل اختلاف کار داشتیم که منجر به صدور رای شده است.واحد بازرسی کار یکی از واحدهای مهم است که وظیفه اصلی آن نظارت بر کارگاه ها در بخش حفاظت فنی و بهداشت محیط کار و تأمین سلامت کارگران،بررسی حوادث کار،تشکیل پرونده جهت متقاضیان،استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور،شناسایی اتباع غیر مجاز،مشاوره در زمینه ماده ۸۵ قانون کار،بررسی و نظارت بر ساخت و ساز کارگاههای موضوع ماده ۸۷ قانون کار است.

    واحد بازرسی کار یکی از واحدهای مهم است که وظیفه اصلی آن نظارت بر کارگاه ها در بخش حفاظت فنی و بهداشت محیط کار و تأمین سلامت کارگران،بررسی حوادث کار،تشکیل پرونده جهت متقاضیان،استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور،شناسایی اتباع غیر مجاز،مشاوره در زمینه ماده ۸۵ قانون کار،بررسی و نظارت بر ساخت و ساز کارگاههای موضوع ماده ۸۷ قانون کار است. واحد اتباع بیگانه،بر کارگاه هایی که از اتباع بیگانه استفاده می کنند نظارت می کند و اتباع بیگانه در کشور ما عمدتا افاغنه هستند و دو گرو اتباع بیگانه داریم یک دسته مجاز که کارت تردد و پروانه کار دارند این گروه مجاز هستند مثل کارگران ایرانی در کارگاها کار کنند و برخورد ما با آنها بر اساس قانون کار هست و یک گروه دیگر هست که اتباع بیگانه غیر مجاز هست که وظیفه ما برخورد با این ها است و کسانی که از مجاری غیرقانونی وارد کشور ما شده اند به کارگیری آنها در هر کارگاهی چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی ممنوع است وهیچ کارفرمایی حق به کارگیری کارگر بیگانه غیر مجاز را ندارد.ما فقط کارفرمای متخلف را جریمه و به مراجع قضایی معرفی می کنیم اما وظیفه جمع آوری اتباع بگیانه را نداریم وکار فرما را به تعداد روزهایی که از کارگرغیرمجاز استفاده کرده جریمه می کنیم و یک رونوشت به نیروی محترم انتظامی برای جمع آوری می دهیم.ما اصرار داریم که شهر مرودشت مثل ۹ شهرستان دیگر فارس برای افاغنه ممنوع شود چون که ورود افاغنه را مضر می دانیم حتی مجازهایش چون فرهنگ کار جوانان ما را تغییر داده اند و فرصت های شغلی را از بین برده اند و این عزم جدی می خواهد،از طرف مردم،مسئولین،اصحاب رسانه و اگر مردم واقعا دل شان با جوانان است نباید کارگر بیگانه غیر مجاز را به کارگیرند.

    واحد خدمات اشتغال داریم که کارش سازماندهی مشاغل است که در گذشته کار ثبت نام جویندگان شغل و معرفی به کارشان را واحد خدمات اشتغال انجام می داد اما بعدها این قسمت را که جز بخش های تصدی گری بود به کاریابی ها واگذار کردند و ما در بخش خدمات اشتغال بیشتر مسائل را پیگری و بر روی کاریابی ها نظارت می کنیم.دبیرخانه شورای اشتغال شهرستان می باشیم که کار سیاست گذاری اشتغال شهرستان و بررسی مشکلات کارگاهها را برعهده دارد.

    واحد دیگر واحد بیمه بیکاری است که در قبال کارگرانی می باشد که به هر دلیل از کار بیکار شده انداما به شرط این که یک سال بیمه پرداخت کرده باشند،کار تشکیل پرونده اش برعهده ماست وکار پرداختش بر عهده تامین اجتماعی می باشد.در سال ۹۳ تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری درمرودشت ۵۴۵ نفر هستند که در خصوص بیمه بیکاری ۱۰۵ جلسه با تامین اجتماعی داشتیم و گشت های مشترک کشف اشتغال پنهان را داریم چون کسی که بیمه بیکاری می گیرد حق اشتغال در مکان و کارگاهی دیگررا ندارد.

    واحد تشکلات کارگری و کارفرمایی را داریم وکارگاه های بالای ۵۰ نفر کارگر،شورای اسلامی کار دارند که هم اکنون ۱۴ شورای اسلامی کار در شهرستان فعال هستند و کارگاه هایی که کمتر از ۵۰ نفر و بیش از ده نفر کارگر دارند کارگران از بین خودشان یک نفر را برای تعامل بهتر با کارفرما به عنوان نماینده انتخاب می کنند که ۳۲ کارگاه نماینده کارگر دارند. در سال ۹۳ پنج شورای اسلامی کار تشکیل دادیم و ۲۰ تا از تشکلات را تجدید انتخابات کردیم و ۱۵ نماینده کارگر جدید در سال ۹۳ انتخاب کردیم و ۹ عدد انتخابات هیات های تشخیص مصلحت شوراهای اسلامی کار داشتیم . ما ۱۰ انجمن صنفی کارفرمایی و ۳ انجمن صنفی کارگری را داریم مثل انجمن صنفی بناها و کارگران ساختمانی که خدماتی را به بناها ارائه می کنند انجمن های صنفی انجمن های مردم نهادی هستند که مطالبه گری می کنند و خدماتی را به کارگران صنف خودشان ارائه می کنند و تا شب عید انجمن صنفی ماشین های سبک را تشکیل می دهیم.

    واحد امور اجتماعی، که خدمات اجتماعی را در کارگاه ها ارائه می کنند که بیشتر مسائل حمایتی و روانی را دنبال می کند و در سال ۹۳ ما پانزده دوره پیشگیری از اعتیاد را برگزار کردیم و یک همایش ویژه پیشگیری از اعتیاد در پتروشیمی داشتیم که در تیرماه برگزار شد و شیوع شناسی اعتیاد را برای اولین بار در مرودشت در کارخانه قند و پتروشیمی انجام دادیم، ۲۲ نفر از کارگران هم به مسابقات قرآنی کارگری استانی فرستادیم. این واحد بیمه های تکمیلی کارگران را نیز پیگیری می کند و حدود ۳۵۰۰ نفر از کارگران شهرستان علاوه بر بیمه تامین اجتماعی بیمه تکمیلی هم دارند و ۳۵ نفر از افراد کم سواد و بی سواد کارگا ها را شناسایی کرده ایم که به نهضت سواد آموزی معرفی کرده ایم و دو تفاهم نامه با بهزیستی داشتیم و یک تفاهم نامه هم با اداره تبلیغات اسلامی که از مشاوران و مدرسان آنها برای دوره های آموزشی استفاده کنیم.واحد امور اجتماعی در بخش ورزش کارگری هم مشغول است و مجموعه ورزشی ما در سال ۷۲ کلنگ خورده بود که یک بخش هایی از آن پیشرفته و بودجه اش استانی شد اما ساخت و ساز آن تعطیل شده که در سال ۹۲ با تعامل نماینده مردم مرودشت در مجلس و مدیرکل محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعی فارس ساخت و ساز در این مجموعه آغاز گردیده است.

    آفتاب مرودشت؛شهروندان مرودشتی در مراجعه به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در چند حوزه مختلف با مشکلاتی روبرو هستند واولین مورد بحث بیمه در مورد نیروی کار در خانه کارگری شهرستان مرودشت، شهروندان از خانه کارگر با توجه به رفتارهای کارمندان و هزینه هایی که می گیرند، ناراضی هستند و برای شهروندان مشخص نیست به چه منظور است؟ شرح و وظایف خانه کارگر زیر نظر اداره کار است یا به عنوان یک تشکل مستقل عمل می کند؟

