صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  • بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی
  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  • پاکسازی و درختکاری در مجموعه جهانی تخت جمشید
  • اسناد مالکیت تخت جمشید و کاخ اردشیر بابکان صادر شد
  • بنیاد شهید در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد
  • ماموریت مجلس دوازدهم چیست؟
  •  

     


    گفتگو با علی میرزا استواری، پرافتخارترین فوتبالیست مرودشتی

    1791
    :كد
    يك شنبه 17 آذر 1392

    علی میرزا استواری، ملی پوش برجسته فوتبال مرودشت، متولد 1352 و دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی می باشد. به پاس افتخاراتی که این ورزشکار برای فوتبال مرودشت به ارمغان آورده است و برای نشان دادن مسیر زندگی یک فوتبالیست موفق، با وی به گفتگو نشستیم.



    - دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
     بنده در یک خانواده ورزشی متولد شدم و 7 برادر دارم که در این میان، برادرم شهید خانمیرزا استواری، از آنجا که خود یکی از بهترین فوتبالیست های دوره ود به حساب می آمد، همچنین قهرمان دوی 3000 متر نیز بود، یک الگو ی تمام عیاربرای ما  به حساب می آمد، چنانکه دیگر برادرانم، رضا و محمدحسن استواری نیز توانستند به تیم ملی جام جهانی جوانان و امید، راه یابند.


    من نیز فوتبال را از زمین های خاکی و زیر نظر مربیانی همچون برادران منصوری، نبی کشاورز و موسی رضا عمادی آغاز کرم، البته قبل از آن در رشته دو و میدانی و در ماده 100 متر قهرمان استان و کشور شده بودم. در دوران تربیت معلم نیز در رشته 100 متر، اول و در رشته 200 متر مقام دوم کشور را کسب کردم.


    - در طول دوران ورزشی خود، چه افتخاراتی در سطح اول فوتبال کسب کردید؟
    اگر بخواهم به طور اجمالی از موفقیت های خودم در سطح اول فوتبال بگویم، می توانم به دو دوره حضور در جام ملت های فوتبال، افتخار بستن بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال ساحلی در جام جهانی برزیل، بازیکن تیم ملی پیشکسوتان در جام جهانی تایلند و همچنین کسب عنوان اقای گلی لیگ آزادگان اشاره کنم.

     

    - از هم بازی های شما کسی هم به سطح برتر فوتبال رسد؟
    بهرام شفیعی که به تیم فجر پیوست و برادرانم که هم بازی من در تیم های پلی اکریل، ذوب آهن و سپاهان بودند.

     

    - فوتبال مرودشت در اواخر دهه 60 چطور بود؟
    آن زمان بزیکنان تعصب بیشتری روی تیم های خود داشتند ولی با ورود پول های غیرمنطقی، فوتبال از بعد اصلی خود دور شد.

     

    - اولین تیم حرفه ای که با آن کار کردید، کما بود، چند سال همراه این تیم بودید؟
    سه سال، از سال 72 تا 75، به همراه تیم کما در لیگ آزادگان حضور داشتم.

     

    - افتخارات گل زنی شما، مربوط به چه دوره ای می شود؟
    دو بار در تیم برق، به مقام دومی بهترین گل زن لیگ آزادگان و یک بار به مقام سوم دست یافتم. بیشترین گل زده در لیگ آزادگان هم مربوط به حضور در پلی اکریل با 21 گل است.و جمعأ 18 گل ملی در تیم های ملی بزرگسالان چمنی، ساحلی و پیشکسوتان در کارنامه دارم.

     

    - اولین بار در چه سالی به تیم ملی دعوت شدید؟
    سال 1370 در زمان علی پروین 180 نفر به اردوی تیم ملی دعوت شدند که 30 نفر به آخرین اردو یافتند. تیم ملی در آن زمان به هیروشیما رفت و اول شد. سال های بعد نیز ویرا و محمد مایلی کهن من را برای حضور در تیم ملی دعوت کردند.


    - بعد از انحلال کما به تیم پرطرفدار برق شیراز رفتید، مبلغ قرارداد شما در آن زمان چقدر بود؟
    قرارداد من آن سال 250 هزار تومان بود و بعداز آن هم با مبلغ 8 میلیون تومان به پلی اکریل رفتم که جز قراردادهای بالای زمان خودش بود.

