صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  • پاکسازی و درختکاری در مجموعه جهانی تخت جمشید
  • اسناد مالکیت تخت جمشید و کاخ اردشیر بابکان صادر شد
  • بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد
  • ماموریت مجلس دوازدهم چیست؟
  • چند نصیحت برادرانه به تازه انتخاب شدگان
  • گزارش تصویری: حضور مردم مرودشت در پای صندوق رای + جشن رای اولی ها در دبیرستان دخترانه شاهد و فرزانگان
  • کشف رد پای انسان‌های ۱۴ هزار ساله در ارسنجان
  • انتخابات مجلس در حوزه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم کشید. + آرای همه نامزدها
  • یک باند خرید و فروش آراء در مرودشت بازداشت شد
  • ممنوعیت استقرار غرفه ها در مسیر اصلی تخت جمشید مرودشت در ایام نوروز
  • اعلام آمادگی یک سرمایه گذار برای ساماندهی مجموعه‌ی میراث جهانی تخت جمشید مرودشت با ۱۰هزار میلیارد ریالی
  • درخشش شطرنج باز مرودشتی در مسابقات بین المللی کاسپین
  • قهرمانی سعید رزمیان در مسابقات پرورش اندام کشور
  • بهره برداری از بیش از ۵٠ پروژه عمرانی
  • جهاد تبیین اولویت اصلی نامزدها باشد
  •  

     

    به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید;
    بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان فارس

     
    2662
    :كد
    سه شنبه 1 مهر 1393

    تأسیس سازمان حرفه ای و صنفی معلمان، آنچنان که در بسیاری از گروه های شغلی و صنفی همچون پزشکان، مهندسان، پرستاران و … دیده می شود، خواسته دیرینه معلمان است



     

    11111111111111

    نجمن اسلامی معلمان استان فارس به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، بیانیه ای به شرح زیر منتشر نمود:

     

    همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ و شروع دومین سال استقرار دولت ، آغاز سال تحصیلی را به تمامی دست اندر کاران تعلیم و تربیت ، مسئولان ، معلمان ، دانش آموزان  و بویژه نو آموزان تبریک گفته و در جهت ارتقاء سطح و جایگاه آموزش و پرورش کشور و بویژه استان مواردی را یاد آوری می نماییم:

     

    1) به تعبیر برخی از صاحب نظران و علمای توسعه، توسعه به مثابه درختی است که آموزش و پرورش ریشه این درخت است  و شاخه و برگ و میوه این درخت تولید، سرمایه، اشتغال، درآمد ملی و رفاه اجتماعی است. از آنجا که قدرت، توان و ثمر بخشی درخت ناشی از ریشه آن است و هر چقدر ریشه این درخت قوی تر، ثمره هایش دلنشین تر و هر چقدر باغبانان و حافظان ریشه های این درخت یعنی معلمان با انگیزه تر، شادابی و طراوت درخت نیز بیشتر خواهد بود. لذا باید به آموزش و پرورش و معلم نگاه متناسب با این مأموریت  مهم داشت. اولین گام که سالهاست صاحب نظران و دلسوزان توسعه، بر آن پای می فشارند، تغییر نگاه دولتمردان و سیاست گذاران از نگاه مصرفی به آموزش و پرورش به نگاه تولیدی و سرمایه گذاری است، تغییر این نگاه مستلزم عزم و اراده ملی و توجه جدی مسئولان به نظام مدیریتی و نقش معلمان در آموزش و پرورش است همان گونه که دولت فعلی و مجلس در سال اول فعالیت دولت به موضوع بهداشت و درمان پرداختند و مردم نیز شاهد آثار مطلوب آن بوده اند ،که البته خود جای تقدیر است.