    خانه کارگر یک تشکل مستقل مردمی است و درزیر مجموعه های اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی نیست،این که خانه کارگر کار بیمه را انجام می دهد یک سوء تفاهم است که پیش آمده چون خانه کارگر کار بیمه را انجام نمی دهد وانجمن صنفی استاد کاران و بنایان ساختمانی است،که بیمه کارگران ساختمانی را انجام می دهد چون مکان هر دو در یک ساختمان است مردم فکر می کنند این کار خانه کارگراست. انجمن صنفی زیر نظر ماست و بیمه کارگران ساختمانی را انجمن صنفی انجام می دهد . خانه کارگر یک تشکل حمایتی است که خدماتی به کارگران پرداخت می کند و یکی از شرایطی که کارگران بتوانند از خدمات بیمه کارگری ساختمان استفاده کنند این که عضو خانه کارگر هم باشند و حق عضویت در خانه کارگر برای هر یک سال ۱۵ هزار تومان و حق عضویت سه ساله مجموعا ۲۵ هزار تومان می باشد. تعداد کارگران خانه کارگر زیاد ست و حجم خدمات محدود است. من خواهش میکنم برای اینکه سوء تفاهم بین شهروندان از بین رود و هم خانه کارگر بتواند خودش را معرفی کند یک مصاحبه هم با دبیر خانه کارگر بگذارید تا بیشتر در جریان جزییات قرار بگیرید. در گذشته بیمه کارگری در برنامه پنجم تصویب شده بود که سهمیه ای بوده وسهمیه ای را به شهرستان ها و انجمن های صنفی اختصاص می دادند که محدود است ودر شهرستان ما تقاضای کارگران بسیار زیاد است و همین الان هم ما ۳۰۰۰ کارگر بیمه شده ساختمانی داریم و یک نوید اینکه مجلس در دی ماه امسال قانونی را پیرامون بیمه کارگری تصویب کرد که شکل وماهیت کاررا تغییردادند. پس از تصویب آیین نامه توسط هیات وزیران محدودیت سهمیه شهرستانی در سال ۹۴ از بین می رود. از همشهریان تقاضا دارم یک عده را که کارگر ساختمانی نیستند و شناسایی شان هم برای انجمن صنفی سخت هست و از این مزایا دارند استفاده وحق کارگران ساختمانی ضایع می کنند را شناسایی و به انجمن صنفی یا تامین اجتماعی گزارش دهند تا بیمه آن ها قطع شود واین سهمیه به کسی که واقعا مستحقش هست داده شود.

     

     

    آفتاب مرودشت؛آیا شماره تلفن یا سامانه ای برای همکاری شهروندان با شما در این خصوص هست؟

    سامانه نیست،اما شماره تلفن انجمن صنفی بنایان و کارگران ساختمانی ،تلفن ۴۳۳۳۶۹۷۸ و با اطلاعات تامین اجتماعی تماس بگیرند.

     

     

    آفتاب مرودشت؛کارخانه آزمایش پس از تعطیلی موجب شد یک عده از کارگران بیکار شوند و این بیکاری معضلاتی را داشت،اقدامات صورت گرفته در این راستا و همچنین کارخانه چرمینه را بفرمایید؟

    کارگاه های در شهر ما در دوره خصوصی سازی متاسفانه دچار یک سری آسیب هایی شدند که منجر به تعطیلی انها شد از جمله کارخانه آزمایش با ۱۲۰۰ کارگر . مشکل این کارخانجات در حدی نیست که در شهرستان قابل حل باشد،علیرغم همه پیگیری های نماینده، مدیر کل و فرماندار به خاطر رکود اقتصادی این مشکل حل نشده است و سرمایه گذار جدید به خود اجازه این ریسک نمی دهد که بخواهد وارد تولید در این کارخانه شود. ما هم در شهرستان بیکار ننشسته ایم و حساسیت بالایی روی کارخانه آزمایش و آرد دادلی داریم و امسال در شهرستان ۹ کمیسیون کارگری را برای کارگاه های مشکل دار گرفتیم که ۷ کمیسیون با حضور معاون وزیرو مسئولان استانی و نماینده بوده که این اهمیت کار را می رساند و همه تلاش می کنند آزمایش را به یک نقطه بازگشت برسانند. ما تمام تلاش خود را کردیم که به مدیران کشوری بفهمانیم مدیران فعلی آزمایش صلاحیت این کارگاه را ندارندو موفق هم شدیم در شهریور ماه این اتفاق در حال افتادن بود که مدیریت را از آنها بگیرند و به بخش دولتی واگذار کنند و آمدند یک تعهد شش ماهه دادند که ظرف شش ماه این را به تولید می رسانیم نماینده و مدیر کل شدیدا مخالف بودند که این فرصت را نباید در اختیارشان بگذاریم چون امتحانشان را پس دادند اما بر اساس تصمیم جمعی این فرصت به آنها داده شد.ما بهترین تلاش مان این بوده که مسئولان استانی را حساس کرده و کمیسیون کارگری استان چندین بار پیرامون آزمایش تشکیل شده است.

    شرکت چرمینه به بخش خصوصی فرخته شده و در قالب یک فعالیت جدید کارش را آغاز میکند و بحث را اندازی مجددش با همان محصولات قبل در شهرستان مرودشت کاملا منتفی است.

    آفتاب مرودشت؛خروجی این کمیسیون ها را می فرمائید،چیست؟

    خروجی کمیسیون ها باعث شد شرکت پارس سرنگ که در حال تعطیل شدن بودن پس از یکی دوماه تعطیلی دوباره وارد چرخه تولید گردد.