     

    - دوران موفقیت شما در برق ادامه یافت و بعد از آن به پلی اکریل اصفهان رفتید در حالی که تیم های استقلال و پرسپولیس خواهان شما بودند؟
    االبته هر فوتبالیستی دوست دارد که در استقلال یا پرسپولیس بازی کند، چرا که بازی در این تیم ها به نوعی فوتبالیست را بیمه می کند. سال 1376 که به تیم ملی دعوت شدم سه روز میهمان مرحوم حجازی بودم، علی پروین هم چندین بار سر تمرینات با من صحبت کرد ولی باشگاه پلی اکریل با انتقال من موافقت نکرد

     

    - آیا از اینکه به تیم های پر طرفدار پایتخت پشیمان نیستید؟
    از اینکه این اتفاق نیفتاد ناراحتم و فکر می کنم باعث شد به آنچه که باید، نرسیدم.

     

    - در پلی اکریل اصفهان به تیم ملی دعوت شدید . محمد مایلی کهن شما را با تیم رویایی 1396 به جام ملتهای آسیا برد انجا شما در کنار ستارگانی چون دایی و خداداد ، کریم باقری ، مهدی مهدوی کیا و...نتایجی تاریخی گرفتید که نمونه آن پیروزی 6 بر 2 مقابل کره جنوبی و 3 بر صفر مقابل عربستان بود رمز موفقیت شما برای ورود به تیم ملی و  رمز موفقیت آن تیم رویایی چه بود؟
    بله، یکی از زیباترین روزهای ورزشی ام مربوط به همان جام ملت های امارات و نتیجه تاریخی 6 بر 2 کره جنوبی است.

     

      رمز موفقیت من برای رسیدن به این مرحله، حمایت های بی دریغ خانواده به ویژه برادرم عبدالله استواری بود که در لحظات سخت، به من دلگرمی می داد. خودم هم پشتکار زیادی داشتم و در روز، 4 ساعت تمرین می کردم، دو ساعت در باشگاه و دو ساعت هم انفرادی.

     

    - در بازی های ملی یک گل ملی هم به نام شما در دیدار برابر کویت ثبت شده است، در مورد آن گل بیشتر توضیح دهید؟
    گلی که به کویت زدم، گل سرنوشت سازی بود که آب سردی بر تیم حریف ریخت و باعث شد بازی را 2 بر 1 به پایان ببریم.

     

    - بعد از جام جهانی در رقابت های مقدماتی جام جهانی هم در فهرست تیم بودید اما به رقابتهای نهایی نرفتید، علت این مسئله چه بود؟
    تا دو روز قبل از اینکه تیم ملی به جام جهانی اعزام شود، در کنار تیم حاضر بودم ولی متأسفانه به دلیل پارگی رباط، جام جهانی 98 را از دست دادم.

     

    - اواخر دهه 90 و شروع هزاره جدید میلادی با حضور در تیم هایی مثل بهمن کرج و صنعت نفت آبادان به فوتبال چمنی خاتمه دادید و به فوتبال ساحلی رفتید، این سال ها چطور رخ داد؟
    سال 82 پس از چندسال حضور در تیم های اصفهانی، به تهران رفتم و در تیم های بهمن و پیکان بازی کردم، پس از آن هم به صنعت نفت آبادان پیوستم.

     

    با دعوت فرشاد فلاحت زاده به تیم ملی ساحلی دعوت شدم و در سال های 86 و 87 در کنار این تیم حضور داشتم که در جام ملت ها، توانستیم جواز حضور در جام جهانی برزیل را به دست آوریم. افتخار بستن بازوبند کاپیتانی را پیدا کردم. در این مسابقات 4 گل هم زدم که یکی از آنها هم در بازی با امریکا، به ثمر رسید.

     

    - خانواده شما با 4 برادری که سابقه بازی در سطح اول فوتبال ایران را داشتند از این نظر رکورد دار است اما سه برادر دیگر شما یعنی. رمضان ، رضا و حسن هیچ گاه به موفقیت های شما دست نیافتند. اول بفرمایید که چطور در یک خانواده 4 برادر به سطح اول فوتبال ایران می رسند، این نشان از توانمندی و استعداد آنها دارد اما در تداوم موفقیتها شاهدیم که سه برادر دیگر مثل شما به موفقیت نرسیدند دلیل این موضوع چه بود؟
    بله، ما در کنار یکدیگر در تیم های پلی اکریل، ذوب آهن و سپاهان بازی کردیم. رضا و حسن به سطح ملی رده ای جوانان و امید هم رسیدند من به پای حسن نمی رسیدم، رمضان هم از تیم هایی مثل پاس و برق پیشنهاد داشت، ولی پشتکار لازم را نداشتند و به نصایح پیشکسوتان و دلسوزان گوش نکردند و وارد حاشیه شدند که متأسفانه باعث شد علی رغم استعداد بسیار زیاد، به آنچه که توانش را داشتند، نرسند.

     

    - با ورود به دنیای مربیگری همه منتطرند تا بیشتر از شما بشنوند با این حال در سال های اخیر حضور شما در تیم داماش ایرانیان به عنوان دستیار فرشاد فلاحت زاده بود. آیا پیشنهاد دیگری هم  برای مربی گری داشته و دارید؟
    من سه سال در تیم های پایه برق شیراز فعالیت داشتم. دو سال هم مربی داماش گیلان بودم و پیشنهاداتی از تیم های دسته یک داشتم.

     

    - به سراغ برادر شهیدتان سردار شهید خانمیرزا استواری می رویم که یکی از مجاهدان سرافراز دوران دفاع مقدس بود نقش ایشان در زندگی اجتماعی و ورزشی شما چطور روی داد؟
    شهید خانمیرزا، برادر بزرگتر ما بود که از نظر تحصیلی که دانشجوی سال چهارم دندانپزشکی و در زمینه ورزش هم یکی از بهترین های زمان خود به شمار می رفت که از تیم های دسته یکی هم پیشنهاد داشت ولی برای حضور در جبهه، از آنها چشم پوشید و سرانجام هم در سال 1366 در شلمچه به شهادت رسید. مسلما وی برای ما یک الگوی بسیار خوب بود که باعث شد ما هم به مسیر ورزش کشیده شویم.

     

    - در مورد ورزش مرودشت به ویژه فوتبال همین نکته کافی است که بعد از شما ستاره ای در حد و اندازه شما در این شهر نداشتیم دلیل ان چیست؟
    یکی از مشکلات مرودشت، حمایت نکردن از ورزشکاران است. من چندین بار تجربه حضور در تیم های مختلف ملی و شرکت در سه جام جهانی چمنی، ساحلی و پیشکسوتان را در کارنامه دارم ولی کسی حمایتی از بنده نکرد.

     

    تنها حمایت از طرف موسی رضا عمادی بوده که هرچه از دستش برآمد برای ما انجام داد؛ وگرنه این شهر پر است از استعدادهایی بی نظیر، ولی باید استعدادیابی شده مورد معرفی و حمایت قرار بگیرند.


    متأسفانه افرادی که باید در فوتبال حضور داشته باشند، در اطراف آن نیستند که اعتقاد دارم با تغییر و تحولات فعلی و روی کار آمدن نماینده و شورای جدید، وضعیت بتواند رو به بهبود حرکت کند.


    هیئت فوتبال مرودشت تلاش بسیاری در این چند سال انجام داده است که نتیجه این زحمات، کسب عنوان بهترین هیئت استان، برای سه سال متوالی است.


    بنده به عنوان قطره ای از دریا، از همه مسئولین چه نماینده و چه شورای شهر و فرمانداری درخواست می کنم که اجازه ندهند استعدادهای این شهر همچون مجتبی احمدی و ... فسیل شده و تواناییشان به هدر برود.


    در حال حاضر فوتبال مرودشت به یک سطح قابل قبول رسیده استو حضور تیم هایی همچون شهاب برزو، پویندگان تلاش و ... در لیگ های استانی، نوید بخش پیشرفت در فوتبال این شهرستان است که امیدوارم با حمایت مسئولین فوتبال مرودشت به حق خود، که داشتن یک تیم خوب در لیگ کشور است، برسد که با داشتن استعدادهای خوب در این شهرستان، موفقیت آنها دور از دسترس نخواهد بود.

     

    - فوتبال فارس همیشه در این سال ها اسیر مسائل مالی است و تنها نماینده فارس همیشه برای بقا می جنگد اما در دهه 70 شما با برق موفقیت های زیادی داشتید؟
    متأسفانه یک دهه هست که فوتبال فارس با مشکلات عدیده ای همچون مشکلات مالی، روبروست که باعث شده این استان نتواند به جایگاه واقعی خود در سطح کشور برسد. همین مسئله باعث شده که بازیکنان جذب شهرهای دیگر مثل تبریز و تهران و کرج بشوند و فوتبال استان بیش از پیش تضعیف شود.

