|
بحران فرهنگی و یا فرهنگ بحرانی!!!
نويسنده - خبرنگار: یاسین
|
886
|
:كد |
چهارشنبه 1 فروردين 1391 |
در نظام احسن خلقت، هر موجودی ضد خود را با خود دارد و در حقیقت ما در میان مجموعه ای از اضداد زندگی می کنیم و کجاوه ی زندگی را که خود نیز مشمول این قاعده ی عام آفرینش می باشد باید از میان همین مجموعه متضاد به سر منزل مقصود هدایت کرد. این قاعده در نظام آفرینش ما را به این موضوع رهنمون می شود که هر گاه در کاری- اعم از مقولات فکری و نظری یا رفتاری و عملی، سرمایه گذاری می کنیم باید به آفت ها و آسیب هایی که پیرامون آن مقوله را احاطه کرده نیز حساس باشیم، به قول سعدی باید این را بدانیم که: «هر جا گل است خار است و با خمر خمار است و بر سر گنج مار است و آن جا که در شاهوار است نهنگ مردم خوار است.»
نوروز باستانی علاوه بر آنکه ریشه در قدمت چندین هزارساله یک ملت و مرز و بوم دارد به نوبه خود گستره ای جهانی در امر ترویج فرهنگ غنی ایرانی داشته و به اعتقاد بسیاری رده پای نوروز در مکتب اسلامیت ریشه در رستاخیز و بهاری الهی که توام با رویش و زایش هستی می باشد است و از آن می توان به عنوان نمادی از شکوه و منزلت آفرینش و خلقت نام برد. برپایی جشن نوروز در میان خانواده ها و در طول چندین سال اخیر به صورت عمومی و به همت مسئولین در اماکن باستانی و مذهبی جلوه ای خاص به بزرگداشت نوروز با استناد به آموزه های مذهبی و نه قومی داده است .
براساس آمارهای غیر رسمی سالانه در ایام نوروز بیش از 5میلیون نفر از سرتاسر ایران از مجموعه باستانی تخت جمشید دیدار می نمایند که به نوبه خود خیلی عظیم از جمعیتی است که در محوطه ای باستانی تخت جمشید حضور یافته و از مجموعه باستانی دیدن می نمایند. علاوه بر مزایایی چون رونق اقتصادی مجموعه و بالطبع شهرستان مرودشت ، حضور میلیونی اقوام ایرانی و گونه های جمعیتی از نقاط مختلف جلوه ای خاص از حضور مردمی با تفکرات گوناگون قومی و مذهبی را در یک مکان به رخ جهانیان می کشد. تجمیع جمعیت در یک مکان خاص از نظر فرهنگی باعث ایجاد پدیده cultural transfer که برگردان فارسی آن تبادلات فرهنگی است ، می گردد. حال فرض برآن نمائیم روزانه هزاران نفر با دیدگاههای مختلف و فرهنگ های گوناگون در کناریکدیگر وارد مجموعه ای می شوند که حساسیت جهانی داشته و از نظر ضدانقلاب و معاندین نظام بستری مناسب برای ایجاد نافرمانی مدنی بوده ، لذا در صورتی که در مجموعه تخت جمشید گردشی چند دقیقه ای داشته باشید شاهد صحنه هایی بعضا ناخوشایند از برخورد افراد با یکدیگر خواهید بود. در این بین یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی مسئولین شهرستان مرودشت در سالهای اخیر و در ایام نوروز ، پدیده بدحجابی است که تاثیری بسزا در تغییر فرهنگ یک جامعه علی الخصوص گونه ها و بافت جمعیتی مرودشت داشته و خواهد داشت. اگر بیاد داشته باشید در اوایل سال 1390 همزمان با تحولات در مصر ، دختری مصری تبار عکسهایی از خود را در اینترنت منتشر نمود که باعث ایجاد چالشها و مباحث گوناگون در جهان گردید، در چندین ماه گذشته نیز انتشار عکسهایی از گلشیفته فراهانی یکی از بازیگران سابق فیلم های ایرانی در مجله فیگارو باعث ایجاد مباحث بعضا سیاسی و اجتماعی شد. از منظر و دیدگاه سیاسی ، اصولا انجام یک عمل که برخلاف عرف رایج یک جامعه باشد و ناهنجاری در آن جامعه قلمداد شود را تابوشکنی نام می نهند و کشف حجاب و بعضا اعمال منافی عفت درهرجامعه را Indecent exposure می گویند. در هر جامعه ای تابو شکنی از نوع عبوراز خطوط قرمز که همان عریان نمودن خود است محکوم و مذموم بوده و قانون گذار در ازای جرم مجازاتهایی را برای مجرم تعیین نموده است( نکته: در بسیاری از کشورهای جهان کشف حجاب، انحرافات جنسی و.... به رسمیت شناخته شده است .اما منظور ، کشف حجاب و اعمال منافی عفت برای نشان دادن اعتراض به وضعیت اجتماعی،سیاسی ،اقتصادی و..... یک جامعه می باشد) .شاید می توان گفت انچه که ما شاهد هستیم در ایام نوروز ترویج نوعی ترویج بی بند وباری ناآگاهانه و برخی موارد آگاهانه است . نحوه برخورد مسئولین با این معضل جای تامل و تعقل دارد. دیدگاههای موجود مسئولین در مواجهه با این چالش در نوروز در مجموعه باستانی تخت جمشید به چند دیدگاه تقسیم می شود که مختصرا بدان اشاره می نمائیم:
دیدگاه تسامح و تساهل:
عده ای از مسئولین بدحجابی را امروزه جزء عرف جامعه مدنی دانسته و در برخورد با آن دیدگاه تسامح و تساهل دارند و معتقد هستند باید بدحجابی و کشف حجاب را امری طبیعی دانسته و قبول نمائیم. نتیجه آن عدم ارائه طرح ، راهکار و همکاری های لازم در حل و فصل معضل می باشد. لذا کمتر می توان نقشه راهبردی و نقشه فرهنگی خاصی را که تصویب و ضمانت اجرایی داشته باشد را مشاهده نمود.
دیدگاه برخورد قهری:
عده ای از مسئولین معتقد هستند در راستای حفظ ارزشها باید برخورد نمود. لذا برخورد قهری را جزءلاینفک از جلوگیری از ترویج بدحجابی در این ایام دانسته و معتقد هست اول برخورد بعدا ارشاد! نتیجه بحث هم ایجاد نارضایتی به طور خواسته و یا ناخواسته... است . نکته جالب انکه در امر برخورد قهری بیش از 90% مواقع انتظار از مجموعه بسیج و..... می رود .در صورتی که شاید اعتقاد خیل عظیمی از بسیجیان و مسئولین امر کار فرهنگی به جای کار سرهنگی است! .
دیدگاه از سرخود باز نمودن:
عده ای از مسئولین معتقد هستند کمبودهای اقتصادی، کم کاری ها در تسهیل امرارومعاش مردم و در راستای اعتراض به وضعیت جامعه در امورسیاسی و اجتماعی و....... باعث خود به خودی ترویج بدحجابی و پدیده های مورد بحث در متن می گردد. نتیجه بحث دیدگاه از سرخود بازکردن و عبور از موضوع و یا حذف صورت مسئله می باشد.
دیدگاه همدلی ،هماهنگی و برنامه ریزی :
عده ای از مسئولین معتقد هستند با همدلی ها و هماهنگی ها و با برنامه ریزی در زیرساخت های فرهنگی می توان از ترویج بدحجابی جلوگیری کرد. تشکیل کارگروه های تخصصی شناسایی آسیب شناسی حضور گردشگران در شهرستان ، دیدگاه ورود افراد فرهیخته، اساتید و اشخاص پایبند به ارزشهای دینی و مذهبی فارغ از جهت گیری های سیاسی ، تشکیل حلقه های معرفتی که درمیان جمعیت تشکیل شده و شروع به گفتمان سازی نمایند ، تربیت راهنمایان تورهای گردشگری در دانشگاهها که همسو با منافع ملی و ترویج کننده صحیح فرهنگ باشند ، تلاش در راستای کاهش معضلات اجتماعی پیرامون منطقه گردشگری و..... جزء اصلی ترین دیدگاههای این مسئولین میباشد. مهمترین نتیجه این دیدگاه نگارش جزوات و مقاله های و طرح حهایی است که نهایتشان خاک خوردن در میز کار برخی از مسئولین است!.
با این اوصاف آیا می توان گفت و نگران بود شاید در آینده ، در صورت عدم چاره اندیشی بحران فرهنگی دیروز تبدیل به فرهنگ بحرانی فردا شود؟
زمستان 1390
یاسین
مرجع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indecent_exposure
http://www.rasekhoon.net/article/show-48553.aspx
http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Culture
منبع:وبلاگ از کرخه تا مرودشت،
http://mehryar1390.blogsky.com/1390/12/28/post-2/
|
نظرات بینندگان |
|
ارسال نظرات |
|
|
|
+تبلیعات در سایت مرودشت آنلاین با تعرفه های استثنائی - 09394084008
|