    از دیگر خروجی ها این بود پس از آتش سوزی کارخانه فارس گلوکوزین که ۱۱۰ کارگر بی کار شدند کمسیون کارگری در خود کارخانه تشکیل و باعث شد کارگاه بعد از دو ماه به تولید برگرد و ۹۰ درصد مشکلاتشان بر طرف شده است.

    در مورد کارخاه آرد دادلی در شهریورماه مصوب شد که به مدیر دولتی واگذار گردد.بهترین کمک کمیسیون های کارگری به آزمایش سازماندهی کارگران بلا تکلیف آزمایش بود که حساسیت بیش ازاندازه در مدیران استان ایجاد کردیم.

    آفتاب مرودشت؛پیرامون صیانت از نیروی کار توضیحاتی می دهید؟

    صیانت از نیروی کار از بحث های مهم است. بهترین کارآگاه سازی و اطلاع رسانی بوده و ما تقریبا ۶۲۰۰ نفر ساعت آموزش قانون کار در سال ۹۳هم برای کارفرماها و هم برای کارگرها داشتیم تا هر دو حق خود را بشناسند و به قانون آگاه شوند تا تعامل بهتری داشه باشند.

    تشکیل کمیته ها،شوراهای کارگری،نظارت کارگری و تشکل ها در راستای صیانت از نیروی کار است که توضیح دادم . یکی از دیگر مباحث صیانت از نیروی کار دفاع از حقوق از دست رفته کارگران است و ما به هیچ عنوان تعارفی با کارفرمایان نداریم و کارفرمایانی که،در حوزه ایمنی،در حوزه رفاه،در حوزه حقوق و مزایا تخلف نمایند، برخورد می کنیم. ما در بحث صیانت از نیروی کار برخی کارگاه های نا ایمن را پلمپ کردیم تا ایمن شود چون حفظ جان کارگرها از تولید برای ما مهم تر است و زمانی که کارشناسان بیان کردند برای کارگر ایمن است دستور بازگشایی اش را دادیم. در طول سال ۹۳در مورد حقوق تقریبا ۲۷۰۰ کارگاه را مورد بررسی موردی قرار دادیم.

    در سال ۹۳ به ۳۸۲ شکایات رسیدگی کردیم واین نشان می دهد تعامل بین کارگر و کارفرما بیشتر شده و هم کارفرما به وظایف خود واقف شده و هم کارگر به حقوق خود و نشان از تلاش های خوبی دارد که در این زمینه انجام گرفته است.

    ما کارفرمایانی هم داریم که دستمزدهایی کمتر از قانون کار پرداخت می کنند که ما آنها را شناسایی می کنیم و به ویژه منشی مطب های خصوصی و دستیاران پزشکان که متاسفانه یک معضل است و در سال جدید با پیگیری بیشتر امیدواریم در این زمینه به یک نتیجه مطلوب برسیم.

    در کارگاه هایی که دایر هستند ما یک رضایت نسبی در بحث پرداخت حقوق و مزایا داریم و دلیلش این است که ما در هیات های حل اختلاف وهیات های تشخیص کمترین گذشتی نسبت به تخلفات نداریم.

    آفتاب مرودشت؛بعضی کار گران هنوز حقوق سالهای قبلشان هم دریاففت نکرده اند؟در حال حاضر پاکبانان شهرداری طوماری را امضا کردند که چند ماه است حقوق را دریافت نکرده اند در این زمینه چه کرده اید؟

    برای تمامی کارگرها، کارفرما مکلف است حقوق کارگرانش را در پایان هر ماه یا در پایان موعدی که در قرارداد مشخص شده پرداخت کند اما شرایط اقتصادی حاکم در برخی کارگاه ها باعث شده کارفرمایان تاخیر در پرداخت داشته باشند. به جز شهرداری کارفرمایان دیگری هم داریم که با تاخیر پرداخت مواجه هستند. اگر از طریق کارگری یا منابع دیگری مطلع شویم پیگیری می کنیم و کارفرمای کارگاه و دلایل تاخیر در پرداختش را می خواهیم اگر دلایل منطقی باشد ما به روال عادی شدن کمک می کنیم و این در صورتی است که کارفرما به دلایل غیرعمد توانایی پرداخت نداشته باشد. در شهرداری، پیمانکاران طرف کارگران هستند و ممکن است شهرداری به دلایل کمبود بودجه پولی را به پیمانکاران پرداخت نکرده باشد ما از پیمانکار می پذیریم ولی اگر شهرداری به پیمانکار پرداخت و پیمانکار به کارگر پرداخت نکرده باشد ما بلافاصله با پیمانکار برخورد قانونی می کینم،تمامی کارفرمایان برای ما محترم هستند ولی موقعی که احساس کنیم کارفرمایی به عمد حقوق کارگری را به تاخیر می اندازه راهکار ای قانونی را اعمال می کنیم.

