لطفا خودتون را معرفی کنید.
سیامک شمس هستم متولد 1354 شیراز ، فعالیت های هنری من در مرودشت از دوران دبستان در اوایل دهه ی شصت با نواختن کیبورد ( ارگ ) در جشنهای دهه ی فجر و تکخوانی در گروه سرود مدرسه و مسجد جامع شروع شد . نواختن ارگ را به صورت گوشی بلد بودم تا اینکه در همان نوجوانی به واسطه ی یکی از دوستان ( سعید زارع ) به استاد حسین همافر که ایشان خود شاگرد استاد جواد معروفی بودند معرفی شدم و به فراگیری ساز پیانو پرداختم؛ در اواخر سالهای شصت با آقایان غلامحسین فارسی و رضا قدمی که از اعضای انجمن شعر و هنرهای نمایشی بودند آشنا شدم و بخش موسیقی نمایش هایشان را به من سپردند .همزمان در کانون شهید ناصری هم به عنوان آهنگ ساز و نوازنده کیبورد فعالیت داشتم که در سال 68 همراه با دیگر بچه های گروه سرود شهید ناصری، موفق به کسب مقام نخست در منطقه شدیم ( یادش بخیر ) مهربانیهای آقای دیلمی معاون آن موقع کانون هرگز از یادم نمیرود . در سال 1376 نسل جدیدی از بچه های فعال انجمن نمایش (نسل طلایی تئاتر) توجه من را جلب کرد و این آشنایی باعث شد تا به حال برای بیش از 30 تئاتر و فیلم کوتاه و موسیقی بسازم . این علاقه مندی به موسیقی و تئاتر مرا بر آن ساخت تا در کارگاههای مختلف آهنگسازی و کلاسهای مربوطه شرکت کرده و اندوخته های خود را بیشتر کنم.
2 . فعالیت دیگرهنری هم دارید ؟
در چندین برنامه رادیویی و تلوزیونی به عنوان آهنگساز شرکت داشته ام ، البته در چندین همایش در شهرستان و استان نیز مجری برنامه بودم. حدود ده سالی هست که وبلاگی را تاسیس کرده ام و در آن مطالب گوناگونی می نویسم به آدرس www.asheghanehayearam.persianblog.ir امیدوارم همشهری ها این وبلاگ را ببینند و علاوه بر مخاطب، با ایراد نظراتشان نقش منتقد و راهنما را هم بپذیرند.
3 . کار اجرایی هم در رابطه با موسیقی شهر داشته اید ؟
بله با افتخار دو دوره مسئول خانه ی موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرمان بوده ام .
4. شنیده ایم صدای خوبی هم دارید؟
با لطف خداوند چند بار به عنوان خواننده و آهنگ ساز در گروه موسیقی پاپ مهرگان که خودم موسس آن بودم حضور داشتم. و چند آهنگ هم به صورت استدیویی ظبط کردم که اگر مناسب بدانند!!! به بازار موسیقی روانه خواهد شد . شعر تمامی این موسیقی ها از دوستان شاعرم در انجمن شعر جوان مرودشت می باشد .
5 . ویژگیهای مثبت و منفی سازی که می نوازید را درچه میدانید؟
ویژگی مثبت : پیانو از لحاظ بزرگی میدان صدا و تنوع طنین ، مطبوع ترین و وسیع ترین ساز در بین سازهای موسیقی می باشد .ولی حجیم بودن همچنین گران بودنش از ویژگی های منفی آن است.
6 . خلاصه ای از تاریخچه ی ساز پیانو را بیان کنید ؟
پیانو با نام اصلی "pianoforte"به معنی سازشستی دار ،در سال 1709 توسط Bartolommeo cristofori تحت نام ( گراوی چمبالو پیانو إفورته ) از روی ساز دیگری به نام "هارپیسیکورد "ساخنه شد . امروزه پیانو به دو شکل ساخته می شود، پیانو ی بزرگ که به اشتباه (پیانورویال) گفته می شود و نوع دوم که آن را اروپایی ها ( پیانینو) یا پیانوی کوچک دیواری نام نهاده اند . البته نوعی ساز الکترونیک هم در بازار موجود است که با نیروی برق کار می کند که پیانو الکترونیک یا پیانو برقی گفته می شود ، صدای این ساز جدید نیز تقلید از پیانو های آکوستیک می باشد.
