|
آقای شهردار اصلا چرا تعریض ؟
|
2583
|
:كد |
دوشنبه 27 مرداد 1393 |
|
اخیرا بحث تعریض خیابان های اصلی مرودشت از حد فاصل پمپ بنزین قدیم در خیابان سعدی تا حوالی داروخانه سینا در خیابان انقلاب از سوی شهر داری مرودشت مطرح شده.
|
اخیرا بحث تعریض خیابان های اصلی مرودشت از حد فاصل پمپ بنزین قدیم در خیابان سعدی تا حوالی داروخانه سینا در خیابان انقلاب از سوی شهر داری مرودشت مطرح شده و شهردار مرودشت با استناد به وجود طرح تعریض این خیابان در طرح تفصیلی مصوب ، به دنبال راهی برای تحقق آن است . کشیده شدن این بحث به بازار و بروزشایعات و حاشیه های فراوان باعث گردید تا بازار مرودشت که در همین مسیر قرار دارد دچار مشکلات فراوانی شود و دامن زدن به این بحث در کوچه و بازار سبب مردد شدن فضای بازار شده است در این حالت بازاریان باچهار مشکل عمده مواجه هستند.
اولین مشکل مربوط به خرید و فروش ملک در مجاورت خیابان اصلی مروشت است و با راه اندازی این بحث اکنون هیچ کس جرات سرمایه گذاری در بازار را ندارد و به روایت ساده تر خرید و فروش ملک در بازار تقریبا متوقف شده است
در دومین مورد شک و تردید نسبت به رهن و اجاره مغازه ها می باشد که پس از توقف خرید و فروش بیشترین ضربه را به بدنه بازار وارد می کند. به گونه ای که افرادی که متقاضی اجاره و رهن مغازه ها در مجاورت خیابان اصلی مرودشت هستند بدون تردید خواهان تداوم کار خود می باشند و بیشتر به این فکر می کنند که پس از طی شدن دوران سخت که اصطلاحا به آن چوب خوری می گویند سود حاصل از کسب و کار را در تداوم آن در سالهای متوالی و بعدی جستجو کنند بنا بر این وقتی این افراد ببیند تضمینی برای ادامه کسب و کار وجود ندارد نسبت به سرمایه گذاری در چنین فضایی اقدام نمی کنند
سومین لطمه این طرح به وجود ساختمانهای بلند مرتبه و چند طبقه و پاساژها بر می گردد و با اینکه به گفته شهردار محترم تعریض خیابان های سعدی و انقلاب که از هر طرف ۷٫۵ متر می باشد ، مربوط به سالها قبل می باشد این سوال پیش می آید که ساختمانهای بزرگ و چند طبقه که با اخذ مجوز از همین شهرداری احداث شده اند چه وضعی خواهند یافت با شنیده شدن بحث تعریض همین ساختمانها و پاساژ ها نیز با مشکل مواجه شده اند که تعداشان هم کم نیست
و چهارمین قسمت ماجرا هم مربوط به املاکی است که صاحبان آنها قصد دارند نسبت به مرتفع کردن و نوسازی آن در چند طبقه اقدام کنند اکنون این بلا تکلیفی شامل این موضوع هم می شود
وجود این موارد و مشکلات و بروز شایعات فراوان دیگر باعث گردید تا در روزهای گذشته جلسه ای بین شهرداری ،شورای شهر ، نماینده مجلس ، فرماندار و مجمع امور صنفی به نمایندگی از بازاریان انجام شود در این جلسه که با موضع گیری مجمع امور صنفی مواجه شد . مجمع با بیان برخی از مشکلات که در اثر انتشار این خبر به وجود آمده اشاره کرد و خواستار یافتن راهی دیگر شد اعتقاد مجمع به وجود تنش در بازار و از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاری در خرید و فروش ، رهن و اجاره و نوسازی بافت بازار که در صدر مطلب به آن اشاره شد دلایل مخافت مجمع امور صنفی با این طرح است واکنش نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی هم نسبت به این طرح قابل تامل بود در این راستا مهندس برومندی که به نظر در مقام یک مخالف طرح و همسو با مجمع امور صنفی اظهار داشت که بایستی حفاظت از سرمایه های مردم در دستور کار قرار گیرد اگر شهرداری قصد اجرای هر طرحی را دارد بدون تردید بایستی رضایت و منافع بازار را نیز در نظر گیرد و هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود تا مردم تکلیف خود را بدانند در ادامه اظهارت شهردار مرودشت نیز جالب توجه است. دکتر احمدی شهردار مرودشت در خصوص اعتراض مجمع امور صنفی که به نمایندگی از بازاریان بیان شده بود گفت: شهرداری تا زمانی که رضایت کامل بازار حاصل نشود عملا اقدامی انجام نمی دهد شهردار مرودشت همچنین در پاسخ به سوال مجمع که تکلیف ساختمانهایی که قصد دارند نوسازی شوند و احتمالا در چند طبقه ساخته شوند گفته است: در این حالت مشکلی برای ساخت و ساز نیست ولی بهتر این است که ۷٫۵ متر اول که در محدوده تعریض است کاملا جدا ساخته شود یعنی از پی و فنداسیون و ستون و… این قسمت جدا ساخته شود تا در صورت تعریض لطمه ای به قسمت بعدی وارد نشود!!!
شنیدن این اظهارات از سوی شهردار محترم جای بسی تامل دارد لذا در مورد کسب رضایت بازاریان برای تعریض باید این گفته های شهردار محترم در خصوص جلب رضایت بازار و مالکان را ارج نهاد اما سوال اساسی از شهردار محترم این است که چگونه است که شما ابتدا تنش را وارد فضای بازار می کنید ، امنیت سرمایه گذاری و توسعه را از بین می برید و کلی حاشیه و مشکل درست می کنید و بعد از آن صحبت از صیانت از حقوق مردم می کنید!؟ آیا بهتر نبود اول با چاره اندیشی و در نظر گرفتن همه جوانب نسبت به طرح این موضوع اقدام می کردید؟
در قسمت دوم هم که در خصوص نوسازی املاک می باشد می فرمایند ۷/۵ متر اول هر ساختمان از نظر سازه ای کاملا جدا از باقی سازه ساخته شود تا اگر شهرداری روزی قصد تعریض داشت لطمه ای به باقی سازه وارد نشود که این هم نه جای تعجب بلکه باعث شگفتی و حیرت است چراکه مشخصا معلوم می کند تکلیف شهرداری با خودش هم مشخص نیست بنابراین بازار مرودشت و سرمایه های مردم متاثر از تنشهایی است که هنوز در اطاق فکر شهرداری پخته نشده است و این جای تاسف دارد و ترغیب به ساخت سازه ها در دو قسمت یقینا هزینه های زیادی بر دوش مردم خواهد گذاشت که نه توجیه اقتصادی دارد و نه منطقی عقلانی!
اصلا چرا تعریض!؟
این یک سوال فنی و کارشناسی است اصولا از شاخصه های مدیریت استفاده از فضا و توجیه اقتصادی به عنوان مهمترین رکن سنجیده می شوند بدون تردید استفاده از علم روز و تخصص متخصصان می تواند در این طرح به یاری شهرداری شتافته و سریعتر تکلیف را روشن کند. دراین خصوص در علم روز دنیا تعریض به عنوان یک راهکار منسوخ شده جای خود را به استفاده از فضاها در ارتفاع داده است و توجیه اقتصادی و کم بودن دردسر معارضین بزرگترین ویژگی آن است در همین راستا در کلانشهر های ایران طرح دو طبقه یا سه طبقه کردن خیابانها اخیرا به راه افتاده است و بی تردید به زودی فراگیر خواهد شد . بنابراین حتی در صورت وجود تعریض در طرح تفصیلی شهر مرودشت علی القاعده با ارائه طرح جایگزین بازنگری خواهد شد و پذیرفته خواهد گردید
بدون شک هزینه های ایجاد خیابانهای دوسطحی ، تقاطع های غیر همسطح، پارکینگها ، زیرگذر ها و پل های عابر پیاده به عنوان یک راه حل بهتر ، کم هزینه تر و با دردسر کمتر می تواند گره گشای مشکلات ترافیکی مرودشت باشد و در صورتی که اراده شهرداری رفع مشکلات ترافیکی باشد راه های بهتر از تعریض برای این موضوع وجود دارد در این حالت بهتر است شهرداری قبل از طرح این مسائل که موجب ایجاد حساسیت در سطح شهر می شود ابتدا به ساکن این مباحث را توسط مهندسین مشاور ذیصلاح که در همه طرحها حضور دارند بررسی نموده و پس از تهیه طرح توسط مهندسین مشاور تصمیمات بعدی گرفته شود اما نکته پایانی و اساسی آنجاست که تجربه ساخت خیابانهای دو سطحی با توجه به قیمت حدودی تمام شده نسبت به قیمت خرید املاک بازاریان شاید به ده درصد هم نرسد و این کلید اصلی ماجراست
منبع:هفته نامه مرودشت
|
|
+تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
|