    اینکه شرایط حقوق کارگران متناسب با هزینه های زندگی شان نیست یک درد است که چاره ای هم نیست و ما باید طوری عمل کنیم که هم کارگر حفظ شود و هم کارگاه و این رابطه دو طرفه است. ما با حساسیت گام بر می داریم که خدمات ما به یک تنش بین کارگر و کارفرما تبدیل نشود،حداقل حقوق کارگر در سراسر کشور یکی هست و شورای عالی کار تصویب می کند. ما کشوری هستیم که عمر انقلاب مان هنوز به پنجاه سال هم نرسیده و درحال تحریم هستیم و ما یک کار بزرگ با رهبری امام خمینی رقم زدیم و هزینه های بسیار زیادی برای این انقلاب دادیم و امروز هم جنگ نابرابری با دشمن داریم جنگ اقتصادی که یک طرف تحریم و یک طرف ایجاد ناامنی درکشورهای همسایه است ما الان باید یک زندگی بسیجی داشته باشیم و کارگرن به جای اینکه سطح توقعاتشان را بالا ببرند باید تلاش کنند تا ما بتوانیم دراین مبارزه پیروز باشیم و به یاری خدا ما در بحث تحریم ها و در جنگ تبلیغاتی دشمن پیروز می شویم و تمام مشکلات حل می شود.

    آفتاب مرودشت؛ برای حمایت از کار آفرینی چه کردید در این خصوص توضیحاتی می فرمائید؟

    برای پیشرفت اقتصادی باید کارآفرین داشته باشیم و دولت کاملا آگاه است و نیت دولت تقویت کارآفرین است واگر کارآفرین نباشد اقتصاد هست اما پویا نیست. ما در شهرستان کارآفرین های خوبی داریم و تعاونی دانش بنیان را یکی از کارآفرینان نخبه شهر در سال ۹۲ ایجاد کرد و الان ایده هایش را به تولید رسانده است و درهفته تعاون سال ۹۳ به بهره برداری رسیده است و ما زنان کارآفرینی هم در مرودشت داریم که می تواند در سالهای آینده با تبدیل ایده ها به تولید کمک کنند ودر بخش تعاون از کارآفرینان استقبال کرد و خواهش می کنیم تشریف بیاورند ما کمک می کنیم و دولت هم کمک می کند به ویژه در بحث تشکیل تعاونی های فراگیر که دولت کمک های بلا عوض و تسهیلاتی از طریق صندوق توسعه ملی می دهد.

    آفتاب مرودشت؛در مورد بومی بودن کارگران شهرستان توضیحاتی می فرمائید؟

    ما در قانون چیزی به عنوان نیروی بومی و غیر بومی نداریم و همان طور که مرودشتی ها در بسیاری از شهرهای دیگر کار می کنند دیگران هم درشهر ما کار می کنند. ما ۷۸ درصد نیروهایمان در پتروشیمی بومی هستند و چون تعداد کارگاه های ما محدود و تعداد افرد متقاضی زیاد است دیدگاه این است که بومی نیستند از طرفی شهرستان مرودشت یک شهرستان مهاجر پذیر است و افرادی که در این شهرستان اند بومی اند پتروشمی قدیم هم بیشتر نیروهایش مرودشتی هستند منتهی چون از گذشته تعاونی های مسکن در شیراز ساخت و ساز می کردند اکثرا ساکن شیراز هستند ولی خیلی تفاوت آماری بین نیروهای بومی مرودشت وغیر بومی از مرودشت در پتروشیمی مشاهده نمی کنیم به جز پروژه هایی که کارگاهی برای مدتی تجهیز می شود و از شهرستان های استان های دیگر در فاز سه مستقر می شوند و نیروها پس از تحویل پروژ می روند مثل پروژه های راه سازی که ممکن است کارگاه هایی که مناقصه را برنده می شوند کارگاه هایی باشند که دارای یک ماهیت رسمی از کارگران رسمی باشند. بعضی کارها ممکن است به یک تخصص نیاز داشته باشد که در شهرستان کسی این تخصص را نداشته باشد.