     

    - اخیرا پژمان جمشیدی که یکی از پیشکسوتان فوتبال است، چالش های زندگی بعد ار فوتبال یک فوتبالیست را به تصویر کشید. چقدر این سریال با واقعیت همخوانی دارد؟
    "پژمان" قطعأ وجود دارد، در فوتبال ما به دلیل این که خیلی از افراد در جایگاه های خود نیستند، از این طور مشکلات تضییع حق، زیاد است.

     

    - به فساد در فوتبال فعلی چقدر اعتقاد دارید به وِیژه که اخیرأ پرونده هایی راجع به رشوه و تبانی در فوتبال ایران گشوده شده است؟
    رشوه و تبانی در فوتبال تأیید شده است و اسناد ومدارک زیادی در این زمینه ارائه شده است که امیدوارم فوتبال مسیر صحیح خود را پیدا کند.

     

    - اگر در ورزش مرودشت قدرتی برای تصمیم گیری داشتید کدام مشکلات را در اولویت می گذاشتید؟
    اگر قدرتی داشتم، مشکل سخت افزاری فوتبال مرودشت را در اولویت قرار می دادم. این تیم ها اگرچه با باشگاه های شیرازی رقابت می کنند ولی از داشتن یک زمین خوب، بی بهره اند و در صورت مشکل برای همین زمین هم، تیم ها حتی فرصت تمرین هم نخواهند داشت.


    حمایت از پتانسیل های موجود و استفاده از افراد خبره نیز کمک خواهد کرد فوتبال مرودش به جایگاه سابق خود بازگردد، زمانی که از شنیدن هم گروهی با مرودشت، لرزه بر تن تیم ها می افتاد.

     

    - اصولأ به عنوان کسی که سال ها عمرش را در فوتبال سپری کرده است، آیا از تجربیات شما و امثال شما در مرودشت بهره جویی و کمک گرفته شده است؟
    بنده تجربه دو جام جهانی و حداقل 18 سال حضور در لیگ های مختلف را در کارنامه دارم ولی هیچ وقت از تجربیات من برای پیشرفت فوتبال شهرم استفاده نشد که خودم هم دلیل این کار را نمی دانم. باید برنامه ریزی صورت گیرد که تا از تجارب افرادی مثل من در جهت ارتقای فوتبال شهر استفاده شود.

     

    - در زندگی و به خصوص در ورزش به حقتان رسیده اید؟
    1% هم به آنچه حقم بود نرسیدم.

     

    سوالات کوتاه
    - بهترین بازی؟
    بازی با استقلال به همراه پلی اکریل که با گل من نتیجه 1 بر 0 به نفع ما تمام شد، در سطح ملی بازی با کویت، در ساحلی نیز بازی با آمریکا


    - بهترین گل؟
    طبیعتأ گل هایی که در این سه بازی زدم.

     

    - بهترین دوستان فوتبالی؟
    محمدنبی کشاورز، مسعود کشتکار، رمضان استواری در سطح شهرستان


    فرشاد فلاح زاده، خداداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا، جواد زرینچه، علی دایی

     

    - بهترین مربی؟
    محمد مایلی کهن، محمود یاوری، غلام حسین پیروانی، قرشاد فلاحت زاده

     

    - آبی یا قرمز؟
    طرفدار هردو تیم

     

    - بهترین دروازه بان زمان شما؟
    عابدزاده

     

    - اگر حرف خاصی مانده بفرمایید؟
    از مسئولین درخواست دارم نسبت به استعدادهای این شهر بی تفاوت نباشند. هیئت فوتبال، رئیس اداره و دلسوزان این ورزش را به هر طریقی که می توانند حمایت کنند و نگذارن تجربیات افرادی همچون استواری، بی استفاده بماند.

     

    در پایان هم از زحمات هیئت فوتبال، اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش شهرستان به ویژه چراغی رئیس این اداره،  آقایان عبدالله استواری، کریم کوشکی و حیات منش تشکر می نمایم.


    گفتگو از آرزو اسماعیلی

    منبع: عصر مرودشت

     




    نظرات بینندگان
    محمذ  وجدانا ادم دیگه گیرتون نیومده که از حنه ای مصاحبه کردید - پاسخ : برادر عزیز علی میرزا استواری از افتخارات شهر مرو دشت هستند و بهتره این تعصبات بی مورد قومی و قبیله ای را کنار بگذاریم و به فکر پیشرفت شهرمان باشیم
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    7273
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari