|
سهم مرودشت از مدیریت کلان استان چه میزان است؟
|
1846
|
:كد |
چهارشنبه 4 دى 1392 |
|
سهم مرودشت از مدیریت کلان استان چه ميزان است؟ مدیریت کلان استان فارس، با حضور دکتر احمدی استاندار، عملا کار خود را شروع کرده و به زودی مدیران استان یکی پس از دیگری تعیین و معرفی خواهند شد. نمایندگان آینده نگر و سیاستمداران کارکشته و بالغ با هدف تثبیت سهم حوزه انتخابیه خویش از...
|
مدیریت کلان استان فارس، با حضور دکتر احمدی استاندار، عملا کار خود را شروع کرده و به زودی مدیران استان یکی پس از دیگری تعیین و معرفی خواهند شد. نمایندگان آینده نگر و سیاستمداران کارکشته و بالغ با هدف تثبیت سهم حوزه انتخابیه خویش از مدیریت کلان فارس و جهت دهی جریان اعتباری و مدیریت استان به سمت موکلین خویش، جلسات متعددی را با استاندار محترم و تیم مدیریتی ایشان، همکاران محترم خویش در مجمع نمایندگان فارس و سایر کانون های قدرت تاثیر گذار برگزار نموده و مصرانه پیگیر انتصاب مدیران کل و معاونین مورد نظر خویش در سطح استان هستند. نمایندگان محترم با این کار می کوشند از طرفی دین خود را به موکلین مطالبه گر خویش ادا کرده و از سوی دیگر آینده روشنی را برای حوزه انتخابیه خویش رقم بزنند.
******
پروسه چانه زنی برای انتخاب و انتصاب مدیران کل -که در دولت جدید با معرفی نیروها از سوی ستادهای انتخاباتی، ائمه جمعه، مجمع نمایندگان و سایر مراکز قدرت صورت خواهد گرفت- فرآیندی است تعاملی که نیازمند حضور و پیگیری گروه های سیاسی شهرستان هاست. استاندار محترم فارس در محافل خصوصی تر چنین اعلام کرده که یکی از موثرترین مجاری تعیین کننده مدیران استان، مجمع نمايندگان فارس و تامین نظر ایشان است. نمایندگان سرد و گرم چشیده نیز در فرآیندی هدف دار، نیروهای مورد نظر خود را به استاندار محترم معرفی کرده و سرسختانه پیگیر انتصاب آنان هستند.
برای افراد باتجربه و آنانی که از کارکردهای واقعی مدیریت کلان استان با خبرند، نیازی به توضیح نیست که انتصاب مدیران استان از میان نیروهای مدیریتی و سیاسی یک شهرستان، چه مزایایی برای آن منطقه بدنبال خواهد داشت لیکن تکرار این مطلب برای نیروهای سیاسی تازه وارد و کم تجربه ها خالی از لطف نیست.
هرچند تکرار دائمی این شعار که «مدیران کلان استان در توزیع امکانات و منابع مالی، عدالت را رعایت کرده و نگاهی یکسان به تمام نقاط استان دارند» بدل به بخشی از حافظه تاریخی ما شده اما واقعیت واضح و غیر قابل انکار این است که انتخاب هر مدیرکل مساوی است با تحرک عمرانی و توسعه سریع تر زاد و بوم آن مدیر! این نکته با مرور سرگذشت شهرستان های استان و اتفاقات رخ داده در حوزه عمرانی و اعتباری آنان بخوبی قابل دسترسی و احصاء است.
نگارنده بدلیل ممانعت از بروز سوء تفاهم و تبعات حقوقی، از ذکر نام اينگونه مدیران و عملکردشان در حوزه بومی خویش خودداری می کند.
برای هر عقل سلیم و انسان آشنا به واقعیات حاکم بر روابط مدیران، واضح است که مدیران کل استان هنگام توزیع اعتبارات و امکانات در اختیار و در شرایط مساوی، حکم به برتری شهرستان خویش داده و جالب این که این تبعیض آشکار، عرفی است که بدل به قانونی پذیرفته شده در این استان شده است. دقیقا به دلیل وجود همین «عرف محکم تر از قانون» است که نمایندگان محترم استان به جای اعتراض به عملکرد مدیران در توزیع غیر متوازن اعتبارات استانی، راه کوتاه و موثر تر را برگزیده و شدیدا و مصرانه پیگیر معرفی و انتصاب مدیران بومی مورد نظر خویش هستند تا به عوض «ماندن پشت در مدیران کل و چانه زنی برای اخذ اعتبارات» خود تصمیم گیر و هدایت کننده جریان اعتبارات استانی و جهت بخشی آن به نفع حوزه انتخابیه خویش باشند.