    آفتاب مرودشت؛حضور اتباع بیگانه در شهرستان فرصت های شغلی را از بین می برند،در این مورد اگر توضیحاتی است بفرمائید؟

    اتباع بیگانه در همه جهان پذیرفته و مورد احترام هستند به ویژه اتباعی که ازکشورهای همسایه که هم دین ما هم هستند برای ما قابل احترام اند. به شرطی که از مجاری قانونی وارد کشور ما شوند و تمامی کسانی که از مجاری غیرقانونی وارد کشور می شوند برای ما بحث کرامت انسانی شان محترم است اما از قانون ذره ای کوتاه نخواهیم آمد ما هفته ای حداقل یک گشت مشترک با فرمانداری، نیروی انتظامی و اداره کار داریم و در طول سال حدود۱۱۶۰ مورد بازررسی از کارگاه های مختلف داشتیم چه به صورت مشترک و چه گشت انفرادی و همه این گشت ها سرزده بوده و تقریبا بیش از ۱۲۰ کارگر افغانی غیر مجاز شناسایی و کارفرماهایشان جریمه و به مراجع قضایی معرفی شده اند در مورد بحث جمع آوری اتباع بیگانه نه به تنهایی در توان اداره کار است و نه نیروی انتظامی و نه ستاد طرد اتباع بیگانه شهرستان و بهترین کمک و بهترین نیروی جمع آوری کمک کننده مردم است و مردم باید به این نقطه برسند که کاربه اتباع بیگانه غیر مجاز ندهد چون ظلم به فرزندان این شهرستان وظلم به بازار و رونق اقتصادی شهرستان است.باید از درون خانواده ها فرهنگ مبارزه با تبعه بیگانه غیر مجاز شکل بگیرد در این خصوص با بخشداران هم جلساتی را داشته ایم و دهیاران که نمایندگان دولت در روستاها هستند و بیشتر تبعه های بیگانه در روستاها ساکن هستند و محل اشتغالشان روستاهاست،مردم بهتر می توانند آنها را شناسایی کنند و به زودی در نماز جمعه وقت می گیریم که پیرامون اتباع بیگانه چه مجاز و چه غیر مجاز صحبت خواهیم کرد. ما در سال ۹۴ با توجه به خشکسالی های گذشته و شرایط بارش و در سال آینده در پتروشیمی شهدای مرودشت با توجه به اتمام پروژه ها نیروهای زیادی به جمع بیکاران اضافه می شوند و باید یک فکر اساسی کنیم واتباع بیگانه مجاز را هم محدود کنیم . مشاورین املاک ما نباید مسکن را در اختیار اتباع بیگانه قرار دادند و وقتی که مسکنی را نیابند دیگر دلیلی برای ماندن در این شهر پیدا نمی کنند.

    آفتاب مرودشت؛حضور اتباع بیگانه در شهرستان فرصت های شغلی را از بین می برند،در این مورد اگر توضیحاتی است بفرمائید؟

    اتباع بیگانه در همه جهان پذیرفته و مورد احترام هستند به ویژه اتباعی که ازکشورهای همسایه که هم دین ما هم هستند برای ما قابل احترام اند. به شرطی که از مجاری قانونی وارد کشور ما شوند و تمامی کسانی که از مجاری غیرقانونی وارد کشور می شوند برای ما بحث کرامت انسانی شان محترم است اما از قانون ذره ای کوتاه نخواهیم آمد ما هفته ای حداقل یک گشت مشترک با فرمانداری، نیروی انتظامی و اداره کار داریم و در طول سال حدود۱۱۶۰ مورد بازررسی از کارگاه های مختلف داشتیم چه به صورت مشترک و چه گشت انفرادی و همه این گشت ها سرزده بوده و تقریبا بیش از ۱۲۰ کارگر افغانی غیر مجاز شناسایی و کارفرماهایشان جریمه و به مراجع قضایی معرفی شده اند در مورد بحث جمع آوری اتباع بیگانه نه به تنهایی در توان اداره کار است و نه نیروی انتظامی و نه ستاد طرد اتباع بیگانه شهرستان و بهترین کمک و بهترین نیروی جمع آوری کمک کننده مردم است و مردم باید به این نقطه برسند که کاربه اتباع بیگانه غیر مجاز ندهد چون ظلم به فرزندان این شهرستان وظلم به بازار و رونق اقتصادی شهرستان است.باید از درون خانواده ها فرهنگ مبارزه با تبعه بیگانه غیر مجاز شکل بگیرد در این خصوص با بخشداران هم جلساتی را داشته ایم و دهیاران که نمایندگان دولت در روستاها هستند و بیشتر تبعه های بیگانه در روستاها ساکن هستند و محل اشتغالشان روستاهاست،مردم بهتر می توانند آنها را شناسایی کنند و به زودی در نماز جمعه وقت می گیریم که پیرامون اتباع بیگانه چه مجاز و چه غیر مجاز صحبت خواهیم کرد. ما در سال ۹۴ با توجه به خشکسالی های گذشته و شرایط بارش و در سال آینده در پتروشیمی شهدای مرودشت با توجه به اتمام پروژه ها نیروهای زیادی به جمع بیکاران اضافه می شوند و باید یک فکر اساسی کنیم واتباع بیگانه مجاز را هم محدود کنیم . مشاورین املاک ما نباید مسکن را در اختیار اتباع بیگانه قرار دادند و وقتی که مسکنی را نیابند دیگر دلیلی برای ماندن در این شهر پیدا نمی کنند.

    اصحاب رسانه و خبرنگاران با حساس کردن افکار مردم در این مورد می توانند کمک زیادی به ما کنند. ما نباید به کسی که از مجاری غیر قانونی به کشورمان وارد شد کمک کنیم و گاها باید آنها را به چشم دشمن ببینیم چرا که اگر دوست ما بود از مجاری قانونی وارد کشور ما می شدند. چند سال قبل صدام هم به کشور تجاوز کرد و جوانان ما ایستادگی کردند انقلاب ما را به پدیده قرن تبدیل کردند.

    جوانان امروز شهر ما باید برای اتباع غیر مجاز محدودیت ایجاد کنند و خانواده هایشان و جامعه را آگاه کنند و مقاومت ما در برابر تبعه غیر مجاز این است که به آنها کار و خانه ندهیم و حتی نانوایی های ما از آن ها کارت بخواهند و در کشورهای دیگر هم همین طور است. و اینکه به اتباع بگوئیم کارت تتان را نشان دهید توهین نیست. رافت اسلامی و عطوفت انسانی ما باید شامل حال کسانی شود که مجاز وارد خاک ایران شوند.

    پل ارتباطی مردم با ما شماره تلفن های اداره کار است و این در خصوص تمام مسائل کارگر و کارفرمایی، مشاوره های شغلی، گزارش تخلفات کارفرماها۴۳۳۲۸۸۰۱-

    ۴۳۳۲۸۸۰۴

    ۴۳۳۲۸۸۰۷

    در این خصوص آماده گرفتن گزارشات مردمی و انعکاس نتیجه به مردم می باشیم.

    آفتاب مرودشت؛در رابطه با اصل ۴۴ آیا موفق بوده اید؟

    ما یک اداره دولتی هستیم و دررابطه با خصوصی سازی در استان ها تصمیمی گرفته نمی شود و سیستم مدیریت کشور ما یک سیتم متمرکز است و هر اتفاقی که در خصوص اصل ۴۴ میخواهد بیفتد تصمیم گیری در پایتخت است و اجرایش هم در مراکز استان است و شهرستان ها خیلی نقشی در واگذاری ندارند و در بحث تصدی گری ما پیشنهادهایی داده ایم و در مورد همین بحث واگذاری کار به کاریابی ها در خصوص اصل ۴۴ و کم کردن بدنه دولت بوده ودر آینده ممکن است قسمتی از وظایف مان را که تصدی گری است و حاکمیتی نیست به بخش حصوصی واگذار کنیم در خصوص سامانه تشکیل شرکت های تعاونی که دارای هفت گام است گام های یک تا سه آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

    آفتاب مرودشت؛ پیرامون کارگروه اشتغال شهرستان توضیحاتی می فرمائید؟

    ما امسال ۶ کارگروه اشتغال داشتیم که مسائل روز اشتغال شهرستان را مورد بررسی قرار می دهیم ووضغیت شغل های ایجاد شده و وضعیت تسهیلات را که در رابطه با مشاغل خانگی از طریق دولت پرداخت می شود مورد بحث و بررسی قرار می دهیم و کارگروه اشتغال را می بریم به سمت ایجاد راهکارهای توسعه پایدار شهرستان.