7 . وضعیت کمی و کیفی سازهای داخلی و خارجی را در چه می بینید؟
متاسفانه نمونه ی داخلی قابل توجهی وجود ندارد ولی نمونه های خارجی با کیفیت های مختلف را با چندین میلیون تومان میتوان تهیه کرد.
8 . وضعیت موسیقی در مرودشت را چگونه می بینید؟
خوشبختانه وضعیت روز به روز بهتر می شود ، با حمایت های اداره فرهنگ و ارشاد این پیشرفت نمایان است و امیدوارم این همدلی و همکاری همیشگی باشد . در کل وضعیت خوبی را پیش بینی می کنم.
9 . وضعیت موسیقی در کشور را چگونه می بینید؟
سوال بسیار سختی است ، همان طور که در سوال قبلی عرض کردم چند سالی هست که موسیقی در کشور رو به جلو رفته و حمایتهایی هر چند کم از طرف مسئولین ذی ربط انجام می شود ، ولی هنوز تا نقطه ی ایدآل راه بسیاری وجود دارد .
10-برای پیشرفت موسیقی در کشور چه راه کارهایی به ذهنتان می رسد؟
آنچه در ابتدا مستلزم توجه می باشد وضعیت روحی و بعد مالی هنرمندان است و بدیهی است این دو بیش از هر چیزی نیازمندان حمایت دست اندرکاران می باشد، به عنوان نمونه تا وقتی هنرمندی غم نان دارد چگونه می تواندبا تمرکز کامل به تمرین و خلاقیت بپردازد؟
نکته ی بعد به برگزاری دوره های تخصصی_work shop_ بر میگردد، نکته سوم این که شرایطی فراهم شود که کتاب های مرجع و گاهن پیشرو با کیفیت خوب ترجمه شده و به سهولت در اختیار هنرمندان و هنردوستان قرار گیرد، فراموش نکنیم مخطاب فهیم ارزشی کم تر از هنرمند ندارد.
11 . جایگاه یک هنرمند در مرودشت در حد انتظار شما هست؟
هنرمندان زیادی از مرودشت در سطح کشور و جهان در رشته های نمایش ، فیلم و عکس ، شعر ، هنرهای تجسمی و ... در حال درخشش هستند ولی جایگاه شان در بین مسئولین و مردم،آن گونه که باید نیست. شاید همه ی اینها بر گردد به مسائل فرهنگی هر جامعه ای . مثلا مدتی در اصفهان مشغول کار موسیقی بودم می دیدم که مردم و مسئولین احترام زیادی به هنر و هنرمند داشتند ، ولی به عنوان نمونه در شهرمان دیده شده که مسئولین با شروع اجرای موسیقی ، سالن را ترک می کنند و این خوب نیست.
12 . موفقیت سازهای سنتی در سطح جهان در گرو چه عملکردهایی هست؟
سرمایه گذاری در بخش موسیقی و اجرا در فستیوالهای مختلف جهانی می تواند کمک بسیار زیادی به شناساندن ساز های ایرانی در بین الملل کند.
13 . آیا یک هنرمند باید خود را متعهد بداند؟
حتما، هنرمندان این مرز و بوم به کشور ،قانون ، مردم عزیزشان و به فرهنگ خودشان میبالند و به آن تعهد دارند .
14 . آشنایی هنرمندان ایرانی با سازهای جهانی در چه سطحی می باشد؟
سازشناسی از دروس مهم موسیقی می باشد که متاسفانه کمتر به آن اهمیت داده شده ، مخصوصا عزیزانی که ساز سنتی کار می کنند ، کمتر با سازهای بین المللی آشنا هستند ، ولی خوشبختانه در جلسه های اخیر انجمن موسیقی قرار بر این شده که کلاسهای مختلفی جهت بالا بردن سطح علمی علاقه مندان به موسیقی برگزار شود که با نشستهای پژوهشی و حضور استادان برجسته ی کشور و استان کلید خورده است . از این جهت از آقای حسن شکری زاده مسئول فعلی انجمن بخاطر تلاشهایش تشکر می کنم .
15 . آشنایی مردم با سازهای جهانی در چه سطحی می باشد؟
متاسفانه بسیار کم است مثلا کمتر کسی سازهایی مثل "ابوا ، هارپ ، ویولا ، کنترباس، فاگوت ، بوگل " و غیره را میشناسد و بیشتر مردم با سازهایی که بیشتر در فروشگاهها و کنسرتها متداول هست مثل " انواع گیتارها " سینتی سایزر" (ارگ ) ، ویلن ، پیانو " ... آشنا هستند .