تجربه ادوار گذشته نشان داده كه برخي نمايندگان بدلیل کم تجربگی و ناپختگی یا از این جریان مستمر و آشکار بی خبرند و یا توان پیگیری و اصطلاحا سهم خواهی به نفع حوزه انتخابیه خویش را ندارند. البته در گذشته نقل قولی از سوی برخی سیاسیون استان مطرح بود که برخی نمایندگان محترم بدلیل ترس از آینده سیاسی خویش و با هدف جلوگیری از ظهور رقیب انتخاباتی! عملا در پروسه معرفی و انتصاب مدیران کل استان شرکت نکرده و این پروسه را تمام و کمال به سایر نمایندگان محترم واگذاشته اند.
واقعیت تجربه شده ادوار گذشته این است که ممانعت از رشد نیروهای حوزه انتخابیه و عدم معرفی نیروهای کارآمد شهرستان، شاید در کوتاه مدت، بخشی از رقبای نماینده را حذف کرده و رسیدن دوباره وی به کرسی نمایندگی مجلس را تسهیل نماید اما در بلند مدت سبب به تاخیر افتادن بلوغ مدیریتی حوزه انتخابیه و اصطلاحا کوتوله پروری! مدیریتی شده و دست شهرستان را از رسیدن به توسعه متوازن و پایدار کوتاه خواهد ساخت.
اگر وظیفه اصلی نماینده در عمل به سوگند نمایندگی اش را «ارتقای شأن مردم، کاهش مشکلات موجود و افزایش رفاه عمومی حوزه انتخابیه» بدانیم، رسیدن به این هدف از عهده نماینده -به تنهایی- بر نیامده و نیازمند همراهی و بهره گرفتن از تمامی توان و پتانسیل موجود و ممکن حوزه انتخابیه است. حذف نیروهای توانمند و لایق به بهانه های كم اهميت «عدم همراهی در انتخابات و یا حضور در ستاد رقیب!» به نوعی جفا به موکلین و عقب نگه داشتن عامدانه حوزه انتخابیه از قافله توسعه و پیشرفت است.
البته در مسیر انتصاب مدیران کل استان نباید از نقش گروه های سیاسی شهرستان و همراهی هوشمندانه ایشان با نماینده، وحدت بخشی به سلیقه ها و فراموش کردن اختلافات –هر چند بصورت مقطعی- چشم پوشی کرد. گروه های سیاسی هر حوزه انتخابیه با آگاهی از اهمیت موضوع، لزوما باید انتصاب نیروهای بومی در پست های کلان استان را(به عنوان یک هدف جمعی) دنبال نمایند. عدم بلوغ، کج سلیقه گی، خودخواهی و اصرار بر مواضع کودکانه گروه های سیاسی، مانع رسیدن مردم به حقوق خویش خواهد بود.
******
نماینده محترم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد بخوبی آگاه است که انتصاب مدیران کلان استان از حوزه انتخابیه ایشان، مصداق بارز «داد و ستد سودمند» و به تعبیر ریاست محترم جمهور «بازی برد-برد» است که سود آن مستقیما به جیب موکلین ایشان سرازیر شده و كارنامه درخشاني را براي ايشان رقم خواهد زد.
مهندس برومندی بعنوان نماینده جوان و پرتلاش شهرستان مرودشت -که با شناخت کافی و جامع از مشکلات موجود و نقاط ضعف و قوت نمایندگان ادوار سابق حوزه انتخابیه پای به عرصه نمایندگی مجلس گذاشته و بخوبی از چم و خم مراودات سیاسی و جریانات سیاسی پشت پرده آگاه است- رسالتی تاریخی دارد تا با بهره گیری از هوش سیاسی، دانش مدیریتی، تعامل سازنده با مجمع نمایندگان فارس و روابط موثر خویش با استاندار محترم (که نقطه قوت ايشان است) بر این نقطه ضعف تاریخی غلبه کرده و برای اولین بار سهم شهرستان های سه گانه و بویژه شهرستان مرودشت را از مدیریت کلان استان واستاند.
منبع:هفته نامه مرودشت
|
نظرات بینندگان |
|
ارسال نظرات |
|
|
|
+تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
|