    با توجه به تدابیر دولت برای بحث اشتغال و اینکه از سمت آمارسازی فاصله گرفته و به سمت کیفی سازی پیش می رود و ما نیز تلاش می کنیم خروجی کار گروه های اشتغال ما به سمتی باشد که بتوانیم مشکلات اشتغال شهرستان و حرف های جامعه بیکاران شهرستان را در کارگروه ببریم. سه جلسه آخر کارگروه اشتغال بیشتر این مباحث بحث شده است و من معتقدم باید مشاغل انحصاری را حذف کنیم و باید مشاغل را رقابتی کنیم نه انحصاری. در شهر ما تاکسی انحصاری است و چرا یک برگه به اسم خط ۵ میلیون، ۱۰ میلیون و .. فروش رود. چرا هر که علاقه به شغل تاکسی داری دارد نتواند وارد شود و چرا انحصار باشد و من مخالف این هستم و مینی بوس داری و خدمات رفاهی و خدمات عمومی ما نباید انحصار باشد و ما اگر می خواهیم شغل ایجاد کنیم باید انحصار را از بین ببریم.

    یکی از مشکلات حوزه اشتغال مجوزها و تسهیلات است و بانک ها اگر تشخیص دادند جوانی کار آفرین است او را تامین کنند تا بتواند ایده اش را عملی کند ما در زمینه مشاغل خدماتی بسیار کارهای بزرگی می توانیم انجام دهیم و در شهرستان ما هنوز برای پتانسیل گردشگری هیچ اتفاقی نیفتاده است و نقش رستم و تخت جمشید بخشی از پتانسیل مرودشت هست و ما فرصت های گردشگری بسیاری در این شهرستان داریم که خیلی از مردم حاضرند بروند و این مکان ها را پیدا کنند و در آنجا پول هزینه کنند و ما در شهرستان سه تا روستای هدف گردشگری،جیدرزار کامفیروز، دشتک و کندازی را داریم ولی متاسفانه زیر ساخت های لازم را نداریم در صورتی که سرمایه گذارها ی شهرمان می توانند وارد شوند و حداقل ما می توانیم هزار شغل در این روستاها ایجاد کنیم و منطقه سد درودزن علیرغم خشک سالی های اخیر هنوز یکی از زیباترین نقاط گردشگری استان محسوب می شود که در زمینه ایجاد اشتغال فعالیتی متاسفانه در آنجا صورت نگرفته و مردم باید وارد صحنه شوند و سرمایه گذارها باید اعتماد کنند و ادارات مربوطه باید تبلیغات خود را بیشتر کنند و در دشتک شرکت تعاونی گردشگری دو سال پیش تشکیل شد که اعضایش مردم دشتک هستند ولی تا حالا ریسک این کار را نکردند که برای خودشان ایجاد درآمد کنند. در شرق مرودشت هم دشت های وسیعی داریم ک فاقد آب و کشاورزی هستند ولی میتوان از آنها در ورزش های اتومبیلرانی و موتورسواری،پرورش آهو،شترمرغ و… استفاده کرد.

    یکی از گروه های خیلی مهمی که باید پتانسیل های شهرستان را شناسایی کنند خود جوانان هستند و ما مراجعه کننده های بسیاری داریم که لیسانس و بالاتر دارند و دنبال کارهستند و این فرهنگ باید تغییر کند که من چون با سوادم پس باید پشت میز نشین باشم و ما باید به سمتی برویم که فرد لیسانس و فوق لیسانس در شهر ما ببیند در گرایش خود برای شهرستانش می تواند ایجاد کند،چه تاثیری در سرنوشت خودش واطرافیانش می تواند ایجاد کند و قطعا دولت هم حمایت می کند و امروز در بین مسئولان و مدیران شهرستان یک تعامل بسیار خوبی است بیشتر مدیران بومی همین شهرستان هستند و دلسوز این شهرستان ولی مدیر به تنهایی نمی تواند کاری کند و مردم باید به صحنه بیایند و هر جا که مردم به صحنه آمدند قطعا موفقیت بوده است.

    آفتاب مرودشت؛نرخ بیکاری؟

    تنها مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری مرکز آمار ایران است و اگر کسی به جز این مرکز اعلام کند حدس و گمان هایی است که رسمی و قانونی نیست مرکز آمار ایران به طور فصلی در پایان هر فصل آمار را اعلام می کند.

    آفتاب مرودشت؛صحبت پایانی؟

    در پایان تشکر از شما و اصحاب رسانه.

     


    منبع:آفتاب مرودشت



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1805
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari