سازمان اتوبوسرانی در همه شهرها یکی از مهمترین بخشهای خدمات شهری است و فعالیتهای آن بطور مستقیم بر روی زندگی تعداد زیادی از مردم شهر موثر است. قیمت پایین بلیط یکی از مهترین عوامل استفاده زیاد شهروندان از اتوبوسهای خط واحد می باشد.در شهر های بزرگ علاوه بر هزینه مدیریت زمان نیز از عوامل استفاده شهروندان از اتوبوس می باشد. به همین خاطر مدیران این شهرها در پی ایجاد یا گسترش خط های ویژه اتوبوس هستند.
الکترونیکی شدن بلیط ها و صدور کارت شهروند شاید مهمترین اقدام مدیریت قبلی اتوبوسرانی مرودشت بود. و در زمان کلیه مدیریت های قبلی سازمان اتوبوسرانی مرودشت تاکنون توجه خاصی به مبحث وقت شهروندان نشده است و برنامه ریزی های این سازمان در عمل بر روی منظم شدن حرکت و تردد اتوبوسها تاثیری نداشته است. با انتخاب دکتر احمدی به عنوان شهردار مرودشت تغییراتی در مدیریت های شهرداری بوجود امد که یکی از آنها انتقال فرزاد حبیبی به سازمان اتوبوسرانی بود. حبیبی که در پست قبلی خود به عنوان یکی از موفق ترین مسئولین روابط عمومی شهرستان شناخته می شد هم اکنون در جایی مشغول به کار شده است که ارتباط نزدیک تری با مشکلات مردم دارد. به هر حال مدیریت اتوبوسرانی باید برای حل این مشکلات با کمک نیروهای قدیمی و جدید تلاش زیادی کند.
با یک حساب ساده می توان به اهمیت برنامه ریزی در زمانبندی حرکت و رسیدن به مقصد اتوبوسها پی برد. فرض کنید در هر رفت و برگشت یک اتوبوس فقط ۱۵ دقیقه تاخیر در حرکت یا به مقصد رسیدن وجود داشته باشد و در هر رفت و برگشت به طور میانگین ۴۰ مسافر جابجا شود بنابراین فقط در یک رفت و برگشت یک اتوبوس ۶۰۰ دقیقه زمان تلف شده خواهیم داشت و اگر یک اتوبوس در یک روز ۶ سر حرکت داشته باشد ۳۶۰۰ دقیقه توسط یک اتوبوس زمان تلف شده خواهیم داشت و اگر در خط ۴ که بین فلکه عاشورا و شهرک معلم در تردد است ۴ اتوبوس در حال سرویس دهی باشند ۱۴۴۰۰ دقیقه (برابر ۱۲ روز ) در روز زمان تلف شده فقط در یکی از خطوط اتوبوسرانی مرودشت خواهیم داشت.
تصاویری که مشاهده می کنید در زمانهای مختلفی برداشته شده است و همانطور که مشخص است در یک زمان چندین اتوبوس در ایستگاه منتظر حرکت هستند. به نظر می رسد هر اتوبوس منتظر می ماند تا حداقل تعداد مسافر را در ایستگاه اول سوار کند سپس حرکت کند. و البته معمولا تعداد مسافر ایستگاه اول مورد رضایت راننده نیست ولی تلف کردن زمان زیاد و در نوبت بودن اتوبوسهای بعدی آن را مجبور به حرکت می کند. با توجه به محدود بودن تعداد اتوبوسهای هر خط مشخص است که تعداد زیادی از شهروندان نیز در ایستگاههای سطح شهر منتظر رسیدن اتوبوس ها هستند که مطمئنا تعدادی از آنها بعد از تلف کردن زمان زیاد از رسیدن اتوبوس پشیمان شده و از راههای دیگر برای رسیدن به مقصد استفاده می کنند. این بدین معنی است که اتوبوسهایی که در ایستگاه اول منتظر مسافر هستند در ایستگاههای دیگر در حال از دست دادن مسافران خود هستند. واین باعث ضرر مالی خود آنها و شهروندان می شود.
راه حل این مسأله نیز ساده است و باعث سود دوطرفه میشود یعنی هم اتوبوسها مسافران خود را از دست نمی دهند و هم وقت شهروندان بیهوده تلف نمی شود. تنظیم ساعت حرکت دقیق اتوبوسها و نصب آن در ایستگاهها باعث می شود مسافران به موقع از خانه خارج شوند و یا زمان رسیدن خود به مقصد را بدانند و اگر در ایستگاهی مسافری منتظر باشد زمان تقریبی رسیدن اتوبوس را می تواند حدس بزند. پافشاری سازمان بر رعایت دقیق زمان حرکت توسط اتوبوسها و نظارت بر کار آنها در این مساله اهمیت زیادی دارد.
یکی دیگر از مشکلاتی که در اتوبوسرانی مرودشت وجود دارد این است که در ایام عید تقریبا تمامی اتوبوسها در مسیر فلکه عاشورا تا تخت جمشید مشغول به کار می شوند و خدمت رسانی در مسیرهای دیگر متوقف می شود که برای این مساله نیز باید فکری شود.
حالا باید دید مدیریت اتوبوسرانی مرودشت چگونه با این مشکلات مقابله خواهد کرد.