     

    2) آموزش و پرورش بویژه در سالهای اخیر با افت کیفیت روبرو شده است، و این افت ناشی از عوامل مختلفی است که از مهمترین آن تغییرات سلیقه ای و غیر کارشناسی نظام آموزشی، عدم تناسب محتوای آموزشی با نیازهای دانش آموزان و جامعه می باشد. تغییر غیر کارشناسی ساختار نظام آموزشی منجر به انتقال اجباری معلمان غیر حرفه ای مقاطع متوسطه و راهنمایی به مقطع مهم ابتدایی گردیده است که همین امر یکی از علت های افت کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس ابتدایی شده است. از سوی دیگر هوشمند سازی مدارس بدون برنامه و آموزش کافی برای معلمان منجر به تحمیل هزینه های سنگین تأمین تجهیزات و بدون استفاده، مانند برد ها و کیت های هوشمند گردیده است. در حالی که این اقدامات  اگر با برنامه ریزی مناسب و علمی و همراه با آموزش معلمان و هماهنگی سایر عوامل صورت می گرفت، می توانست منجر به بهبود کیفیت آموزشی گردد. آنچه موجب نگرانی است. تداوم این اقدامات سلیقه ای و غیر کارشناسی است و اساساً آنچه محل بحث است فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش و پرورش است که باید علمی، کارشناسی، واقع  بینانه و منطبق با نیازهای جامعه و اسناد بالا دستی باشد. از سوی دیگر به بهانه های مختلف بسیاری از تغییرات ایجاد شده در محتواهای آموزشی از جمله در کتب علوم  انسانی متوسطه، ضمن اینکه به لحاظ فنی با ایرادات جدی روبروست، تناسبی با نیازهای دانش آموزان ندارد. لذا انتظار می رود مسئولین آموزش و پرورش همراه با سیاست های اعلام شده وزیر محترم در این جهت گام برداشته و مسیر گذشته را اصلاح کنند. و البته در این جهت نباید تجربه گرانبهای معلمان و مشارکت آنان را نادیده گرفت.

     

    3 ) مدیریت در آموزش و پرورش نقشی تعیین کننده و بی بدیل دارد، بر این اساس توجه به معیارها و ملاک های استاندارد و قابل دفاع مدیریت در آموزش و پرورش در انتصاب مدیران ضروری و الزامی است که برای پرهیز از اقدامات سلیقه ای باید فرآیند انتصاب مدیران آموزش و پرورش به صورت علمی اصلاح و قانونمند شود تا از دخالت های نیرو های غیر مسئول که تو جیه گر بسیاری از انتصابات مدیران آموزش و پرورش استان شده است جلوگیری شود، و مانعی برای انتصاب مدیران ناکارآمد و غیر پاسخگو شود. لذا برخورداری از ویژگی های مدیریتی و پای بندی به سیاست های کلان  نظام در حوزه آموزش و پرورش و همچنین سیاست های دولت منتخب ملت و پاسخگویی به مردم در انتصاب مدیران آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.

     

    4) تنوع و دسته بندی مدارس که باید بر آن طبقاتی شدن مدارس وآموزش وپرورش نام نهاد، هویت فرهنگی وهنجارهای اجتماعی را تهدید کرده است، تا جایی که رئیس جمهور محترم اظهار می دارند: «آموزش و پرورش طبقاتی شده است و من واقعا می ترسم از روزی که بهترین دانشگاه ها فقط برای فرزندان طبقات بالای جامعه باشد» بر این اساس باید نگران وضعیت موجود مدارس بود. بدون تردید راه اندازی مدارسی همچون نمونه دولتی، تیز هوشان، هیأت امنایی و … و از طرف دیگر طبقه بندی مدارس عادی دولتی بر اساس میزان دریافت شهریه غیر قانونی، آموزش و پرورش را طبقاتی نموده و عدالت آموزشی را که از اهداف متعالی نظام آموزشی است، زیر سئوال برده است. بیان آثار سوء  این امر در این فرصت  نمی گنجد که در فرصتی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

     

    5) دریافت وجوه غیر قانونی در مدارس دولتی، تحت عناوین مختلف و در حالی که طبق اصل سی ام قانون اساسی و قوانین موضوعه آموزش و پرورش تا پایان دوره متوسطه رایگان است و بدون اینکه هیچ مدیری پاسخگو باشد، نقض صریح قانون اساسی و حقوق ملت است که در سال جاری با شدت بیشتر ی نسبت به سال های گذشته در استان شاهد آن بودیم، بدون اینکه کسی خود را پاسخگو بداند. به علاوه دریافت شهریه های سر سام آور در برخی مدارس غیردولتی نیز خود مقوله دیگری است که باید به آن  پرداخته شود و مسئولین آموزش و پرورش خود باید پاسخگو باشند.

     

    6) علت اصلی بی انگیزه بودن معلمان را  باید ناشی از بی توجهی به شأن و منزلت اجتماعی و وضعیت معیشتی آنان دانست که آثار زیانبار غیر قابل جبرانی را تا کنون بر جای گذاشته است، لذا انتظار می رود مسئولان دولت با بررسی کار شناسانه آثار این تبعیض بین معلمان و دیگر گروه های مشابه،  و پایان دادن به این نابرابریها زمینه ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان را فراهم آورند.

     

    7) تأسیس سازمان حرفه ای و صنفی معلمان، آنچنان که در بسیاری از گروه های شغلی و صنفی همچون پزشکان، مهندسان، پرستاران و … دیده می شود، خواسته دیرینه معلمان است که می تواند سبب نشاط و شادابی در فعالیت های معلمان و استفاده از مشارکت آنان برای توسعه و تحول بنیادین در آموزش و پرورش شود. انتظار می رود که دولت جدید با همراهی مجلس شورای اسلامی به این خواسته بحق معلمان پاسخ مثبت داده و فرصت مشارکت  فعال آنان را در اداره آموزش و پرورش و ساماندهی مسایل حرفه ای و صنفی فراهم نماید.

     

    8 ) پرداخت مطالبات معلمان در زمینه های مختلف از جمله امتحانات و اضافه کاری معلمان وعوامل اجرایی مدارس، حق مأموریت، کمک هزینه های ازدواج و … بویژه مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش، خواسته بحق معلمان است که باید بموقع تأمین و پرداخت شود.

     

    9 ) توجه به سلامت جسمی و روحی معلمان آثار با برکتی را برای آموزش و پرورش و مردم خواهد داشت. در این جهت بیمه طلایی از دستاوردهای خوب دولت های قبل می باشد که متأسفانه با حذف خدمات دندانپزشکی و برخی خدمات دیگردر حال تبدیل شدن به بیمه مکمل ضعیفی است که موجب نارضایتی عموم فرهنگیان شده است که از وزیر محترم آموزش و پرورش و دولت تقاضا می شود به آن توجه جدی شود.

     

    10 ) انجمن اسلامی معلمان  استان فارس از وزیر محترم آموزش و پرورش درخواست می نماید تا با بررسی منصفانه و قانونی نسبت به حل مشکلات معلمانی که اعلام داشته اند، بدون طی مراحل قانونی احکامی بر علیه آنان در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری صادر شده است، رسیدگی و زمینه بازگشت به کار و رفع نگرانی های آنان ر ا فراهم نماید.

     

    11 ) یکی از سیاست های اعلام شده وزیر محترم آموزش و پرورش که برگرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، موضوع مشارکت مردم در  اداره آموزش و پرورش است که تا کنون به طور جدی به آن پرداخته نشده است. یکی از مصادیق قانونی این مشارکت تأسیس مدارس غیر دولتی نامیده شده است که در ماده ۱ قانون مذکور به آن توجه شده است. لیکن در عمل هیچ حکم و یا دستوری در این زمینه در قانون دیده نمی شود.  ضمن اینکه حداقل های پیش بینی شده در قانون نیز اجرا  نمی شود. زیرا صرفاً مردم مکلف به پرداخت شهریه می باشند، بدون اینکه در تعیین میزان شهریه و نحوه مصرف آن و یا برنامه ریزی های مدرسه و نظارت بر آن کوچکترین دخالتی داشته باشند. لذا با توجه به پایان یافتن دوره آزمایشی قانون تأسیس مدارس غیر دولتی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و دولت محترم درخواست می شود اولاً به موضوع مشارکت مردم در قانون مذکور برجسته و صریح پرداخته شود و ثانیاً برای آن ضمانت اجرایی قانونی پیش بینی شود، اگر چه اصل تأسیس این مدارس با این نحوه کارکرد از نگاه بسیاری، ناقض حقوق مردم، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

     

    شورای هماهنگی و اجرایی انجمن اسلامی معلمان استان فارس 
    ۱۳۹۳/۰۶/۲۵


    منبع:پارس دشت



    نظرات بینندگان
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    1471
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari