صفحه اصلی   |   www.marvdashtnama.ir   |   

 

آخرین اخبار

  • پیام تبریک مدیر آموزش و پرورش مرودشت به مناسبت عید سعید فطر
  • قدرت نمایی و تيراندازي با سلاح در روز 13 فروردين//دستگیری متهمین در مرودشت
  • بلاگرها از کدام خدا سخن می‌گویند؟
  • وقتی به بوی تعفن تورم عادت کرده ایم!
  • روز قدس تحقق نابودی اسرائیل و روز حیات اسلام است
  • گزارش تصویری: راهپیمایی روز قدس در مرودشت
  • تماشا کنید: ماجرای یک سرقت بزرگ / گوزن زرد ایرانی چگونه اسرائیلی شد؟
  • تخت جمشید با بیش از 290 هزار بازدید در رتبه دوم توجه گردشگران
  • ثبت بیش از ۱۷ هزار نفر روز مسافر در مدارس مرودشت
  • عکاسی حیرت انگیز یک خلبان
  • تفرجگاه تنگ بستانک(بهشت گمشده) کامفیروز شهرستان مرودشت به میراث فرهنگی فارس واگذار شد
  • اول، بساط دلالی باید جمع شود
  • وابستگی مجامع بین المللی به غرب دلیل سکوت در برابر جنایات رژیم غاصب می باشد
  • دادستان شهرستان مرودشت از برخورد جدی و قانونی با پدیده گران‌فروشی و کم فروشی در اماکن تحت پوشش میراث فرهنگی مرودشت خبر داد.
  • بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید مقابل گردشگران نوروزی
  • پایان موج نخست سفرهای نوروزی / بیش از ۱۱هزار نفر از هم میهنانمان در مدارس شهرستان مرودشت اسکان موقت داده شدند
  • مجموعه جهانی تخت جمشید با ۶۶ هزار بازدید کننده تا 5 فروردین
  • فارس استان برتر کشور در اسکان مهمانان نوروزی درمدارس در پایان دور اول سفرهای نوروزی ۱۴۰۳
  • تحقق شعار سال باعث اقتدار کشور می شود
  • روایتی از عملیاتی که جهان را تکان داد
  • نقش رستم مرودشت؛ تاریخچه، جاذبه‌ها و تصاویر
  • پاسارگاد؛ بقایای تاریخ هخامنشی
  • ۱۰ هزار مسافر نوروزی لحظه تحویل سال را در تخت جمشید جشن گرفتند
  • مرد سال ورزش ایران: هادی چوووووووپان!
  • ۵۲ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی در مرودشت آماده شد
  • اعلام صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید
  • رعایت شئونات دینی و اسلامی مورد توجه مردم وگردشگران باشد
  • 37 دوره مهارتی در قالب طرح افزایش نفوذ دانش در مرودشت برگزار گردید
  • درخشش بانوان مچ اندازی مرودشت در رقابت های قهرمانی ایران
  • مرودشت فاتح مسابقات قهرمانی اهداف پروازی استان فارس
  •  

     


    گفتگو با دانشمند مرودشتی راضیه دیندارلو

     
    1121
    :كد
    پنج شنبه 22 آذر 1391



    هفده شهریور 1365 در مرودشت متولد شد. دارای مدرک کارشناسی ژنتیک، کارشناسی ارشد ژنتیک پزشکی و هم اکنون محقق دانشگاه بقیه الله است. او و فاطمه سیاه مرز کوهی محققان مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه بقیه الله هستند که موفق به استخراج ماده ای شیمیایی از کیسه‌ی صفرای حیوانی وحشی شدند که ویژگی آن از بین بردن ویروس هپاتیت سی است. این محققان با حمایت استادانی از دانشگاه بقیه الله، انستیتو پاستور ایران و همچنین شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، غیر سمی بودن این ترکیب و خاصیت نابودکنندگی ویروس هپاتیت سی را اثبات کردند. حضورش در برنامه خوشا شیراز او را به یک چهره‌ی رسانه ای مبدل کرد.
    این بار راضیه دیندارلو مهمان خبرگزاری سینا بود. گفت و گوی صمیمانه ما با ایشان در حالی انجام شد که باران دل انگیز پاییزی هوای شهر را حسابی تازه کرده بود.


    همیشه پای یک خانواده خوب در میان است
    چهار خواهر و برادر دارد و تنها مشوقش را پدر و مادرش می‌داند. «تأثیرگذارترین انسان‌ها در زندگی من، پدر و مادرم هستند.»
    «از ابتدای زندگی هیچ چیزی نداشت. کارگر بود و خرجی زندگی را در می‌آورد؛ حالا با توکل به خدا به وضعیت مالی خوبی رسیده است؛ با توکل و پشتکار.» در مورد پدرش متواضعانه سخن می‌گوید. «وقتی با مشکلی روبرو می‌شدم پدر می‌گفت: به حرف‌های اساتیدی که تو را منع می‌کنند گوش نکن و کار خودت را انجام بده.»
    از راز و نیازهای مادرش صحبت می‌کند و این که: «مادرم به من قوت قلب می‌داد تا به راهم ادامه بدهم.» برادران و خواهرانش را هم فراموش نمی‌کند. «خواهر و برادرهایم هم نقش به سزایی داشتند و پشت من بودند، وقتی من ناامید می‌شدم با چند لحظه صحبت به من انرژی دوباره می‌دادند.»


    بد آمدن استخاره شروع اتفاق‌های خوب بود
    وی از علاقه‌اش به رشته‌ی ژنتیک برایمان گفت. «من علاقه زیادی به رشته ژنتیک داشتم اما به دلیل اینکه رتبه لازم در کنکور سراسری را نیاوردم، اصلاً انتخاب رشته نکردم؛ چون می‌دانستم در این رشته قبول نمی‌شوم و در نهایت ژنتیک در دانشگاه آزاد تنکابن را قبول شدم.»
    پدرش استخاره می‌گیرد چون بد می‌آید از رفتن به خارج منصرف می‌شود و اذعان می‌کند که اصلاً پشیمان نیست چون الآن موفق شده بورسیه دانشگاه‌های هاروارد و دانشگاه انستیتوی ... را بگیرد ولی هنوز قصد رفتن ندارد.
     خانم دیندارلو در دوران دانش آموزی هم بسیار فعال بوده؛ او در دبستان رتبه اول بخش فرهنگی هلال احمر استان و در راهنمایی به عنوان برترین دانش آموز شهرستان ویکی از دانش آموزان برتر استان شناخته شده، همچنین از نظر اخلاق و رفتار و تحصیلات در دبیرستان دانش آموز برتر معرفی شده است. وی علاوه بر فعالیت در عرصه‌ی علمی در زمینه‌ی ورزشی و پژوهشی هم صاحب مقام بوده است که :
    «از اول راهنمایی تا سوم دبیرستان 6 مقام در فوتسال و والیبال در شهرستان و استان را کسب کردم. در دبیرستان در مسابقات فیزیک ایران، یک آبگرم کن خورشیدی را ساختم، که مانند دیش ماهواره با حرکت خورشید حرکت می‌کرد.» وی همچنین در زمان دانش آموزی خود جوایز ارزنده ای از جمله زیارت کربلا و مکه گرفته است.


    روش‌های سنتی غوره‌ای که با صبر حلوا می‌شود
    راضیه دیندارلو از روش‌های داروسازی به دو روش صنعتی و سنتی اشاره کرد و گفت که روش سنتی ممکن است حدود 50 سال طول بکشد و شاید به جواب هم نرسد. وی همچنین خاطر نشان کرد: «ما 10 کتاب مرجع در مورد گیاهان در وزارت بهداشت داریم که اگر گیاهی برای درمان مرضی انتخاب کنیم، در صورتی که در این 10 کتاب باشد، می‌توان پژوهش را ادامه داد.».همچنین از اهمیت کتاب ابن سینا گفت: «در گذشته مثلاً 50 سال پیش در اروپا و امریکا بعد از کتاب مقدس، مقدس‌ترین کتاب، کتاب ابوعلی سینا بوده است.»


    کاش به آن مرحله نرسم که به مملکتم پشت کنم!
    این مخترع با اشاره به تأثیر بیانات رهبر انقلاب در عدم مهاجرتش به خارج از کشور، می‌گوید: «مقام معظم رهبری در بحث نخبگان خیلی گفتند که جوانان ما باید کاری کنند که علم آنقدر پیشرفت کند که زبان فارسی به زبان بین‌المللی تبدیل شود که تنها راه حل این قضیه فقط علم است.»
    همچنین با حضور بر سر مزار شهید صیاد شیرازی دلگرم می‌شود که به خارج از کشور نرود و بیان می‌کند: «من صاحب‌الزمان را واسطه قرار دادم که به آن مرحله نرسم که به مملکتم پشت کنم.»
    مطالعات غیر درسی را هم در پشتکارش موثر می‌داند و به کتابی اشاره می‌کند که گلچینی از سخنان دانشمندان بزرگ دنیاست، «یک جمله از انیشتین خوانده بودم که خیلی زیبا بود. من یک درصد نبوغم و نود و نه درصد پشتکار»
    دیندارلو از ترم اول کارشناسی دغدغه های فراوانی داشته و از همان زمان در مورد هپاتیت با اساتید صحبت می‌کرده؛ او عقیده دارد روند تولید دارو از همان هفت سال پیش آغاز شده است.
    داروی اشاره شده مشابه داخلی و خارجی ندارد و خبر خوش وی تولید دارو در چهار ماه آینده است. این دارو سنتی ست و در حال حاضر در آزمایشگاه تولید می‌شود. وقتی که از نوع تجاری دارو سؤال کردیم پاسخ داد: «نمی‌توان گفت که صدر درصد به چه صورت وارد بازار می‌شود چون باید مراحل کامل انجام شود.» البته هدف ایشان تولید صنعتی دارو و صدور آن به کل دنیا است.


    باید به کل بشریت خدمت کنیم
    بیماری هپاتیت سی بیماری شایعی است که تا به حال افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است.
    این بیماری باعث تخریب تدریجی کبد شده و حدود 25 درصد افراد با هپاتیت سی مزمن بعد از حدود 20 سال به آسیب جدی کبد (نارسایی کبد) یا سی روز و سرطان کبد مبتلا می‌شوند.
    دیندارلو از خطرات بیماری هپاتیت را بیان کرد که در بررسی‌های انجام شده این بیماری به عنوان طاعون آینده معرفی می‌شود. وی در جواب سؤال ما، که شنیده‌ایم این دارو را با اقتباس از دانش ابن سینا کشف کرده‌اید، گفت: «ابن سینا در کتابش به حیوانی اشاره کرده است که می‌تواند بیماری یرقان را مداوا کند. البته این حیوان 10 گونه است و کار ما بسیار سخت شد چون نمی‌دانستیم کدام گونه را باید مورد آزمایش قرار بدهیم.»
    هپاتیت در کشور ما سیر صعودی دارد. آمارگیری‌های انجام شده نشان داده است که در زندان‌ها پیشرفت زیادی داشته است و خطرش جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کند. او به این نکته اشاره کرد که انسانیت این را حکم نمی‌کند که فقط بیماران ما در کشور از این دارو استفاده کنند. «چون در حال حاضر ابر قدرت‌ها برای درمان این بیماری دارویی دارند که استفاده از آن برای بیماران بسیار درد آور است و ما به عنوان یک مسلمان می‌بایست دارویی بسازیم که یک مسیحی هم بتواند به راحتی از آن استفاده کند و باید به کل بشریت خدمت کنیم.»
    وی در ادامه اذعان کرد که تحریم‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند جلوی پیشرفت ما را بگیرند.


    کار بزرگ مشکلات بزرگ دارد
    مشکلات سد راه نیز به تناسب اهمیت این موضوع زیاد بوده است. «از 100 استادی که در این پروژه شرکت کردند شاید 10 نفر از آن‌ها دلسوزانه با ما همکاری کردند. بعضی از آن‌ها ما را دلسرد می‌کردند و برخی انگیزه می‌دادند.»
    ظاهراً از دانشگاه آزاد واحد تنکابن هیچ همکاری و راهنمایی نداشته است. به گونه ای که بعضی از اساتید به آن‌ها می‌گفتند: «شما حتی نمی‌دانید که هپاتیت را با چه (ه) ای می‌نویسند چه برسد که بخواهید این کار را انجام دهید.»
    امان از این بروکراسی اداری که صدای همه را در آورده است. «نامه نگاری‌ها خیلی مشکل ایجاد می‌کرد و روند کارها را به تعویق می‌انداخت، تنها جایی که سرعت عمل داشتیم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بقیه الله بود. اما در دانشگاه های دیگر باید نامه نگاری‌های زیادی انجام و روند اداری طی می‌شد.»
     طبق سفارش مقام معظم رهبری تحصیل، تهذیب و ورزش باید سه بخش عمده‌ی زندگی یک جوان یا یک جامعه‌ی جوان باشد اما از گلایه های این محقق جوان می‌شد فهمید که مسئولین در رسیدگی به این امور تعادل را رعایت نکرده‌اند و بعد از پرداخت هزینه های گزاف برای رشته های ورزشی که اغلب نتیجه ای نمی‌گیرند، چیزی برای تحصیل باقی نمی‌ماند: «به قول مقام معظم رهبری همیشه گلایه هست. این قدر که در حیطه ورزش هزینه می‌کنند، در حیطه علم سرمایه گذاری نمی‌شود. دغدغه دانشجو همین است، ما ماده ای می‌خواستیم که هزینه زیادی داشت و در این زمان تحریم، خرید این ماده چندین ماه طول می‌کشید اما در خارج از کشور سریع مواد مورد نیاز تحقیقاتشان آماده می‌شود. ولی می‌بینیم که در بحث ورزش، برای جا به جایی یک بازیکن به سرعت نور هزینه پرداخت می‌شود.»


    استادم می‌گفت این دارو باید بی عیب و نقص باشد
    وقتی که از اساتید برجسته‌شان سؤال شد ابتدا از دکتر علویان که استاد برجسته در زمینه هپاتیت هستند تشکر کرد. «با اینکه حتی دیدن این اساتید خیلی سخت است اما ایشان به راحتی به ما مشورت می‌دادند و قدم به قدم مراحل پژوهش را با ما جلو آمدند و با تمام دغدغه‌هایی که داشتند به کارهای ما رسیدگی می‌کردند.
    و بعد از آن از نقش دکتر امینی متخصص شیمی داروئی دانشگاه تهران و علاقه ای که دانشجویان به ایشان دارند گفت: «دکتر امینی یک پزشک متدین است و به این نکته تاکید دارد که: کاری باید کرد که هیچ عیب و نقصی روی دارو گذاشته نشود... دانشجویان دوست دارند که ایشان استاد پایان نامه آن‌ها باشند اما بسیار پرمشغله هستند و با اینکه ما دانشگاه آزاد بودیم بسیار با ما همکاری کردند.»
      وی از اهمیت و همکاری سازمان محیط زیست هم گفت: «ده گونه حیوانی که در دنیا وجود دارد در اختیار ما قرار دادند که از این ده گونه ما آمدیم بررسی کردیم که صفرای کدام حیوان بیماری هپاتیت سی را از بین می‌برد و این مرحله یک سال طول کشید.»
    همچنین از دکتر دهقان که بحث حیوانی را پیگیری کردند بسیار تشکر کرد.

    منبع: http://cna.sums.ac.ir


    منبع:خبرگزاری دانشجویان علوم پزشکی شیراز



    نظرات بینندگان
      سلام.خانم دیندارلو مطمئنید که خودت به تنهایی این دارو کشف و اختراع کردی.میدونی کسانی دیگه دخیل بودند.منتظر واکنشتان هستیم.
    farshid  Miss Razieh Dindarloo I am very proud of you. because I am from Marvdasht too. I live in sweden since 23 years. God bless you and be more sucseed in your life. Sweden- Farshid
    ارسال نظرات
    نام
    ایمیل
    نظر*  
    کد امنیتی جمع 4 با 4
     

      - نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
    - نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.

     

     

     

     
     
    +تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
     
    5984
     
       
      logo-samandehi

    صفحه اصلی

    مدیریت سایت

    ارتباط با ما

    خبرنامه

    ایمیل

    آرشیو

    جستجو

    پیوند ها

    سفارش تبلیغات

    RSS

     

    بهترین نمایش در 768*1024     |    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرودشت آنلاین می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.    |    طراحی و تولید: H. Mokhtari