16 . سازهای جهانی چقدر با فرهنگ ما سازگاری دارد؟
بسیاری از سازهای خارجی توانسته اند با فرهنگ ما سازگاری پیدا کنند ، ازجمله ی این سازها ویلن ، پیانو ، و ... می باشد که درسازبندی موسیقی سنتی ما جایگاه مهمی پیدا کرده اند و چون این سازها قابلیت کوک شدن در دستگاه های ایرانی را دارند از آنها استفاده می شود چرا که جوابگویی این ساز ها بسیار عالی می باشد .
17 . چرا جوانان علاقه بیشتری به شنیدن سازهای خارجی نشان میدهند؟
موسیقی خارجی دارای هیجان و تحرک بیشتری نسبت به موسیقی سنتی می باشد و گرایش جوانان بیشتر به سمت این نوع موسیقی است که البته با کمی سلیقه و همت بیشتر میتوان با سازهای سنتی متنوعی که وجود دارد و تنظیمات امروزی تر جوانان عزیزمان را با موسیقی سنتی آشتی داد . اما این به معنای دوری گزیدن از سازهای خارجی نیست چرا که هر سازی می تواند بیانگر بخشی از دغدغه های ما باشد.
18 . استقبال جوانان در یادگرفتن موسیقی سنتی و محلی چقدر می باشد؟
خوشبختانه در شهرستان ما آموزشگاه موسیقی وجود دارد که نیاز آموزشی هنرجویان را تامین کند ولی استقبال آن طور که انتظار میرود خوب نیست و امیدوارم با توجه به برنامه هایی که انجمن موسیقی جهت بیشتر شناساندن موسیقی در سطح شهرستان دارد این امر روند رشد خودش را باز یابد .
19 . استقبال مردم در برگزاری کنسرتها چقدر هست؟
در سال تعداد کنسرتها خیلی زیاد نیست و گاهی کمتر از انگشتهای یک دست می شود و دلیل آن سخت گیری های زیاد در مورد کسب مجوز مربوطه است ، اما استقبال مردم خوشبختانه خوب بوده و هنرمندان را با حضور خودشان حمایت می کنند که جا دارد از همه ی همشهریان عزیز و هنردوست خودم تشکر کنم .
20-رابطه ی موسیقی و روان چگونه رابطه ای است؟
آرتور شوپنهاور که از بزرگان فلسفه متافیزیک آلمان و از تاثیرگزارترین فیلسوفان تاریخ می باشد در جمله ای جواب این پرسش را به خوبی داده است:
"آنجا که کلام پایان یابد موسیقی آغاز میگردد" و اگر کلام را بخش بیرونی ذهن یا به روایتی درون و روان بدانیم، مشخص میگردد که موسیقی در رابطه با روان چه قدرتی دارد. از یاد نبریم اولین و حتا شاید بتوان گفت تنها همدم ما در فضاها و خلا های روانی مان موسیقی میباشد، کافی است به مراسم عروسی و عزا بدون موسیقی بیندیشید تا پی به مفهوم این مهم ببرید.
21 . یک هنرمند با ارائه هنر خود می تواند امرار معاش کند؟
باید این گونه باشد اما متاسفانه خیر.
فقیر ترین قشر هنرمند کشور موسیقیدانهای ما هستند و با توجه به مشکلاتی که در حواشی کار موسیقی وجود دارد ، عملا هنرمندان نمی توانند به طور حرفه ای به کار موسیقی بپردازند ، یک هنرمند اهل موسیقی می بایست حتما راه درامدی غیر ازحرفه ی موسیقی را پیشه ی خود کند.
22 . اگر در هر مورد نظری دارید که نیاز مخاطبان را برآورده می سازد بیان نمائید.
از همه ی دست اندر کاران هفته نامه ی وزین تخت جمشید تشکر می کنم که باعث آشنایی بین هنر مندان و مردم عزیز می شوند؛ امید وارم این روند ادامه پیدا کند. ما هم تلاش می کنیم تا در پیشبرد اهداف فرهنگی ، هنری شهر عزیزمان نقشی هر چند کوچک ایفا کنیم . در آخر اجازه بفرمایید از خانواده خودم مخصوصا پدر ، مادر و همسرم به خاطر حمایتهاشان از بنده تشکر کنم و آرزوی سلامتی و بهروزی برایشان داشته باشم.
غیر از هنر که تاج سر آفرینش است بنیاد هیچ منزلتی پایدار نیست