صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  • بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی
  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  •  

     


    در حسرت عدالت

    نويسنده - خبرنگار: رحیم مختاری

     
    2707
    :كد
    سه شنبه 29 مهر 1393

    <<نیاز همیشه زاده نقص نیست،زاده فقر نیست،نیازهایی هست که زاده کمال است و اقتضای غنا.آنکه زیبایی دارد،در جست وجوی نگاه آشنایی است که بدان عشق می ورزد،آن که غنی است نیازمند یافتن نیازمندی است که ببخشد.نیرومند،نیازمند حریفی است تا درهم اش بشکند، دلی که حرف دارد مشتاق یافتن مخاطبی است،تا زندانیان معانی را که در درون طغیان می کنند و از خاموش مردن به وحشت افتاده اند،آزاد کند...دکتر علی شریعتی >>



    "نیاز همیشه زاده نقص نیست، زاده فقر نیست، نیازهایی هست که زاده کمال است  و اقتضای غنا.آنکه زیبایی دارد،در جست وجوی نگاه آشنایی است که بدان عشق می ورزد،آن که غنی است نیازمند یافتن نیازمندی است که ببخشد. نیرومند، نیازمند حریفی است تا درهم اش بشکند، دلی که حرف دارد مشتاق یافتن مخاطبی است، تا زندانیان معانی را که در درون طغیان می کنند و از خاموش مردن به وحشت افتاده اند،آزاد کند"...دکتر علی شریعتی

     واژگان عدالت و انصاف قدمتشان به بلندای تاریخ بشر است. وجه اشتراک گفتمان انسان ها بوده، فلسفه ایجاد جمهوری اسلامی در برابر رژیم پادشاهی و انقلاب های نو ظهور کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا برای همین واژگانی  بوده که بی تردید از کلید  واژه های اساسی بشریت است. عدالت یک خواسته ملی بوده و هست که مردم طالب آنند و قانون اساسی و سایر قوانین که برگرفته از شریعت اسلام میباشند بر آن انگشت گذاشته اند.

    اصول متعدد قانون اساسی وتمامی شاخه های حقوق بر آن پافشاری کرده اند. افلاطون و ارسطو نخستین کنشگرانی بودند که 2400 سال قبل از میلاد مسیح بر این موارد تأکید کردند. افلاطون فیلسوفی بود که به دنبال <<شهر عدالت>> یا <<مدینه فاضله>> بود و عقیده داشت با مردم می شود به عدالت دست پیدا کرد. از دیر باز بحث اداره خوب یک شهر یا جامعه که در آن امور به راحتی و رودخانه ای وار باشد در بین دانشمندان مطرح  بوده و هنوز پایان نیافته است. اینان کوشیدند در اداره پولیس یا  آرمان شهر که با اراده جمعی  اداره می شد،وظایف را تعریف و تبیین کنند تا یک مدیر درچهارچوب قانون حرکت کند، پایبند به قانون باشد، قانون را به نفع خود و اطرافیانش اجرا نکند، بلکه از نگاه آن ها مسئوول باید در راستای پیدایش شهر عدالت گام بردارد. ارسطو شاگرد افلاطون برای رسیدن به شهر آرمانی 158 قانون، اساسی که تا آن زمان در روم یا جاهای دیگر وجود داشت را مطالعه و بررسی کرد تا به قاعده خوب اداره کردن شهر پی ببرد.

    امروزه محفل بحث های دانشگاهی و سیاسی هم این است، خواست همه شهروندان در حال توسعه و پیشرفت هم این است.در واقع با وجود عدالت و حرکت در چهارچوب قانون، همه سود می برند و به حقوق خود می رسند، مهم تر این که جامعه از تبعیض و رابطه و...فاصله می گیرد و سمت وسویش عدالت گرایانه می شود. پرسش این است که چگونه باید به عدالت دست یافت و چرا آنها که وعده آن را می دهند نتوانسته اند به ادعای خود جامه عمل بپوشانند؟ اما بعضی مواقع، شاید در اکثر مواقع  چرایی تحقق نیافتن آن بر می گردد به دست اندرکاران و کسانی که در قوای سه گانه و نهادهای عمومی و غیر دولتی کار می کنند. وظیفه و ماموریت کارگزاران اجرای عدالت است، اگر به آن عمل کنند مناسبات عادلانه و انسانی می شود و تبعیض رخت برمی بندد و جامعه در مدار رفاه، آرامش و زندگی خوب قرار می گیرد. سیستم مدیریت شهری اگر دانسته یا ندانسته، بر چرخ تبعیض بچرخد، نتیجه اش نارضایتی و بی اعتمادی به مسئوولین است. وقتی که کسی در مسند ریاست قرار دارد حق ندارد هر جور که دلش خواست از خزانه برداشت و خرج  کند و نباید از دایره عدالت، انصاف و قانون خارج شود.

     مسند ریاست مثل چرخ و فلک است، که می چرخد و بر کسی وفا نمی کند.امروز شما و فردا دیگری. تجربه مدیریت علی(ع) در کتب تاریخ و در میان خطبه ها و سخنان آن حضرت باز گو شده است. " در نامه ای که به عامل آذربایجان می نویسد می فرماید: و ان عملک  لیس لک بطعمة و لکنه فی عنقک امانة و انت مسترعی لمن فوقک لیس لک ان تفتات فی رعیته... مبادا بپنداری که حکومتی که به تو داده شده است یک شکار است که به چنگت افتاده است، خیر،امانتی بر گردنت گذاشته شده است و ما فوق تو از تو رعایت و نگهبانی و حفظ حقوق آنها را می خواهد،تو را نرسد که به استبداد و دلخواه در میان مردم رفتار کنی." رفتار بعضی از مسئوولین از طریق رسانه یا در زمزمه های مردمی به گوش می رسد،نشان می دهد که فاصله ما و حکومت حضرت علی (ع) زیاد است.در آن عصر وقتی در پی درخواست مردم پیشوای راستین مسلمین زمام آور جامعه را بدست می گیرد، در اولین گام برای رفع تبعیض ها و بازگرداندن ضابطه به جای رابطه در میان مردم  و آنچه که امروز مدیریت شهری نامیده می شود اقدام می کند.

    امروز همه می دانند که چه بسی رابطه ها به جای ضابطه ها نشسته و راه سوءاستفاده را برای فرصت طلبان فراهم کرده است.عزل و نصب ها، ارائه تسهیلات که تازگی ها آن را شیرینی می نامند و... که  متاسفانه  ناامیدی  را برای مردم فراهم کرده است.باید اضافه کنیم بر این ها:بی برنامه گی ها،اختلافات و ناهماهنگی های ناشی از منیت ها،ندانم کاری های سرسام آور،بد قولی ها و عوام فریبی هاو... که باعث هدر رفتن امکانات و وقت خدمتگذاری به مردم می شود.همه این ها بیانگر این است که که وضع فعلی ما تا چه اندازه با وضعی که امام علی(ع) در پی آن بودند فاصله دارد؟ بدون شک این سیاست های نامانوس جامعه را به سمت و سویی می برد که از آن ایده ها و ایده ال ها دور می شود.قدری فکر کنیم که اگر امروز حضرت علی(ع) بود،چه می کرد و چه نمی کرد؟

    البته این درد دل ها به این معنی نیست که همگی این جور هستند،هرگز نباید چنین پنداشت با طرح این موضوع باید گفت:"درخت علت و معلولی شهر را چگونه باید ترسیم کرد؟"

    باید تعیین کنیم مشکلات اولویت دار شهر کدامند؟ غیر منطقی است که چندین اولویت هم سطح را تعیین کنیم وطبیعی است نمی توان از یک سخنرانی به سخنرانی دیگر،مساله اولویت را تغییر داد .در سایه هرج و مرج اولویت ها، پیشرفت حاصل نمی شود. شهر در مدار کشوری حضور ندارد، تعامل ندارد و رقابتی هم ندارد. برای پایان دادن به آشفتگی و هرج و مرج زیان بار موجود باید اندیشید. تکرار ماجراهایی که به دلیل ناهماهنگی ها و عملکردهای جزیره ای که شاهد آن هستیم،باید شیشه ای با شهروندان و افکار عمومی روبرو شویم و بدون کم وکاست و شفاف در معرض دید عموم قرار دهیم تا مردم ببینند و نسبت به عملکرد آن ها داوری کنند.برخی ها دوست ندارند شیشه ای عمل کنند و حقایق را از مردم پنهان نگه می دارند. همان برخی ها که در انتخابات مردم را یار و یاور خود می دانند اما امروز به عنوان یک مسئوول،اطلاع رسانی را حق مردم نمی دانند و با این جمله که مصلحت ایجاب نمی کند، خود را سرگرم بازی های سیاسی می کنند. در این میان آنچه که ضرر می کند منافع شهرستان هست،و از این بازی ها فقط شهروندان متحمل ضرر و زیان می شوند.امیدوارم که در هیچ مکانی، شخصی یا جریان سیاسی در شهرستان اصل شایسته سالاری را فراموش نکنند و برای آینده خود منافع شهر را قربانی نکنند.

     




    نظرات بینندگان
    مرودشتی  بعد از مدت ها خبرگزاری های شهرستان را چک کردم،از خبرها و مطالب سایت وزین مرودشت انلاین که بسیار خوب و عالی هست تشکر می کنم.در مورد این مطلب باید گفت بسیار کلی و مطلق نوشتید.اما برخی از کلمات گویای چیزهای دیگری هست.شایدم شهرداری.
    شهروند  عزیزان شهردار فعلی بنده خدا داره آسفالت کوچه ها را انجام میده،این شهر دیگه نیازی به فرهنگ،آموزش از همه مهمتر نظافت شهر و خیلی دیگه نداره چکارش دارین آخه در قرن بیستم مدیریت باید همه جوانب در نظر بگیره مدیر ما اومده این یکی را در نظر گرفته وللش بابا کی به کی.
    سجاد  واقعا باید گفت:که چرا مسوولین در اجرای عدالت مشکل دارند،به خصوص این شهردار فعلی که فکر میکنه خیلی عملکردش در شهرداری خوب هست،تا الان خیلی ضعیف عمل کرده به خصوص در بحث اجرای عدالت که بیشتر به مناطق بالادستی امکانات ارائه می دهند و محله60 متری در این شهرداری فراموش شده است.
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1466
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari